donderdag, januari 31, 2013

Ter ere van gedichtendag

Alle dagen (f)iets

Opstaan
Oxycontin 5mg. Check!
Seretide Diskus. Check!
Vasocedine - pseudophedrine 60mg. Check!
Azothromycine 250mg. Check!
Nasonex tweemaal. Check!

Vertrek
Fiets met onplatbare banden. Check!
Bak vooraan en zakken achteraan. Check!
Boekentas met boterhammen. Check!
Camera en regenkledij. Check!
Stand fietspaden op 'Altijd bergaf'. Check!

Onderweg
Rammelrammelhoest
Hoestrammelrochelhoest
Rammelrammel
Hoestrammmelrammelhoest
Rammelrammelrammelram


De gustibus et coloribus

Donkerstraat, fietspad.
Keuze van materialen.
Zucht.
Onderhoud.
Dubbele zucht.
Dit werd ooit 'Den Toegangsweg' genoemd.
Het ging de mobiliteit van Leuven de hoogte in jagen.
Eén doorlopende verbinding van de ring tot aan de carrousel rond de kerktoren.
Automobiliteit wel te verstaan.
Het lussensysteem werd ingevoerd.
Geen vrije doorgang meer voor het autoverkeer van Mechelsepoort naar Tiensepoort via de Grote Markt.
Rondrijden langs de ring in plaats van dwars door de binnenstad.
Randparkings en shuttlebussen
En toch.
Het auto-denken blijft nasudderen.
Een restantje van dit auto-verlangen blijft bestaan in de wens van het stadsbestuur voor het bouwen van een ondergrondse autoparking onder de Bruul.
Het zou ook een fietstoegangsweg voor Leuven kunnen zijn.
Zou.

Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven

woensdag, januari 30, 2013

Een 'Huis van de fiets' in Leuven

Zondag fietste ik wat rond door de stad, en daar zag ik plots een verlaten gebouw met een parking liggen. De slagboom stond wagenwijd open. Daar moest ik maar eens gaan rondkijken. Al gauw kwamen er allerlei wilde ideeën in mijn hoofd bij elkaar.
Kapucijnenvoer, Leuven
Eerst was er een stukje uit het verslag 2012 van de Fietsschool Leuven over de huidige locatie, die ze nu van de KUL mag gebruiken, maar waar plannen zijn om binnenkort vanalles te gaan bouwen.
De locatie
De locatie was prima voor het eerste jaar (niet optimaal). KUL heeft laten weten dat er volgend jaar geen elektriciteit meer zal zijn in het gebouw, wat betekent dat we zullen moeten uitkijken naar een andere locatie voor de theorielessen. Ondertussen werd duidelijk gemaakt dat we wel nog gebruik kunnen maken van de ruimtes, maar dat als de elektriciteit het begeeft, ze er niet meer in investeren. De praktijklessen kunnen in de Redingenstraat blijven plaatsvinden, en de fietsen kunnen er wel gestald blijven.
Ine geeft aan dat het binnenplein niet voldoende groot is om te differentiëren voor de verschillende ontwikkelingsniveaus, en dat een groter oefenterrein makkelijker zou zijn. Momenteel wordt gebruik gemaakt van het onverharde gedeelte, maar als het parkeerterrein in gebruik is kan dit niet.
Er werd beslist om het volgende jaar de praktische lessen in de Redingenstraat nog te laten plaatsvinden. Voor de theorielessen wordt er gezocht naar een oplossing in de direct omgeving.
Marjan neemt contact op met Marc Leroy om te kijken of ze een lokaal in de Zwarte Zusterstraat ter beschikking kunnen stellen. Indien dit niet mogelijk is, wordt er gekeken naar locaties zoals Begijnhof, CAW, de school Redingenhof, de Bakermat, de Meander etc.

Dan was er het feit dat ik dit toch wel fantastisch vond, en dat Velo naar mijn menig ook echt met een fietswinkel naar de mensen moet stappen. Niet zo zeer om de studenten te bereiken, maar wel om de inwoners te bereiken.
Cyclo Brussel

En dan was er ook nog de zomerstalling die helaas lang geleden tot een experiment is beperkt gebleven, en die men weer tot leven gaat wekken in de toekomstige fietsafhandelcentrale. Naar mijn mening moet de KUL hier haar eigen verantwoordelijkheid in nemen, en niet alleen het stadsbestuur. De inwoners krijgen al zo weinig fietsmobiliteit terug in ruil voor hun belastingen, dat we niet ook nog eens allemaal voor de studentenmobiliteit moeten gaan betalen: én een gesponsorde buskaart, én een plaats in een bewaakt zomerstalling. Kan de KUL daar niet wat plaats in voorzien?

Verder zag ik daar nog plaats voor een laagdrempelige kantoor voor de Leuvense fietsambtenaar, waar iedereen de plannen voor toekomstige fietsdinges kan gaan inkijken en becommentariëren. En een kopje koffie krijgt bij een fietsbabbel. Of om zijn nieuwe fiets eens te showen.

Verder kan het hier ook een plaats zijn waar studenten hun oude fiets kunnen binnengeven wanneer die nog enkel oud ijzer is, in plaats van hem in een fietsenstalling te dumpen. Of totdat de kotbaas opruimt en alle oude fietsen buitenzwiert bij het groot vuil.

zondag, januari 27, 2013

Goe bezig

Eind vorig jaar zag ik dit staan bij de verkeersmaatregelen, en ik was blij:

Dit weekend had ik eindelijk tijd om er eens langs te fietsen.

In de Naamsestraat was er niets te zien van vernieuwing. Ooooh!
Spijtig. Het asfalt is hier zo breed dat er eigenlijk twee rijen beugels kunnen staan, en dan kunnen er nog bussen in twee richtingen kruisen. Deze breedte maakt het autobestuurders hier heel moeilijk om 30km/u te blijven rijden.
Naamsestraat, Leuven

In de Bierbeekstraat werden nieuwe beugels geplaatst. Goed bezig!
Alhoewel, in de tweede stalling stonden 13 fietsen voor 4 beugels, er zijn in vergelijking met het plan dus ook ergens 10 stallingsplaatsen verdwenen.
Bierbeekstraat, Leuven
Bierbeekstraat, Leuven


In de Fonteinstraat waren beugels bijgeplaatst. Goed bezig!
Echt!
Fonteinstraat, Leuven

In de Wagenweg waren er nieuwe beugels geplaatst. Goe bezig!
Dit is een echte uitbreiding!
Wagenweg, Leuven

In de Pieter Coutereelstraat waren er nieuwe beugels geplaatst. Goe bezig.
Alhoewel. Vroeger waren er 12 stallingsplaatsen, nu nog 5 beugels. Er is nog altijd ridicuul weinig plaats voor fietsen in vergelijking met auto's.
Pieter Coutereelstraat, Leuven

zaterdag, januari 26, 2013

Hoofdontsluitingsroute (1)

In het MOBER Corelab Arenbergcampus lezen we:
Fiets- en voetgangersontsluiting op het niveau van campus Arenberg III
Op campus Arenberg 3 vormt niet de Kapeldreef de belangrijkste fietsontsluitingsas, maar wel de centrale autoluwe verbinding die aansluit op de verkeerslichtengeregelde oversteekplaats met de Celestijnenlaan. Deze centrale autoluwe as (enkel toegang via verzinkbare paal) is momenteel niet echt zichtbaar als langzaam verkeer as, maar heeft wel de potentie om als hoofdontsluitingsroute voor langzaam verkeer te fungeren. Het Masterplan Arenberg selecteert deze as ook als drager voor langzaam verkeer en als de centrale as die de publieke ruimten aan elkaar schakelt.
Figuur 4: Centrale langzaam verkeer as, Masterplan Arenberg 2008

en op de website van Leuven lezen we:
De Kapeldreef zal anders aansluiten op de Celestijnenlaan zodat fietsers hier een veiligere verbinding krijgen. Ook de oversteekverbindingen van de Celestijnenlaan op die plek krijgen een nieuwe veiligere oplossing.

Men wil hier precies tegelijkertijd wel en tegelijkertijd niet de fietsers weghalen uit het vrachtwagen- en autoverkeer. Ik snap er niet veel van, maar ik heb dan ook nog niet alles gelezen. Dat komt wel in een volgend stuk.

Tijd dus om eens in mijn fietsarchief te duiken, want ik was daar ooit eens verfietsdwaald. Ik vertrok op de splitsing van de groene en blauwe lijn links op figuur 4, en ik wou de groene lijn naar rechts volgen naar de fietsoversteekplaats op de Celestijnenlaan. Hier en daar had ik oude wegwijzers zien staan, zoals hier op de Kapeldreef, en dus was ik nieuwsgierig geworden.
Kapeldreef, Leuven

Komende van Egenhoven draai je rechts de campus in.
Campus Arenberg 3

Door de parking aan je rechterkant, het linkse horizontale groene streepje, mag je eigenlijk niet fietsen, dat is 'PRIVAAT'. Maar fietsers doen het toch, had je soms iets anders gedacht?
Campus Arenberg 3

Aan de eerste zijstraat links draai je dan de centrale laan in.
Campus Arenberg 3

Deze werd autoluw gemaakt door middel van paaltjes
Campus Arenberg 3

Vervolgens kom je aan een splitsing zonder bewegwijzering. Ik draaide hier naar links, dat was mis.
Campus Arenberg 3

En kwam terug op de Kapeldreef, waar eigenlijk ooit een fietspad begon, maar waar nu auto's en glasbollen op geparkeerd staan.
Kapeldreef, Leuven

In het MOBER werd deze situatie als volgt beschreven:
De Kapeldreef fungeert ook als fietsverbinding en ze is eveneens een toeristische fietsroute die de Voer volgt. Gezien de Kapeldreef echter ook fungeert als de (auto)ringweg van Arenberg III doen zich geregeld conflictsituaties voor. Vooral bij de toegangen tot de campus (aan de Celestijnenlaan). Aan het kruispunt van de Kapeldreef is er momenteel een zeer onduidelijke situatie voor fietsers: het dubbelrichtingsfietspad (Celestijnenlaan zuid) buigt volledig af richting Kapeldreef en er wordt naar believen op geparkeerd (zie foto). De fietsers richting Koning Boudewijnlaan, moeten hier echter oversteken, maar er ontbreekt een oversteekplaats waardoor veel fietsers (in tegenrichting) verder rijden. Ter hoogte van het kruispunt van de Ringlaan met de Celestijnenlaan, moet een dubbelrichtingsfietspad gekruisd worden. Hier is extra aandacht nodig voor de fietsers.

vrijdag, januari 25, 2013

Studium Generale 'Duurzame Steden'

Studium Generale 'DUURZAME STEDEN'
Woensdagavond 20 en 27 februari + 6, 13 en 20 maart 2013 (20u-22u)
Locatie: Gentse Kunstencentrum Vooruit


Toegang is gratis, maar inschrijven verplicht (zie www.CDO.UGent.be)



Alle informatie vindt u op http://www.cdo.ugent.be
Contactpersoon: prof. dr. Thomas Block,
directeur CDO, Thomas.Block@UGent.be

woensdag, januari 23, 2013

Einstein

De uitleg
Je kent ongetwijfeld het gezegde 'het vriest stenen uit de grond'. Welnu het alternerend bevriezen en ontdooien van de grond zorgt ervoor dat stenen omhoog geduwd worden. Wanneer het begint te vriezen dringt het vriesfront geleidelijk van boven naar onder door in de bodem en dit vriesfront zakt ter hoogte van stenen in de bodem sneller dan in het sediment zelf (dat o.a. water bevat waardoor het sediment meer tijd neemt om te bevriezen). Het vriesfront trekt ook water aan: een bevroren bodem bevat altijd meer water dan de niet bevroren bodem en zet ook uit door de volumetoename tussen water en ijs en komt tengevolge hiervan wat naar boven. Wanneer dit vriesfront even tot stilstand komt: wanneer het bijvoorbeeld overdag niet verder vriest of zelfs wat ontdooit, zit je onderaan het vriesfront met water dat de volgende nacht verder bevriest, uitzet en de steen naar boven duwt. Op die manier kunnen stenen geleidelijk omhoog komen in de bodem.
Het resultaat
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Het was al langer een slecht fietspad met losse tegels, die hogerop reeds omhooggestuwd werden door boomwortels.
Het wordt bovendien ook nog slecht geruimd.

En dit is dan een beetje de omleiding voor het voor fietsers gesloten Lüdenscheidviaduct.
Ik zeg nu bewust 'een beetje' omdat de signalisatie in de loop der maanden stilletjes is verdwenen.
Ik zou eigenlijk niet meer weten langs waar men de fietsers rond stuurt.
Misschien vindt de wegbeheerder het niet meer nodig om een omleiding in te stellen, omdat het fietspad langs het viaduct toch zal verdwijnen.
Minder hinder.
Misschien.

Deze foto's zijn vooral te bekijken als een pleidooi voor degelijke, monolitische fietspaden, liefst in asfalt.

dinsdag, januari 22, 2013

Fietsen door de sneeuw

Voor iedereen die wil blijven fietsen door sneeuw en ijs toestanden, heb ik enkele tips bij mekaar gezocht.


Tips vind je bij velotarier, fietsersbond Vlaanderen en Brussel, fietsersbond Nederland, gentfietst, de ene blogger en een andere blogger.

De handigsten onder ons kunnen ook nog zelf spijkerbanden maken.

Het is hier trouwens nog altijd beter fietsen als dwars over de zuidpool.

maandag, januari 21, 2013

De stoep is van ons

Op 8 februari gaat er in de Sint Hadrianusstraat te Wijgmaal weer een ludieke actie door, van inwoners die hun stukje openbare ruimte terug opeisen.
Sint Hadrianusstraat, Wijgmaal
Sneeuw en ijs houden automobilisten ook niet op de rijbaan, dat werd weer eens duidelijk.
Sint Hadrianusstraat, Wijgmaal
Sint Hadrianusstraat, Wijgmaal

zaterdag, januari 19, 2013

Contraproductief

14 Januari werden door de politie/stad? fietsen weggehaald die 'te lang' in fietsrekken stonden.
Ook bij ons, de Ierse Predikheren straat werden de fietsen niet gespaard van een overplaatsing naar het depot in Wilsele. Zo'n acties kunnen we alleen maar aanmoedigen zou je spontaan denken, maar helaas werd deze actie misschien net op het verkeerde moment uitgevoerd.

Een straat zoals hier, waar er velen van bestaan, waar heel veel studenten wonen die ondanks het barre weer toch de fiets verkiezen om naar hun examen te gaan, worden hier zwaar in het zak gezet. De papiertjes 'je fiets wordt op datum x weg gehaald' werden de week voor het kerstverlof aan de bewuste fietsen gehangen.
Daarop volgde de kerstvakantie, waar velen hun eigen huis verkiezen om te blokken, en de examens zelf. Dit zijn enkele weken waarin het volstrekt normaal is dat een studentenfiets enkele weken ergens blijft staan. Als deze dan wordt weggehaald uit een fietsenrek, is dit een regelrechte aanslag op alles wat te maken heeft met het ecologisch gebruik van de fiets en de rust die gecreëerd wordt tijdens de examens. Velen zullen nu tijdens deze examenperiode hun fiets met de bus ergens in het verre Wilsele (want dat is het als je geen fiets hebt) kunnen gaan halen.

Dank U Politie Leuven! Ik zet mijn fiets in het vervolg terug voor de deur en negeer de klagende buren die ons verwijten dat ze niet kunnen passeren met hun tweeling-kinderkoets.

(Tekst en foto van Carlo Celis)

vrijdag, januari 18, 2013

De reis rond Leuven in 80 sneeuwfoto's

Woensdagmorgen fietste ik van Wijgmaal naar Gasthuisberg, en 's middags van Gasthuisberg nog eens de ring rond naar de Vaartkom. De fietspaden langs de ring waren beter geruimd als ik al ooit had gezien, al had het zonnetje hier en daar ook wel wat geholpen om achtergelaten sneeuw en ijs te verwijderen. Dat merkte je telkens je door een stukje schaduw reed. Zoals elk jaar zijn er enkele aandachtspunten om mee te nemen naar de volgende sneeuwvlaag.

1) Op tijd beginnen ruimen. Heel de dinsdag is het licht blijven sneeuwen, en 's nachts doken de temperaturen naar min 10. Toch is men pas woensdag morgen beginnen ruimen, te laat dus voor de ochtendspits, wat ook te zien is in de foto's.

2) Prioriteit geven aan de drukste fietsroutes, en dit ook op een kaart weergeven, zodat fietsers 's morgens hun route kunnen plannen zonder onderweg voor teveel verrassingen te staan.

3) Kruispunten en oversteekplaatsen mogen ook geruimd worden, want deze zijn anders ook al de gevaarlijkste punten. Fietsers rijden ook niet in één rechte lijn naar hun bestemming.

4) Dubbelrichting fietspaden ruimen op dubbelrichting breedte, is ook nog iets moeilijk voor wegbeheerders. Vooral waar er veel fietsverkeer in twee richtingen is wordt dit gevaarlijk: beide fietsers moeten dan om elkaar te passeren op de rand van het vrijgemaakte fietspad rijden.

5) Fietspaden maken deel uit van fietsroutes, of het nu een woonstraat of fietsstraat of fietsweg of fietspad is: continuïteit is belangrijk. Het maakt fietsers niet veel uit welke wegbeheerder verantwoordelijk is, een veilige en fietsbare route, dat is wat wij willen.

Baron Descampslaan, Wijgmaal
Baron Descampslaan, Wijgmaal
Remylaan, Wijgmaal
Vaartdijk, Wijgmaal
Vaartdijk, Wijgmaal
Wijgmaalsesteenweg, Wilsele
Wijgmaalsesteenweg, Wilsele
Kolonel Begaultlaan, Wilsele
Kolonel Begaultlaan, Wilsele
Kolonel Begaultlaan, Wilsele
fietsbrug Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven
Donkerstraat, Leuven
Donkerstraat x Ridderstraat, Leuven
Ridderstraat, Leuven
Van Waeyenberghlaan, Leuven
Van Waeyenberghlaan, Leuven
Van Waeyenberghlaan, Leuven
Van Waeyenberghlaan, Leuven
ringweg Gasthuisberg, Leuven
ringweg Gasthuisberg, Leuven
Herestraat, Leuven
Den Boschsingel, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
functionele alternatieve fietsroute naar Egenhoven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Tervuursevest, Leuven
Naamsepoort, Leuven
Erasme Ruelensvest, Leuven
Erasme Ruelensvest, Leuven
Erasme Ruelensvest, Leuven
Erasme Ruelensvest, Leuven
Erasme Ruelensvest, Leuven
Geldenaaksevest, Leuven
Geldenaaksevest, Leuven
Geldenaaksevest, Leuven
Tiensepoort, Leuven
Tiensepoort, Leuven
Tiensesteenweg, Leuven
Tiensesteenweg, Leuven
Tiensestevest, Leuven
Tiensestevest, Leuven
Tiensestevest, Leuven
Tiensestevest, Leuven
Tiensestevest, Leuven
Martelarenplein, Leuven
Diestsepoort, Leuven
Diestsepoort, Leuven
Diestsepoort, Leuven
Diestsepoort, Leuven
Diestsepoort, Leuven
Diestsepoort, Leuven
Vuurkruisenlaan, Leuven
Vuurkruisenlaan, Leuven
Vuurkruisenlaan, Leuven
Vuurkruisenlaan, Leuven
Vuurkruisenlaan, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsesteenweg, Leuven
Aarschotsespoort Leuven
Aarschotsesteenweg, Leuven
Aarschotsesteenweg, Leuven
Aarschotsesteenweg, Leuven
Kolonel Begaultlaan, Wilsele
Kolonel Begaultlaan, Wilsele
Wijgmaalsesteenweg, Wilsele
Wijgmaalsesteenweg, Wilsele