woensdag, november 24, 2010

Martelarenlaan / Diestsesteenweg (2)

Uit de oude doos
Diestsesteenweg - Diestsepoort - Brugbergpad


Ooit zag het er zo uit:

Omdat het tweerichtings fietspad links van de Diestsepoort werd gelegd, moesten (en moeten in te toekomst, momenteel mogen ze op straat rijden) alle fietsers richting Diestsesteenweg één keer voor het rode licht staan om gewoon hun weg naar rechts onder de brug te volgen. Fietsers die van de Diestesesteenweg kwamen stonden drie keer voor het rood voordat ze het fietspad op de Diestsepoort konden bereiken.

Zo zag het er in 2008 dan uit, na de riolerings- en vernieuwingswerken:


Na het toevoegen van nog een oversteekplaats (al veel eerder), moesten ze nog maar twee keer voor het rood staan koekeloeren.


Functionele hoofdroute MY ASS. Als het tweerichtings fietspad rechts van de Diestsepoort was gelegd, zouden fietsers naar de Diestsesteenweg geen rode lichten meer hebben, en de fietsers in omgekeerde richting maar één keer. Dat zou pas een functionele hoofdroute waardig zijn.

Je zag ook wel fietsers de Diestsepoort op de rijbaan naar beneden rijden, en dan 'rechtsaf door rood' toepassen als er geen dikke bussen in de weg stonden.


Voor wie het zich nog moeilijk kan voorstellen: Zo zag de aansluiting met het Brugbergpad er tot 2008 uit (ook te zien op de eerste luchtfoto, en op foto 3.19 in het Vademecum Fietsvoorzieningen). Foto's van november 2000.


Deze zomer werden de fietsoversteekplaatsen van de hoofdroute weggefreesd. De lange stopstreep is terug een beetje zichtbaar geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten