maandag, december 17, 2007

Driemaal is geen scheepsrecht

Vrijdag heb ik bij het kruispunt aan de Aarschotse poort een noodstop moeten maken VOOR het groene licht. De chauffeur van de vrachtwagen heeft ook een noodstop gemaakt omdat hij me ergens had zien aankomen, maar hij stond ondertussen al volledig dwars over de fietsoversteek. Tot zover de theorie van het voorranggeven: had ik mijn voorrang genomen als fietser (groene licht) dan was ik nu plat geweest.
Vandaag niet anders:
Deze morgen bij het vertrekken naar mijn werk op het tweede kruispunt bijna geplet door een lange autofile, waarvan niemand opzijgaat voor de eenzame fietser die plots op de rijbaan moet rijden omdat het fietspad gedaan is en hij op de rijbaan wordt gestuurd. Wat voor zin heeft die onzin van gescheiden fietspaden, als de fietsers voor, op of na het kruispunt gewoon terug op de rijbaan worden gestuurd, zonder dat daar plaats voor is.
Daarna aan de containeropslagplaats aan de Vaart bijna geplet door een camionette. Die wou net zoals de auto voor hem over de witte ononderbroken witte lijn het fietspad op rijden wegens te weinig filegeduld. De chauffeur van de camionette had gelukkig in zijn spiegel gekeken en kon zijn onwettige manoeuvre nog tijdig stoppen. Ik reed op dat moment al naast zijn aanhangwagen. De auto voor hem stond natuurlijk vierkantig op het fietspad mijn weg te versperren. Had ik toen een dikke steen in mijn jaszak gehad, dan was zijn achterruit gesneuveld. Had ik een pot verf gehad, ik had zijn voorruit bekogeld. Nu ben ik zelfs vergeten zijn nummerplaat te noteren, dat zal dan voor een volgende keer zijn zekers.
Aan de Diestsepoort was er ... niets, geen verkeer dat me in gevaar brengt op de plaats waar het fietspad stopt en de fietsers op het kruispunt zich tussen auto's en vooral bussen moeten wringen. Zelfs op het einde van het stationsplein kwam geen bus mijn weg versperren. Gewoonlijk komen ze van links, geven geen voorrang van rechts, en stoppen dan dwars op de straat om voetgangers te laten oversteken, en blokkeren dusdoende de volledige doorgang.

1 opmerking:

  1. die "georganiseerde chaos" aan het station moet ik ook elke dag trosteren!

    BeantwoordenVerwijderen