donderdag, november 25, 2010

Diestsepoort

Sinds mijn melding was er al iets veranderd, maar ik vond het gisteren nog niet voldoende veilig dus ik kroop nogmaals in mijn pen, en schreef naar de verkeerspolitie:
Is er ook aan de aannemer uitgelegd hoe hij deze 'veilige en vlotte doorgang' voor fietsers en voetgangers moet realiseren? Stadsdiensten en Gewest zijn er in meer als 10 jaar tijd enkel in geslaagd een 'redelijk veilig maar absoluut niet vlotte' doorgang van dit kruispunt te maken. Een willekeurige aannemer moet dat dan maar beter kunnen? Niet dus.

In concreto komt het fietsverkeer in tegenrichting, dwz naar de Vuurkuisenlaan toe, vooral in het gedrang: de aannemer heeft aan de andere kant (kant stelplaats) wel een corridor afgebakend, waardoor het verkeer richting Martelarenplein geneigd is tot tegen de stoeprand van het VAC te rijden. Deze corridor is wel niet breed genoeg voor tweerichting fietsverkeer, alhoewel ze tweerichting staat aangeduid. De fietsers die naar beneden rijden, gaan voor meer dan 90% naar de Diestsesteenweg of het Brugbergpad (naar het Maria Artoisplein fiets je gewoon langs de Diestesevest). Daarom rijden zij nu massaal rechts op de rijbaan, net waar het tegenverkeer ook al rijdt. En dat rijdt hier nog altijd aan 50km/h naar boven!


Ik vind het spijtig dat een aangekondigde opbraak van een bovenlokale fietshoofdroute door de stadsdiensten zo onveilig en chaotisch wordt aangepakt: het verleggen van deze fietsroute had al tijdelijk gesignaleerd kunnen worden VOORDAT het fietspad opgebroken werd, en vanaf bovenaan, niet ergens halverwege. Alle verantwoordelijkheid hiervoor bij de aannemer leggen, die de plaatselijke situatie tenslotte niet kent, is al te gemakkelijk. Fietsers en voetgangers zijn met deze chaos en onveiligheid niet gebaat.

Deze morgen was de aannemer weer bezig met zijn signalisatie. Ik vrees dat het nog altijd niet voldoende veilig is. Deze foto's trok ik deze morgen.
 's Avonds was het niet veel beter:

Alle gemototoriseerd verkeer weren naast deze werken was de enige echt veilige verkeersmaatregel geweest, waarvoor men in Leuven uiteraard niet kiest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten