maandag, september 30, 2013

Het gaat vooruit ... allee dat zeggen ze toch in Vlaanderen

Vorig jaar kwaakten de kikkertjes in de Dijle nog dit lied:
De huidige fietspaden verdwijnen niet vooraleer er een volwaardig alternatief fietspad onder het viaduct aangelegd is.
Vandaag zien we dit:
Maria Artoisplein, Leuven
Maria Artoisplein, Leuven

Waar is het huidige fietspad ondertussen gebleven?
En dan komen hier ook nog eens verlichtingspalen aan de zijkant te staan, of was dat alleen op het viaduct?
Misschien zie ik wel spoken.
Misschien ook niet.
Het volwaardige alternatief fietspad is pas voor 2015.
En dan zijn er nog sterke twijfels aan dat 'volwaardig' zijn.
In ben benieuwd hoe dat hier gaat opgelost worden.

Aan de andere kant ziet het er gelukkig nog OK uit.
Maria Artoisplein, Leuven

zondag, september 29, 2013

Suggestief

Yes! Yes! Yes!
Leuven heeft er weer wat 'mooie' fietssuggestiestroken bij.
(Ik gebruik even het taalgebruik van onze schepen van openbare werken.
Meestal gaat dat over 'mooie' kasseien.)

Ik blijf mij toch afvragen waar deze stroken voor dienen.
Dit is geen drukke fietsroute, of ik zou mij serieus moeten vergissen.
Ze leiden ook nergens naar toe.
Grijze eye candy.
En die boordloze voetpaden met paaltjes, daar zit ook niemand op te wachten.
Mathias van den Gheynlaan, Leuven
Mathias van den Gheynlaan, Leuven

Er werd eveneens gekozen voor een suggestie van continuïteit.
Want ja, asverschuivingen op een kruispunt, dat houdt een fietser alert.
Alerte fietsers zijn veilige fietsers.
En dat is dan weer vanuit een suggestie van fietsveiligheid.
Mathias van den Gheynlaan x Sint-Maartentraat, Leuven
Mathias van den Gheynlaan x Sint-Maartentraat, Leuven

Hmmmm.
Alles heeft vermoedelijk dan ook te maken met een suggestie van fietsbeleid.
Iets voor de fiets, ma non troppo, enzovoorts.
Suggestieve fietsdruppels op een hete duurzaamheidsplaat.

zaterdag, september 28, 2013

Slalom (2)

Aarschotsepoort, Leuven
Diestsevest, Leuven
Op de onderste foto: die donkergrijze strook waar de verlichtingspalen in staan, dat is weldegelijk het fietspad.

donderdag, september 26, 2013

Fiere Margriet


Ze ligt er nu een beetje verloren bij op de Dijleterrassen, en zal ongetwijfeld de komende tijd vooral als zitbank gebruikt worden, of als voetveeg. Jammer.
Dijleterrassen, Leuven

Met een beetje fantasie was er ergens in Leuven toch wel een plekje te vinden zoals de Porta Sabiona in Brixen.
Porta Sabiona, Brixen (I).

Onder de galerij aan 't Galetje bijvoorbeeld, dan was ze niet ver van haar vertrouwde stek moeten verhuizen.  Of tegen de keermuur tegenover de Dijleterrassen, waar men ze wel kan zien, maar niet molesteren.

woensdag, september 25, 2013

DooRlopende straten (one shot)

De afgelopen weken hebben vele gemeentes aangekondigd de nieuwe verkeersborden te plaatsen (of de bestaande te wijzigen door middel van een sticker): Merelbeke, Niel, Oostende, Brasschaat, Dilbeek, Tremelo en Gent. Andere gemeentes hebben niet gewacht op de aanpassing van de wegcode en hadden hun verkeersborden al aangepast.

Ikzelf voel in deze een beetje plaatsvervangende schaamte, omdat het Leuvense stadsbestuur er niet in slaagt dit initiatief simpelweg uit te voeren. Er is iemand mee bezig zo werd mij gemeld. Wachten dus.

dinsdag, september 24, 2013

Lichtjes

Vandaag spotte Jorun de nieuwe kleine verlaagde verkeerslichten voor fietsers aan de fietsoversteek op de Aarschotsesteenweg. Een primeur voor Vlaanderen.
Aarschotsesteenweg, Wilsele
Zouden ze alleen maar hier voorzien worden, of ook op de kruispunten aan de Ring?

zaterdag, september 21, 2013

Slalom (1)

toekomstplannen Havenkant, Leuven

Het wordt nog steeds aangekondigd als 'Aangename, veilige en rechtstreekse verbindingen voor voetgangers en fietsers tussen de Vaartkom en het stadscentrum', maar er zal weer uit hetzelfde vaatje getapt worden als de voorbije jaren. De autodoorstroming krijgt telkens ongebreideld voorrang, en de fietsers op een fietsroute naar het centrum moeten zich tijdens ochtend en avondspits tussen stilstaande auto's wringen.

Een voorsmaakje aan de Balk van Beel waar zelfs een fietspadsuggestie ontbreekt. Fietsers maken er nu al rare bochten.
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven

donderdag, september 19, 2013

G(R)AS-boete

Uit het gecoördineerde politiereglement:
Artikel 256
Rijwielen bestuurd door personen ouder dan negen jaar worden niet toegelaten op de speelterreinen, uitgezonderd op de hiertoe voorziene paden. Op de skateterreinen is het rijden met rijwielen absoluut verboden.
Gemotoriseerde voertuigen, uitgezonderd deze van de bevoegde instanties, worden niet op de speel- en skateterreinen toegelaten.
Onverminderd voorgaande bepalingen moeten alle rijwielen gestald worden in de daarvoor voorziene fietsenstallingen conform de rubriek inzake fietsenstallingen op het openbaar domein en niet op het openbaar groen. 
En weer zijn de kindjes (ditmaal de muzikale) in overtreding. Foei toch die slonzige fietsers!
SLAC, Leuven
SLAC, Leuven
Het geeft mij evenveel vertrouwen in het Leuvense fietsbeleid als in het Leuvense toegankelijkheidsbeleid.
SLAC, Leuven
SLAC, Leuven

Verzetje


Herfstruilbeurs Antieke Velokes


woensdag, september 18, 2013

Spoorwegdoortocht Wijgmaal (1)

Gisteren op de bewonersvergadering werden de resultaten van de Infabel studie kort belicht, de slide show vind je hier. Ook vandaag is er nog een inloopmoment, zie brief onderaan.

Er werd gekozen om het verkeer rond de kern van Wijgmaal te leiden (kapstokmodel).

Voorkeursoplossing kort samengevat
- verkeer van Wakkerzeelsebaan en Rotselaarsesteenweg wordt samengebracht en in tunnel onder het spoor geleid, samen met een fietsverbinding. Dit sluit dan aan op Wijgmaalbrug en Vaartdijk door middel van een verkeerslichten geregeld kruispunt.
- spoorwegovergangen van Wakkerzeelsebaan en Baron Descampslaan worden gesloten voor alle verkeer gesloten
- verkeer van Wilsele (Remylaan) wordt uitgebogen en in tunnel (zonder fietsinfrastructuur) onder spoor gebracht en sluit aan op Vaartdijk door middel van een nieuw rondpunt.
- aan het station komt een fiets- en voetgangerstunnel die ook dienst doet als onderdoorgang voor de perrons en die Remylaan/Privaatweg verbind met Remysite
- aan de Tassetstraat komt een fietstunnel met twee lussen, geen doorgang meer voor autoverkeer
- er komt een fietsverbinding van aan de oude Wakkezeelsebaan tot aan het station, aan beide zijden van het spoor.

Er dient nu nog een masterplan gemaakt te wordt, het RUP aangepast, uitvoeringsplannen opgemaakt, aanbesteed e.d., de diensten van stad Leuven schatten dat de werken ten vroegste kunnen aanvangen over 5 jaar.

dinsdag, september 17, 2013

Balk (4)

Enkele foto's nu het voetpad gerealiseerd is.

Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven

maandag, september 16, 2013

Reizen om te leren: Marseille / Le Vélo

De gebruikers

Lege stations boven op de heuvels

Volle stations beneden

vrijdag, september 13, 2013

Wenslijnen

De provincie Vlaams-Brabant is volop bezig met nieuwe fietsroutes, dat kan je hier lezen.
Onderaan staat een link naar een plannetje met de Wenslijnen fietssnelwegen Vlaams-Brabant.
Ik keek het snel eens na wat dat zal worden.

Rare dingen zag ik.
Bijvoorbeeld dat je tussen Aarschot en Leuven eerst via een smalle tunnel onder het spoor moet, en dan 500 meter (en nog iets) verder terug over het spoor via barelen.
wenslijn Leuven-Tienen tussen Wezemaal en Rotselaar

Plannen tekenen, dat is trouwens iets meer dan lijntjes op een vlak plan tekenen.
Dikwijls gaat het bergop en bergaf.
Op een vlak plan zie je dat helemaal niet.
Wie al eens langs de steenweg Leuven-Tienen fietst kan daarvan meespreken.

Na de eerste persberichten over de provinciale plannen vroeg ik begin dit jaar al eens naar wat info:
Voor deze trajecten zal in beide gevallen normaal gezien het bovenlokaal functioneel netwerk gevolgd worden. Voor Leuven-Tienen zijn er geen aanpassingen nodig aan het netwerk in Leuven. De veranderingen die daar komen zijn het fietspad langs de talud vanaf de Tiensesteenweg tot de Tivolibrug (en in een latere fase tot de brug aan Abdij van Park). In de Hoegaardsestraat zouden comfortstroken komen. Bierbeek zou graag vanaf de Herpendaalstraat via de spoorweg de fietsroute doortrekken.

Voor Leuven-Aarschot wordt de aansluiting in Leuven bekeken. Dit kan via het Vuntpad (vanaf Grensstraat naar Weggevoerdenstraat zo richting Vuntpad en dan verder langs Aarschotsesteenweg en langs de Vaart). Een andere optie is eventueel de verbinding tussen de Van der Nootstraat en het Dijlepad waarvan sprake is om deze voetweg aan te leggen. Deze aansluitingen worden nog onderzocht.

Voorlopig zitten we in de onderzoeksfase waarbij we voor elke route het tracé proberen vast te leggen en bekijken of er wijzigingen in het BFF moeten worden doorgevoerd.
Helaas was er in Leuven nog heel veel studiewerk aan dat BFF, dat was nog langs geen kanten af.
Het trekt nu echt nog op geen kl**ten.
Wie al eens langs de Hoegaardsestraat of Duivelsweg fietst kan daarvan meespreken.
Dit is geen fietsroute.
Dat gaat nog niet snel veranderen.
Op de raadscommissie Openbare Werken van 22 augustus 2013 kwam dit nog eens naar boven:
d. Beter befietsbare verharding Duivelsweg en Abdijstraat.
Een goede verharding die gedijd op deze hellende straat werd tot nu toe niet toegelaten door OE wegens erfgoedlandschap. 
Erfgoedlandschap!
Dat zijn dan ouwe fietsers op oude fietsen die oude fietskoersen narijden?
Of is dat een verslaving aan kasseien?
Maakt een comfortstrookje een holle weg met kasseien dan plots een fietssnelweg?
Leuven experimenteert al jaren met comfortstrookjes, en dat is al altijd mislukt.
Blijven proberen tot het lukt.
Ooit?
Of kunnen we dan niet beter een fietspad naast de spoorweg leggen, ver van erfgoedlandschapstoestanden?
Recht.
Horizontaal.
Zonder nodeloos voorrangsverlies.

Dichter bij Leuven denkt men aan het Vuntpad en het Lijnloperspad.
Ook die zijn geen fietsroute waardig.



Hmmm.
Snelfietsroute.
Dat klinkt trouwens precies alsof het alleen maar voor snelle fietsers is.
Zo zijn wij fietsers toch niet, snelheidsdicriminerend?
Deze routes zouden doorfietsroutes moeten zijn.
Elke fietser fietst op zijn eigen tempo, heel de tijd maar door.
Niet om de haverklap moeten afremmen of stoppen.
Niet onnodig bergop en bergaf.
Geen onnodig scherpe bochten.
Tot je ergens bent waar je moet zijn.
En dan pas stap je af.

donderdag, september 12, 2013

FlashPark

Vandaag was ik getuige van een nieuw fenomeen. Flashmobs kennen we ondertussen al even, maar dat kan dus ook met de wagen. En waar zet je die dan massaal? Juist, ja.
Wijgmaalsesteenweg, Wilsele
Ik zal het wel nooit begrijpen. Ik rijd dan ook met de fiets.

woensdag, september 11, 2013

Tsjoeke tsjoeke tuut tuut

De studie is eindelijk geland, volgende week is er een publieke voorstelling en een inloopmoment voor heel Wijgmaal. Met of zonder oproerpolitie.

Hopelijk heeft Infrabel ook rekening gehouden met de wensen van fietsers, zodat onderstaande commentaar alvast geen bestaansreden meer heeft.

dinsdag, september 10, 2013

Gucci in Venezia

Reclame waarin een auto figureert zo breed uitsmeren in de enige stad waar je met een auto totaal niets bent, dat vond ik toch een beetje misplaatst.
Venezia, zicht op Piazza San Marco

maandag, september 09, 2013

Wet

Op 24 juni keurde het Leuvense stadsbestuur een aanpassing van het gecoördineerd politiereglement goed betreffende het plaatsen en verwijderen van rijwielen. Deze aanpassing werd ondertussen reeds op de website geplaatst (vanaf artikel 696).

Met deze reglementering overschrijdt het stadsbestuur de haar bij wet vastgelegde bevoegdheden.

Het stadsbestuur wenst namelijk reglementen in te voeren die niet te interpreteren zijn als aanvullende reglementen, maar wel als algemene reglementen waarvan de bevoegdheid conform artikel 1 van de verkeerswetgeving bij de Koning ligt, en niet bij de gemeentebesturen, dewelke enkel bevoegd zijn voor het opstellen van aanvullende reglementering cfr artikel 3 § 2.

-Stallingsduur: waar de maximale duur van het stallen van een fiets volgens het algemeen verkeersreglement onbepaald is, wil Leuven dit vastleggen op drie weken. Vermits deze duur op het gehele grondgebied van Leuven van toepassing is en niet op een deelgebied bijvoorbeeld in de stallingen zelf, valt dit niet onder aanvullende, maar wel onder algemene reglementering, waarvoor zij niet bevoegd is.

- Stallingsplaats: volgens de wegcode wordt dit algemeen geregeld door artikel 23.3, en mag er een verkeersbord geplaatst worden volgens artikel 70.2.1.3°.f. In dat laatste artikel wordt bepaalt dat fietsen er ‘mogen geplaatst worden’. In het politiereglement wordt dit ‘verplicht’. Dit is weer een aanpassing van het algemeen verkeersreglement, waarvoor het stadsbestuur niet bevoegd is.

- Vermits er geen verkeersborden in de verkeerswetgeving bestaan die het parkeren van fietsen regelen, vindt het stadsbestuur het nodig om verkeersborden op de openbare weg te plaatsen die ze zelf heeft ontworpen, en ook dat is geen gemeentelijke bevoegdheid. Bovendien wordt in artikel 80.2 van de wegcode het nabootsen van verkeersborden expliciet verboden.

Op basis van niet-geldige verkeersborden en niet-geldige politiereglementen worden dus elke dag fietsen opgehaald op kosten en risico van de eigenaars. Dit creeërt een fietsonvriendelijk klimaat in de Vlaams-Brabantse hoofdstad, wat onvermijdelijk een negatieve impact heeft op de duurzame mobiliteit in Leuven, en bij uitbreiding in Vlaanderen.

zondag, september 08, 2013

Erin getuind (2)

Tijdens onze jaarlijkse personeelsuitstap een dikke week geleden, zag ik in Gent, vlak aan het Sint-Pietsers station en wat verder in de Miljoenenwijk, nog enkele voortuintjes die als fietsenstalling dienst deden. Soms zelfs met een afdakje.



donderdag, september 05, 2013

Erin getuind (1)

Eén jaar geleden kondigde ons stadsbestuur een experiment aan met fietskluizen. Dat konden we allemaal lezen we op de grote "Leuvenfietst" stand op de Jaarbeurs. Er was zelfs een wedstrijd aan verbonden, wie herinnert zich deze nog?


Na de verkiezingen werd hier echter niets meer van vernomen. Ook de website leuvenfietst.be kan zijn ambities niet waarmaken: meer dan een beetje statische info is er niet te vinden.

Aankondigingspolitiek zoals fietsers gewoon zijn. Dezelfde politiek als bij fietsveiligheid trouwens.

Ik ben er nog eens gaan kijken. Geen fietskluizen op het plein te zien.

De locatie van dit "fietskluizen experiment" was trouwens wel erg slecht gekozen: een plein midden in een wijk waar ieder huis zijn voortuintje heeft. En waar menig voortuintje reeds werd omgevormd tot fietsparking. Wie heeft er dan nog een kluis nodig op een plein? In de voortuintjes, dan zou nog wat anders zijn.

Een bloemlezing: