zaterdag, maart 19, 2011

Privaatweg weg

In het centrum van Wijgmaal ligt 'Den Dreef', een erfenis van Edward Remy. Het verbond zijn nieuwe fabriek aan de vaart met het kerkplein. Ongeveer in het midden lag de Foyer, de vroegere feestzaal voor zijn bedienden, nu de Zonnewijzer. Het werd de Privaatweg genaamd. De verkeersborden die er stonden waren al een beetje gedateerd.

Ik vond het altijd al een beetje grappig: een straat met de naam 'privaatweg' en een verbodsbord voor 'privaatweg', wou dat dan zeggen verboden toegang voor 'privaatwegen'?

In september 2009 werd het wegdek halverhard.

Later kwamen er nog de borden zone 30 bij, en nog eens 'privaatweg'.

Ergens in februari hief deze ongerijmdheid zichzelf op, vermoedelijk omdat één van de vele illegaal geparkeerde wagens ertegen was gereden.

De technische dienst kwam langs, de straat werd nu 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.

Er kwam nog een kleine aanpassing in deze halfverharde straat. Plots mocht hier dus wel geparkeerd worden. Elke ochtend en avond moeten de schoolkinderen nu in de zone 30 laveren tussen gehaaste asobakken. Hopelijk overleven ook de bomen deze aanslag op hun leefbaarheid.

Op woensdag, tijdens de info-avond van Infrabel en Stad Leuven over de nieuwe studie over het beveiligen van de spoorwegovergangen, beweerde de Ruimtelijke Ordening van Stad Leuven nog:

Het is dus niet de bedoeling een grote pendelaarsparking aan te leggen. Maar de pendelaars zijn er wel! Volgens deze 'experten' gaat zich dat vanzelf oplossen als de 'grote randparking' van Leuven Noord wordt aangelegd, of als ander Openbaar Vervoer beter wordt uitgebouwd. Helaas kunnen of willen ze niet goed rekenen: van Wijgmaal Station naar Leuven Station rijdt je met de auto 9 min. en dan moet je ook nog ergens parkeren en naar het station wandelen, met de snelste bus doe je er 14 min. over, met de trein 5 min en dan sta je bovendien op het perron.

Het stadsbestuur droomt verder vol goede bedoelingen, maar is ondertussen wel blind voor de realiteit. Spijtig!

1 opmerking: