dinsdag, november 16, 2010

Geen STOP-principe in Leuven

Volgens onze burgemeester kan de basismobiliteit enkel en alleen gegarandeerd worden door het openbaar vervoer (zie uittreksel gemeenteraad hieronder). Veel heeft ermee te maken dat hij van Leuven graag één groot openlucht bejaardencentrum wil maken, met een bushalte aan elk rusthuis. Je merkt dat ook omdat voor hem wonen zoveel belangrijker is dan mobiliteit, en aan de appartementjes met 1 of twee slaapkamers die en masse worden gebouwd. Jonge gezinnen ontvluchten dan ook massaal het centrum, op zoek naar een ruim huis met een tuin om hun kinderen te laten spelen.
uit gemeenteraad van 30 augustus.
O-28. Technische aangelegenheden en ruimtelijke ordening: Verlenging overeenkomst studentenpas academiejaar 2010-2011 – uitgave – goedkeuring (GR/03093)

Raadslid Noël Coninx (Vlaams Belang) zegt dat de fractie ook dit jaar de verlenging van de overeenkomst niet zal goedkeuren. De stad hoeft het gebruik van het openbaar vervoer door studenten niet met aparte maatregelen te stimuleren. Het gratis openbaar vervoer voor studenten is alleen gunstig voor De Lijn.
Over de evaluatie blijft men vaag. Er worden geen argumenten voor de maatregel aangedragen. Het lijkt erop dat sprake is van een verworven recht. Het valt op dat het jaarlijks benodigde budget elk jaar stijgt: vanaf 2007 bedroeg de stijging 20%, en dat is meer dan de stijging van het aantal studenten. Omdat het om een gratis dienst gaat, is het moeilijk de ontwikkeling te evalueren.
Het is voor de stad en de inwoners geen verbetering van het mobiliteitsgebeuren. Spreker vermoedt dat er weinig draagvlak is bij de bevolking. De overkoepelende studentenorganisatie begrijpt dit en is bereid over een andere opzet te spreken. De fractie stelt voor de overeenkomst met De Lijn te beëindigen, omdat de doelstelling niet wordt gehaald. Een goed mobiliteitsbeleid veronderstelt een doelgerichte promotie van een multimodale manier om zich te verplaatsen binnen de stad en de deelgemeenten. Fietsen en stappen staan voorop en ook het openbaar vervoer heeft daarin een plaats. Spreker somt de bestaande maatregelen op en zegt dat Vlaams Belang deze steunt, omdat zo auto's uit de stad worden geweerd en de veiligheid wordt bevorderd.
Spreker stelt voor dat de stad in gesprek gaat met studentenvertegenwoordigers en met universiteit en hogescholen over een andere opzet.

Raadslid Frans Dumont (Groen!) merkt op dat de gratis buspas voor studenten te veel onnodige verplaatsingen veroorzaakt. Voor kleine verplaatsingen wordt eerder de bus genomen dan de fiets. Het gevolg is dat betalende reizigers letterlijk in de verdrukking komen. Uit recent onderzoek blijkt dat studenten te weinig bewegen en aan overgewicht lijden; zij kunnen dus beter gaan fietsen of te voet gaan. De fractie kan zich vinden in het voorstel van de overkoepelende studentenraad om een deel van de bijdrage van de stad te gebruiken voor het gratis beschikbaar stellen van fietsen en een ander deel voor de buspas te gebruiken. Groen! vindt het nog beter als de bijdrage wordt aangewend voor het gebruik van de buzzypas, die ook buiten Leuven kan worden gebruikt. De fractie zal zich van de stemming onthouden.

Raadslid Bert Smits (CD&V/N-VA) vindt het eveneens tijd voor een herbezinning. Een gratis pas voor studenten is niet de goede maatregel. De fiets moet meer worden gebruikt en meer Leuvenaars boven de twaalf jaar moeten worden bereikt.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) geeft een opsomming van de argumenten zoals hij ook in voorgaande jaren heeft gedaan.
De voorzitter zegt dat het niet echt gratis is; de pas wordt wel degelijk betaald. Hij maakt een vergelijking met het gratis zijn van kleuterscholen en autowegen. Daarover wordt door raadsleden niets gezegd. In het geval van de gratis buspas wordt een deel door de Leuvense belastingbetaler betaald.
Het argument dat men meer moet bewegen om overgewicht tegen te gaan, geldt ook voor ouderen. Men zou dan de gratis pas voor ouderen moeten afschaffen.
Een aantal argumenten van raadsleden zijn nogal ongegrond. Spreker moet er niet aan denken dat slechts 10% van de busritten door studenten door autoritten zou worden vervangen. De stad kan het gebruik van de auto door studenten niet voorkomen. De stad zou vele fietsenstallingen moeten aanleggen als de helft van het aantal busritten door ritten per fiets wordt vervangen.
Vanwege bijdragen vanuit de Vlaamse regering voelt De Lijn zich verplicht deze maatregel te handhaven. Dit doet De Lijn met tegenzin, omdat het een concurrent van de buzzypas is. De voorzitter gaat in op de buzzypas en zegt dat de stad als zij voldoende middelen had, deze pas alleen aan de Leuvenaren beschikbaar zou stellen. Het college is ervan overtuigd dat de gratis studentenpas de stad een aanzienlijke hoeveelheid autoverkeer bespaart.
Het college heeft van de overkoepelende studentenorganisatie nooit een bericht ontvangen om de studentenpas af te schaffen.

Schepen Denise Vandevoort (sp.a) voegt toe dat een aantal studenten binnen LOKO een dergelijk standpunt hebben ingenomen. Er is nooit een eensluidend standpunt geformuleerd.

Raadslid Bert Smits (CD&V/N-VA) zegt dat hij namens zichzelf spreekt. Als een parking wordt gemaakt onder de Bruul, dan ontstaat in het publieke domein meer ruimte voor fietsstallingen. Wat de studentenpas betreft: studenten mogen wat spreker betreft een fikse bijdrage betalen, maar het mag niet zo zijn dat bepaalde groepen in de stad worden achtergesteld. Door een bijdrage te vragen worden meer bewuste keuzes gemaakt.

Raadslid Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) is het niet geheel eens met de redeneringen van de burgemeester. Door een kleine bijdrage te vragen, wordt een deel van de overbodige verplaatsingen tenietgedaan. Spreker neemt aan dat het klopt dat met de gratis pas het autogebruik wordt verminderd, maar hiernaar is geen onderzoek verricht.

Raadslid Frans Dumont (Groen!) heeft niet gezegd dat in verband met het meer gaan bewegen de buspas voor ouderen moet worden afgeschaft. Spreker is niet tegen een symbolische bijdrage om het onnodige gebruik te verminderen. Het promoten van het openbaar vervoer is een goede zaak, maar dit mag niet ten koste gaan van het fietsen en het verplaatsen te voet.
Het autovervoer naar Leuven wordt niet beïnvloed door de studentenpas. Het voorstel van Groen! voor een buzzypas heeft hier wel invloed op.

Voorzitter Louis Tobback (sp.a) gaat in op de opmerking van de heer Dumont over het meer bewegen door ouderen. Conclusies uit onderzoek over meer bewegen gelden ook voor ouderen. Spreker vindt het een mensenrecht dat mensen mobiel kunnen zijn en niet aan hun woning zijn gekluisterd. In de brede zin van het woord is openbaar vervoer een mensenrecht. Sinds de invoering van de gratis buspas voor ouderen is het gebruik van de bus door deze groep gestegen. De universiteit en de hogescholen betalen de helft van de kosten van de gratis buspas. Het invoeren van de buzzypas zal veel geld kosten. Een eerder experiment van De Lijn is mislukt.

Goedgekeurd met meerderheid van stemmen (vijf stemmen tegen en elf onthoudingen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten