dinsdag, november 23, 2010

Help! Leuven krimpt!

Dacht ik toen ik wat met Google Maps 'Hulpmiddel voor het meten van afstand' aan het spelen was.

Ik wou namelijk de afstand meten van de 'nieuwe" fietsenstalling naar het station. Om de nauwkeurigheid te testen mat ik ook even de Bondgenotenlaan na. Volgens de overlevering is die net één kilometer lang, dit leren mijn kinderen trouwens ook op school, net zoals ik vroeger.
Het Monseigneur Ladeuzeplein, zoals het er vandaag ligt, is eigenlijk ontstaan uit een
reeks van toevalligheden. Het plein, dat eerder Volksplaats en ook eens ‘Place Napoléon’ werd genoemd, heeft een oppervlakte van ca. 1 ha en wordt in de Leuvense lagere scholen aan de leerlingen getoond als de visuele voorstelling van deze oppervlakteruimte, zoals dit ook gedaan wordt met de Bondgenotenlaan die een visuele voorstelling geeft van de lengtemaat van één kilometer.
Ik vond deze afstand echter niet terug.

Gemeten vanaf de hoek met het Fochplein tot op de hoek van het Martelarenplein: 778m.

Vanaf 'Fonske' gemeten tot aan de Ring: 883m.

Vanaf de pui van het Stadhuis tot aan de ingang van het stationsgebouw: 1020m.

De lengte van de ring klopt wel met de afstand die ik in mijn hoofd had: 7,25km.

Als er iets met stelligheid wordt beweerd, dan wordt dit niet meer nagemeten of nagekeken. Iemand anders zou dat al wel gedaan hebben, redeneren we dan, het zal dus wel juist zijn. Het lijkt een beetje op de beweringen van het stadbestuur dat er aan het station voldoende fietsstallingsplaats is, toch staan Martelarenplein en aanpalende straten vol met wildparkeerders, en worden er anderzijds nog nieuwe mirakelstallingen beloofd.

Update 2014-01-13
Google Maps heeft ergens van juli 2014 terug een meetfunctie, de functie hierboven beschreven was een Google Labs app die bij het vernieuwen van Google Maps in 2011 niet werd overgenomen. De kaartgebruikers die exacte meters wilden kennen bleven verweesd achter, jarenlang. Tot nu dus.
Eén km aangeduid op grondplan Leuven
Meting lengte Bondgenotenlaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten