zondag, december 25, 2011

Fietsafhandelcentrale

Wat gaat er juist allemaal in Leuven komen? Dat werd nog altijd niet duidelijk gecommuniceerd aan de inwoners. Ik had al eens gehoord dat het was gebaseerd op een Nederlandse voorbeeld, en dat begint zo:
Weesfietsen zijn fietsen die op openbaar terrein gestald staan en al langere tijd niet meer zijn gebruikt. Het op structurele basis verwijderen van deze fietsen gebeurt in steeds meer gemeenten en levert grote voordelen op voor de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. De stationsomgeving, vaak toch het visitekaartje van de gemeente, biedt een veel prettiger aanblik wanneer die er opgeruimd uitziet, zonder dat her en der grote aantallen fietsen staan. Dit handboek biedt tal van praktische handvatten om het verwijderen van weesfietsen structureel vorm te geven.
Het verwijderen van weesfietsen leidt in de eerste plaats tot verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. De aanblik van de omgeving van stations en andere gezichtsbepalende locaties gaat er sterk op vooruit en de bereikbaarheid neemt toe. Een ander direct voordeel is het vrijkomen van stallingscapaciteit, waardoor er minder noodzaak is tot het uitbreiden van het aantal fietsenklemmen of -rekken. Verder wordt het gebruik van de fiets gestimuleerd wanneer er een goede en nette gelegenheid is voor het stallen. Een goed fietsbeleid draagt bij aan duurzaamheid.
Daarnaast heeft het verwijderen van weesfietsen gunstige neveneffecten. Het levert een bijdrage aan anti-diefstalbeleid, doordat gestolen fietsen worden opgespoord. Verder daalt de inspanning van de gemeente voor het verwijderen van foutgeparkeerde fietsen en fietswrakken. Het verwijderen van weesfietsen biedt arbeidsplaatsen in de sociale werkvoorziening. En, omdat het verwijderen van weesfietsen in het algemeen wordt gewaardeerd, draagt het bij aan een positief imago van het gemeentelijk beleid.
Jos Van Dikkelen van Velo opperde vorig jaar het idee van een fietsasiel:
We hoorden ook een pleidooi voor een "fietsasiel", waar "fietsen kunnen thuiskomen". In een stad als Leuven is er immers een groot komen en gaan van studenten, die vaak bij vertrek niet weten wat aan te vangen met hun fiets. Zo'n fietsasiel kan ook fungeren als een overslagplaats waar koerierdiensten pakjes kunnen doorgeven aan de fietskoerier, die ze vervolgens per fiets aflevert in de stad.
Vorige week nog lazen we in de krant:

Het stadsbestuur wil één miljoen euro investeren in een fietsdepot voor drieduizend fietsen aan de Centrale Werkplaatsen in Kessel-Lo. Fietsen die lange tijd stof staan te vergaren in stedelijke fietsenstallingen verhuizen naar daar. 'Dat depot is niet alleen een oplossing voor zulke weesfietsen, maar ook voor de zomerstalling van fietsen van studenten die tijdens de zomer drie maanden uit Leuven weg zijn', zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A).

Ondertussen moet je voor de fietsendienst wel naar een naburige gemeente:
De Fietsendienst van de Leuvense politie is van donderdag 15 december tot en met dinsdag 20 december gesloten. Tijdens deze periode verhuist de Fietsendienst van de loods in de Mechelsestraat naar haar nieuwe onderkomen in de voormalige DAVA-gebouwen op De Vunt 2 in Holsbeek (grens Wilsele).
...
Op de nieuwe locatie, die eigendom is van de stad Leuven zal werk worden gemaakt van een degelijk beheer- en stapelsysteem zowel voor fietsen als motorvoertuigen. De mogelijkheden ter zake worden op dit ogenblik bestudeerd.
En al zegt de fietsendienst nu nog:
Terug aan eigenaar
De politie probeert fietsen die worden opgehaald terug te bezorgen aan de oorspronkelijke eigenaar. Wanneer het gaat om een gegraveerde fiets is de eigenaar makkelijk op te sporen. Is dat niet het geval, dan is het meestal afwachten tot de eigenaar zich zelf meldt in de fietsenstalling. Een groot aantal fietsen wordt nooit afgehaald. Dat geldt ook voor de gegraveerde exemplaren. Nochtans krijgen eigenaars die hun rijwiel terug komen ophalen geen boete of kosten aangerekend.

maar anderzijds staat dit wel op de agenda van de gemeenteraad van december:
  • de opheffing van het bestaande gecoördineerde politiereglement en de goedkeuring van de nieuwe, aangepaste versie 
  • de invoering van een retributie voor het bewaren van rijwielen die verwijderd werden conform het gecoördineerd politiereglement

Er wordt heel veel tegenstrijdige rook gespuwd, maar uiteindelijk nog altijd weinig nuttige informatie aan de fietsende inwoner gegeven.

1 opmerking:

  1. Ze worden zenuwachtig... bijna gemeenteraadsverkiezingen en er is van fietsbeleid nog niks in huis gekomen

    BeantwoordenVerwijderen