woensdag, juni 12, 2013

De rust die drukte leefbaar maakt (1)

Ik breng even een oude brochure onder jullie aandacht, die nog dateert uit 1997, de eerste legislatuur van onze huidige burgemeester.


Deze brochure vertelt over het nieuwe verkeersplan, waarvan toen de eerste fase net was afgerond (Grote Markt en Naamsestraat) en over de 3 fases die de daarop volgende jaren nog zouden volgen.

Typerende voor het aankondigingsbeleid van de nog altijd regerende coalitie moeten we constateren dat in fase 3 (1998) de Vismarkt nog altijd niet autovrij werd gemaakt door de bouw van een parkeergebouw in de Lotharingenstraat, en dat van fase 4 (1999) het autovrij maken van het halve Hooverplein en het Ladeuzeplein nog altijd niet werden uitgevoerd. Dit werd bij de recenste verkiezingen weer opgepikt als een nieuw idee voor het herwerken van het mobiliteitsplan.

Ook toen reeds werd de fietser een 'ereplaats' beloofd, en werd er het FAP ( fietsactieplan ) ingevoerd, dat sindsdien een vrijgeleide voor de politie was voor een jaarlijks rondje 'fietsertje pesten', en dat momenteel aan het verworden is tot een nultolerantie voor gestalde fietsen in de binnenstad.

Je moet het dan ook lezen voor wat het eigenlijk is: propaganda! Een mengeling van zekerheden, waarschijnlijkheden en onmogelijke wensdromen. Vakkundig vermengd en voorgesteld als een 'planmatig beleid'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten