maandag, november 08, 2010

Randstalling

Weerom uit de oude doos:

 

Ooit was er een fietsenstalling op de Oude markt, achter de Kotmadam.

Zij werd aangelegd na een eerste vernieuwing, samen met nog een hoop parkeerplaatsen voor auto's want je mocht toen nog met de wagen over de Oude markt en Grote markt rijden. Ook met de fiets was het er nog gemakkelijk rijden, en stallen. Een overblijfsel uit deze tijd is ook het korte stukje fietspad in de Kortestraat, nu vooral gebruikt door voetgangers omdat het aangenamer wandelt dan de kinderkopjes. Voetgangers zouden zelfs niet op het voetpad kunnen wandelen als ze zouden willen, vermits dit exclusieve eigendom blijkt te zijn van handelaars en aannemers.

Bij de heraanleg van de Grote markt en het begin van de Naamsestraat verdween de verkeerscirculatie en de parkeerplaatsen, en werd de keermuur op de Oude markt vervangen door lange trappen.

De stalling werd verwijderd in 2006 met de argumenten dat er altijd plaats was in de Parijsstraat. Die stalling daar was wel kleiner als die op de Oude markt, maar kom, archeologenbashers kunnen ook niet altijd op zulke details letten. Karel de graaf passeerde net die dag en sprong in zijn pen (Fietsers buitenspel nr 5).
Hierbij moet vermeld worden dat de reglementaire fietsenstalling geflankeerd was door bordjes waarop stond: "Verboden fietsen te stallen vanaf dinsdag 30-5-06 13.00 u t/m dinsdag 6-6-06 om 18.00 u".
In het kielzog van de politie was het stadspersoneel in de weer om in de kortste keren ook de fietsenrekken zelf te verwijderen.
Nu is daar in de verste verten geen stalling meer te bekennen. Er wordt gebouwd.

Ook op de Grote markt horen blijkbaar geen fietsen thuis. Nu is er nog een stalling(ske) voor het tafelrond, dat waarschijnlijk wel zal verdwijnen wanneer de stalling onder het fochplein zal voltooid zijn. Trouwens, 10 stallingsplaatsen voor een gemeente van bijna 100.000 inwoners, is dat niet de spreekwoordelijke druppel?


Fietsen moesten verhuizen naar het Margarethaplein. Toen dit plein werd vernieuwd, verdween echter ook deze stalling, waarschijnlijk met het argument dat er nog altijd plaats is in de stalling op het Smoldersplein (achteraan links op de foto).

Maar ook op het Smoldersplein is nooit veel plaats (in de stalling)

Op het eerste Leuvense klimaatforum vertelde schepen Robbeets nog dat er onderhandelingen aan de gang waren voor een bijkomende stalling aan het station. Gezien de los gestalde fietsen op het Martelarenplein is hier zeker nood aan.

Wordt het patroon duidelijk? Vanuit het centrum wordt stalling na stalling verwijderd met de argumenten dat de fietser een klein beetje verder terecht kan. En telkens een klein beetje verder. En verder. Tot er enkel stallingen zullen staan aan de rand van de stadskern. Randparkings. Zullen fietsers vandaar op de bus moeten stappen om naar het centrum te geraken, of te voet verder moeten? Of met de fiets naar de randparking, en vandaar met de wagen het centrum in, waar nog wel extra parkeerplaatsen zullen komen? Een omgekeerde wereld voorwaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten