maandag, maart 28, 2011

50 jaar te laat

Na een jaar denken komt een hoop 'slimme' mensen tot 10 aanbevelingen voor een land zonder files. Ik bedoel daarbij inderdaad Metaforum. Files zijn niet altijd slecht, ze zijn immers een stimulans om op andere vervoersmodi over te schakelen, zoals de andere Kris Peeters stelt.. Ze moeten er alleen maar zijn, en ook aantrekkelijk voor fietsers.

A) Ze gaan er verkeerdelijk vanuit dat ze een file op autosnelwegen kunnen verminderen door 'lokaal' verkeer eraf te halen en via regionale wegen te sturen.- deze regionale wegen zijn echter NIET leeg op het moment wanneer er files op de autostrade staan! Geef die professoren een fiets en laat ze eens tussen Rotselaar en Leuven fietsen dat ze het zelf zien. Het is net omdat je via de regionale wegen nergens meer geraakt dat iedereen via de autosnelweg wil rijden. Een gevolg van jarenlang slechte ruimtelijke ordening.
- er bestaat zelfs geen regionale weg tussen Rotselaar en Haasrode, hiervoor kan men het snelste (zelfs bij file) terecht via de autostrades. Dit is het befaamde 'kapstokmodel' uit het mobiliteitsplan van Stad Leuven, dat deze werkgroep blijkbaar is vergeten te lezen.
- Men kan deze afstand tijdens de ochtend of avondspits zelfs sneller met de fiets afleggen als met de auto. Velen nemen deze stap nog altijd niet, omdat geen enkele overheid investeert in degelijk fietsroutes die ergens naartoe leiden, je moet je namelijk voor de korste weg over nauwelijks fietsbare veldwegen en holle kasseiwegen wagen. Fietsonvriendelijkheid ten top.

B) De grondoorzaak dat er zovele wagens personenwagens meer als halfleeg in de file staan wordt zelfs geen woord gerept: Leasing! Zolang werknemers een deel van hun loon uitbetaald worden in de vorm van een persoonlijke wagen, zal dit ook niet veranderen. Men krijgt immers geen leasingwagen om vervolgens met de fiets of de trein naar het werk te gaan. Neen, het is en blijft een statussymbool waar men verplicht mee in de file moet gaan staan.

Vijftig jaar geleden waren dit misschien relevante opmerkingen, maar vandaag de dag zeker niet. Er zijn gewoon teveel wagens op de weg, dat moet veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten