woensdag, maart 23, 2011

Ravenstraat

In de persmedeling voor de lancering van de campagne 'Dertig doet deugd' stond te lezen:
De stad wil op die manier de leefbaarheid in de binnenstad vergroten. Deze collegebeslissing van jaren geleden werd vorig jaar door de gemeenteraad bevestigd. Gedurende de voorbije jaren werd hier rekening mee gehouden telkens er een straat werd heraangelegd: er werd meer plaats voor voetgangers en fietsers voorzien. Het recentste voorbeeld hiervan is de Ravenstraat die als woonerf werd ingericht.
Maar wat constateren fietsers die door dezelfde Ravenstraat rijden?


Verkeersborden
Waar fietsverkeer voor de herinrichting in twee richtingen was toegelaten, is dit nu verboden.
Vroeger:
Nu:

In de even brede Willemsstraat, die nog niet werd vernieuwd, is wel tweerichting fietsverkeer (deels) mogelijk.
Kant Justus Lipsiusstraat: fietsen in twee richtingen toegelaten

Kant Bogaerdenstraat: fietsen NIET in twee richtingen toegelaten

In de aangrenzende Mussenstraat, reeds jaar en dag woonerf, en nog smaller, verbied men geen fietsers, maar daar werd het autoluwe karakter dan ook verzekerd door een harde knip.


Boordsteen
Een boordsteen van 4cm is zeer ongemakkelijk en bij nat weer bovendien gevaarlijk. Aan de boordstenen op de kruispunten van de Vanderkelenstraat en Vital de Costerstraat met de Bondgenotenlaan zien we dat het wel mogelijk is om een minimale boordsteen van rond de 0,5cm aan te leggen. Waarom kan dit dan niet aan de Ravenstraat? In de Ravenstraat werd de boordsteen trouwens niet verlaag, maar juist verhoogd. Door het verhogen van de goot werd dit (ogenschijnlijk) gecamoufleerd.
Bemerk ook de rioolduiker voor opwaarts lopende regenwater, heel zelden waargenomen in Leuven sinds Fiere Margrietje.

Parkeren
Fietsplaatsen versus autostaanplaatsen:
Fiets: 8+3 beugels => 22 plaatsen
Auto: 22

Geen opmerkingen:

Een reactie posten