dinsdag, juni 18, 2013

Fietsparkeren

Ik wil pleiten dat overheden op fietsgebied correcte taal gebruiken die gestoeld is op Belgische wetgeving. Al te vaak wordt voor het stallen van fietsen in Vlaamse steden het Nederlandse woord 'fietsparkeren' gebruikt. Het klinkt hip. Het klinkt alsof men van aanpakken weet. Het klinkt alsof men een probleem oplost.

Het tegendeel is waar. Omdat volgens de Belgische wegcode een niet-bereden fiets geen voertuig is, wordt een afgestapte fietser gewoon een voetganger, en mag de fiets mee over het voetpad. De niet-bereden of gestalde fiets (die geen voertuig is) valt dus niet onder de artikels in de wegcode die handelen over het parkeren van voertuigen.
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Er is de wegcode maar één artikel van toepassing op het fietsparkeren:
23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.

In Nederland valt de niet-bereden fiets wel onder de wegcode, en bestaan er dan ook aangepaste parkeerverbodsborden.
Laten we dat dan ook duidelijk signaleren. Zoals hier: je MAG je fiets hier stallen op de rijbaan omdat het verkeersbord erbij staat. In Leuven wordt dit 'mogen' geïnterpreteerd als 'moeten', en worden fietsen buiten stallingen aangepakt.

Vismarkt, Leuven
Vismarkt, Leuven

In een poging om overlast te verminderen pogen gemeentebesturen, zoals Leuven, om het stallen van fietsen te geleiden en te reglementeren via een aanvullend polititereglement, met GAS-boetes dus. In principe is daar niets op tegen, wanneer er maar voldoende stallingsplaatsen worden voorzien. Overal. Altijd. Helaas is dat nog niet gerealiseerd. Alles wat dus van ver op een stalling lijkt, wordt dan ook gebruikt als stalling.

Tiensestraat - Hooverplein, Leuven
Maar het woord fietsparkeren zet vooral een verkeerde discussie in gang, namelijk dat auto's zich reglementair moeten parkeren en (luie) fietsers dus ook maar. Parkeren is immers parkeren!

Er wordt zo al te gemakkelijk voorbij gegaan aan het feit dat de openbare ruimte niet alleen ontoegankelijk wordt gemaakt door fietsen, maar ook door allerlei andere voorwerpen die ook niet onder de wegcode vallen, maar die wel op straat staan. Een bloemlezing van enkele andere parkeertekorten, die nog niet bij politiereglement worden geregeld. Ter info: in alle Leuvense winkelwandelstraten uitgezonderd de Diestsestraat is de rooilijn de geleidelijn voor blinden en slechtzienden.

Bloempotparkeren
Mechelsestraat, Leuven
Ligstoelparkeren (let op de sticker achter de ligstoel)
Mechelsestraat, Leuven
Terrasparkeren
Mechelsestraat, Leuven
Mechelsestraat, Leuven
Oude Markt, Leuven
Vuilbakparkeren
Zeelstraat, Leuven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten