dinsdag, januari 28, 2014

Recycling

Recyclage is hip, zo getuigt een nieuwe Freecycle groep in Leuven. Dit weekend vond ook de eerste Trash Deluxe plaats in het Opek. Een ware overrompeling van recyclage-adepten. Spijtig genoeg vond de oproep van de organisatoren aan het publiek om zich volgens het STOP-principe te verplaatsen maar weinig gehoor.
Bereikbaarheid
Kom te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer en pas in laatste instantie met de wagen naar het OPEK. Bereken je snelste route via www.slimweg.be.
Spijtig genoeg waren nog veel te veel automobielen die zich in de onmiddellijke omgeving een plaats zochten, en zo voetgangers en fietsers weinig ruimte gaven, een weerkerend fenomeen wanneer er iets aan de Vaartkom wordt georganiseerd. Wat wel duidelijk was: vroege vogels komen met de fiets, late vogels met de auto (en parkeren zich dan maar op het voetpad).
Havenkant, Leuven, 14u06
Havenkant, Leuven, 15u29

maandag, januari 27, 2014

Slalom (3)

Ik haalde het hier al eens aan. Wat ik nog was vergeten te vertellen is dat fietsers in de nabije toekomst niet enkel zullen moeten slalommen tussen auto's maar ook tussen lijnbussen.
uit Mozaiek jaargang 5 nr 2
Tegelijkertijd moeten de bussen ook vlot kunnen doorstromen. Op termijn bestaat de mogelijkheid om langs de Vuurkruisenlaan een bijkomende busstrook aan te leggen. De bussen zullen mee profiteren van een rechtstreekse verbinding van het J.M. Artoisplein naar het Engels Plein via een nieuwe brug over de vaart. Buslijnen langs de zuidelijke oever van de Vaartkom kunnen vlot het J.M.  Artoisplein bereiken via een geprivilegieerde doorgang (een bussluis) doorheen Tweewaters.
Dus even samenvatten.
Midden op de foto zullen fietsers dus naar links rijden richting Artoisplein, en naar rechts van aan de lichten en dan links afslaan op het pad midden in beeld, al een eerste conflictueuze situatie. Vervolgens heb je dan nog de auto's die de ondergrondse parking zullen in- en uitrijden, en daarenboven de lijnbussen die van rechts komen en indraaien om naar de bushalte en de doorsteek naar het Artoisplein te rijden, waar ze een tweede keer het fietspad kunnen kruisen.
Havenkant, Leuven
Laat ik het zo zeggen: ik ben niet onder de indruk van de aandacht die in dossier naar de fietser is gegaan. De fietsvoorzieningen zijn niet samenhangend, niet veilig, hebben weinig comfort, zijn niet direct en weinig aantrekkelijk.
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven

zondag, januari 26, 2014

Getagd

Vorige week zag ik nieuwe tag's aan fietsen hangen, dat was ooit eens aangekondigd in het kader van een 'hoffelijkheidsactie', tesamen met de fietssymbolen in de Bondgenotenlaan. De informatie die erop staat is inderdaad al wat actueler dan de vorige.
Maar het kan nog altijd beter, bijvoorbeeld door 'voldoende stallingen' te voorzien in plaats van 'zoveel mogelijk stallingen'.
labels weesfietsen
labels weesfietsen

vrijdag, januari 24, 2014

Healthcare (2)

Helaas pindakaas, geen lawine van reacties op mijn vorig bericht, en dus wordt de fictie vlotjes ingehaald door de werkelijkheid. De winnaar werd een ... Oxford.

Op de foto de splinternieuwe dienstfiets van de eveneens splinternieuwe neonatale afdeling op Gasthuisberg.

dienstfiets neonatologie
dienstfiets neonatologie
dienstfiets neonatologie

donderdag, januari 23, 2014

Eénrichting, tweerichting

Terwijl er in een andere fietsgebieden wordt nagedacht hoe men het fietsverkeer kan faciliteren, kan Vlaanderen alleen nog maar het fietsverkeer ambeteren. Zo zag ik vorige week een nieuw bordje voor fietsers aan de Tervuursepoort:
Tervuursepoort, Leuven
Helaas is dit wel een éénrichtingsoversteekplaats voor fietsers, en zijn er dus geen lichten om in deze richting veilig over te steken. Wanneer je van Gasthuisberg komt, en op het fietspad langs de ring richting Wilsele / Herent wil fietsen, is dit wel de kortste route, met maar één oversteekplaats.
Tervuursepoort, Leuven
Eigenlijk zou je dus naar de overkant moeten fietsen via drie oversteekplaatsen.
Tervuursepoort, Leuven

Ook aan de andere kant hebben fietsers van de Bankstraat naar de Groeningestraat gelijkaardige problemen. Zij zouden graag de kortste route volgen.
Tervuursepoort, Leuven
Eigenlijk zou je naar de overkant moeten fietsen via drie oversteekplaatsen (waarvan één supergevaarlijke zonder lichten voor voetgangers of fietsen).
Tervuursepoort, Leuven

Fietsoversteekplaatsen aan grote lichtengeregelde kruispunten zouden altijd tweerichting moeten ontworpen zijn, zodat fietsers steeds kunnen kiezen welke voor hen de kortse / snelste / veiligste weg is.

Helaas is Vlaanderen nog lang niet klaar om de fietsers te geven wat ze willen, zo kreeg ik dit onlangs in de bus:
Betreft: N3 Brussel – Leuven - Luik
Stad Leuven
Kruispunt met R23 Ring om Leuven en Groenveldstraat
Verkeersveiligheid
VT/SM/LEU/N3/2628 (0113-a)
Ons kenmerk: WVB/2013/MPF/39

Geachte heer,

Ik verwijs naar uw bericht aan het “Meldpunt fietspaden” over de verkeersveiligheid op het kruispunt van de N3 Brussel – Leuven - Luik (Tervuursesteenweg) met de R23 Ring om Leuven en de Groenveldstraat.

Op de N3 Tervuursesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Groenveldstraat hebben de voetgangers inderdaad geen specifieke lichtinstallatie voor het dwarsen van de N3. Mijn afdeling beoordeelt dit ook als een gemis en zal de situatie aanpassen.

Voor fietsers komende uit de Groenveld- en de Herestraat, is het voorzien van lichten iets gecompliceerder. De fietsers rijden immers mee met het overige verkeer. Deze hebben hier ook geen eigen verkeerslichten. De fietsers moeten dus op dezelfde manier als de auto’s oversteken.
Als een fietser dit niet veilig acht, kan hij gebruik maken van de verkeerslichten die worden aangebracht aan de voetgangersoversteekplaats.

De fietspaden van - en naar - de R23 Ring om Leuven zijn enkelrichting. In de praktijk wordt dit wel eens anders gebruikt.
Het verkeerslicht voor de fietsers wordt daarom alleen voorzien in de optiek van het enkelrichtingsfietspad.


Mijn afdeling is een onderzoek gestart voor het eerste gedeelte van de N3 Brussel – Leuven – Luik (Tervuursesteenweg) om de overgang van het gemengd verkeer naar de gescheiden fietspaden – en vice versa - beter zichtbaar te maken onder de vorm van fietssuggestiestroken.

Hoogachtend,

ir. xxxxxxxxxx
afdelingshoofd
Enkele foto's van de wensroute:
Tervuursepoort, Leuven
Tervuursepoort, Leuven
Dit is de oversteekplaats zonder lichten voor voetgangers of fietsers. Alle beschikbare ruimte op het kruispunt werd verkwanseld aan opstelstroken voor auto's en een bushalte.
Tervuursepoort, Leuven

dinsdag, januari 21, 2014

Het grote Martelarenplan: fietsers

Onlangs kwam ik het "Ontwikkelingsplan Spoorweggebied Leuven' van prof. Smets nog eens tegen. Na twintig jaar eens tijd om te kijken naar het verschil tussen geplande infrastructuur, en het uiteindelijke resultaat.

Ik beperk me tot het inkleuren van de fietsinfrastructuur in enkele prentjes, want in de tekst komt de fietser maar summier aan bod.
de ligging van de ondergrondse fietsenstalling
expliciete fietsinfrastructuur
doorsnede en zicht op ondergrondse fietsenstalling
fietsverkeer
enkele zichten op het plein vanuit Bondgenotenlaan

Wat was er in 1992 voor fietsers gepland:
- een grote stalling tegen het stationsgebouw aan, met rechtstreekse toegang tot de voetgangerstunnel naar de perrons (dat werd dus een autoparking, en de fietsenstalling werd uitgesteld en verschoven)
- fietspaden tot op en over het Martelarenplein (fietspaden stoppen nu heel abrupt aan beide zijden, vanuit het geloof in 'georganiseerde chaos')
- een fietsbrug die land vlak naast het station (wordt binnenkort gebouwd, maar met fietsgoot):
Aan de noordkant van het seinhuis (met betalende fietsenstalling op het gelijkvloers) wordt de spoorwegoverbrugging voor voetgangers met een directe trappartij, voor fietsers met een uitgesponnen helling, naar het stationsplein geleid.

maandag, januari 20, 2014

Fietsambtenaar in Leuven (2)

Correctie van mijn vorig bericht. In de gemeenteraad van 17 december werd het wel zo gesteld:
...
Mevrouw Eerlingen, de heer De Winter en de heer Toelen gingen in op het fietsbeleid. Er is veel verwezenlijkt, en dat is zeker niet ad hoc gebeurd. Fietsenstallingen zijn goed gespreid over de stad. Er komen er nog meer. Zoals gezegd komt het fietsparkeerplan naar de raad. De stad heeft inmiddels een fietsambtenaar. Binnen ruimtelijke planning houdt zij zich uitsluitend bezig met de fiets. Er komt nog een ruimtelijke planner bij met als specialiteit mobiliteit. Er is veel samenhang. De mensen van ruimtelijke planning komen maandelijks bijeen met de mensen van de technische dienst. De schepen en schepen Devlies zijn daarbij aanwezig. De uitwerking van het fietsbeleid staat daar centraal en daar zal de raad de komende maanden het resultaat van zien.
...
Maar 'fietsambtenaar' is een beetje naast de waarheid. Op ruimteplanning zit er nu een ambtenaar die zich bezig houdt met het fietsgebeuren, in zoveel mogelijk dossiers. Er zijn echter nog andere diensten, evenwel zonder ambtenaar die zich specifiek met het fietsgebeuren bezig houdt. Maar er is veel samenhang wordt ons gezegd.

Ruimteplanning is ook vooral een plannende dienst, zij plannen op middellange termijn met RUP's en andere plannen. Maar wie kan er iets betekenen voor de fietsers op korte termijn? Dat blijft de vraag.

zondag, januari 19, 2014

Open brief: bussen in Leuven

Dit kon ik niet alleen op maar Facebook laten staan.
17 januari 2014 om 15:31

Beste Louis, Beste Lijn, Beste Leuvenaars,

Alweer een busongeluk in Leuven: of het nu aan het Margarethaplein dan wel aan het Martelarenplein is, doet er niet toe, elk ongeval is er natuurlijk één te veel. Maar iedereen springt weer op de kritische trein. Vaak laten zulke opkomende en weer verdwijnende nieuwsfeiten mij redelijk koud. Want men roept en tiert, klaagt steen en been. Men maakt gebruik van de emotie van het moment, men wijst met zo veel mogelijk vingers tegelijk.

Op dit moment echter heb ook ik daar veel zin in, maar ik tracht het niet te doen. Niet roepen, niet klagen, niet emotioneel worden, niet met de vinger wijzen. Ik wil rustig, doch duidelijk, even zeggen wat ik ervan denk. Met argumenten. Én met mogelijke oplossingen.

Dat het busstation aan het station handig ligt, zo vlak aan het treinstation, dat is duidelijk. Maar dat de ‘gereguleerde chaos' daar en overal een gevaar is, dat is zowaar nog duidelijker. Over het concept zal ik niet beginnen, want dan ga ik roepen en tieren en klagen, dus zwijg ik beter. Maar dat het niet werkt, daar kan men het moeilijk oneens over zijn. En ik kan het weten, want ik kom er zowat elke dag, met gevaar voor lijf en leden als ik oversteken wil, te voet of met de fiets.

De oplossing is eenvoudig. Haal het bussenstation weg, daar waar het nu staat. En zet het 200 meter verder, op de Vuurkruisenlaan, in plaats van daar weer dure architecten prestigieuze projecten te laten ontwikkelen. Daar storen ze geen fietsers of voetgangers die in de ‘oversteekzone’ aangereden worden door bussen of auto’s. Wees niet uit op geld en eer, maar ga voor veiligheid en toekomst. De oplossing is eenvoudig. Haal het busstation weg daar waar het nu staat. En vervang het bv. door een nieuwe fietsenparking, Leuven fietsstad indachtig.

Laat dit een eerste stap zijn naar het bannen van de grote bussen uit Leuven. Want ik hoor u al denken: maar hoe geraken die bussen dan op de Bond of het Margarethaplein? Niet, tiens. Vervang ze door kleinere bussen, de grote bussen horen enkel op de ring. En aan elke toegangspoort kan men weer die kleinere bussen nemen richting centrum. Of fietsen, of taxi’s, trams of segways, drones of wie weet zelfs te voet...

Ik zou het namelijk aangenaam vinden, en ik denk dat ik ook hier verre van de enige in ben, niet door twee kruisende grote bussen op de Bond bijna om het hoekje geholpen te worden. Zelfs de buschauffeurs zouden er wel bij varen. Minder negatieve reacties, minder gevaarlijke situaties, minder stress. Over de snelheid van deze bussen ga ik niet beginnen, want dan word ik emotioneel en ga ik de chauffeurs mogelijk onterecht met de vinger wijzen, dus zwijg ik beter.*

En nog een kleine tip: dure architecten en ettelijke onderzoeken mogen van mij, maar houd dan tenminste een beetje geld over voor mensen die het dagelijks ervaren en weten waar er gevaar is en waar niet. Weet je, ik wil het zelfs gratis doen. Niet als een comité dat dwars ligt om dwars te liggen, maar als een helpende hand in een toekomstproject, zonder partij- noch persoonlijke geldbelangen. Opdat we onze schone lucht en veilige wegen niet elders moeten gaan kopen.

Opdat Leuven zo nog een tikkeltje aangenamer wordt dan het nu al is. En een pionier op het vlak van mobiliteit. Want als regelmatig fietser ben ik blij met ‘Leuven fietsstad’, maar eigenlijk zou ik nog blijer zijn met ‘Leuven slimme stad’ op dit vlak. Nog slimmer dan het nu al is. Nog veiliger dan het nu al is. Niet eeuwenoud op mobiliteitsvlak, maar springlevend.

Sebastian De Witte
_______________________________________________________________________________

*Om over de auto’s nog maar te zwijgen. Zone 30 is goed, maar nog beter als het ook nageleefd wordt. Wacht maar, zeiden de mensen toen ik nog niet met de auto kon rijden, je zal wel zien. Nu ik met de auto rij, zie ik vooral dat ik automatisch niet sneller dan 30 wíl rijden in de stad, wetende dat elk moment een kind de straat kan oversteken, een fietser kan vallen of eender wie een onverwacht manoeuvre kan uitvoeren. Lieve mensen, waan u geen koning in de ‘veilige’ auto, want http://www.youtube.com/watch?v=CACrC-Iyqig.

donderdag, januari 16, 2014

Viaduct (7)

Na al mijn negatieve uitlatingen, laat ik graag het woord aan ons stadsbestuur op ROB-TV, zodat ze eens de positieve evoluties voor de doorstroming van het fietsverkeer op de Leuvense ring uit de doeken kunnen te doen.

Hmmmm. Het is precies alsof er geen fietsers in Leuven rondrijden. En toch.


Hmmmm. Dit verklaart alles. AWV en de politie, twee instanties die bekend staan dat ze weinig tot niets kennen over fietsinfrastuctuur, laat staan over de verzuchtingen van fietsers, hebben zich eens te meer mogen uitleven.

woensdag, januari 15, 2014

Viaduct (6) Onderdoorgang

Slimme doorsteekjes voor zachte weggebruikers, dat is nog niet voor morgen in Leuven.
Betreft: Afsluiten fietspaden Ludenscheidsingel
Ons kenmerk: wvb-2013-email-1340

Geachte,

Wij hebben uw melding van 4 december 2013 aangaande de fietsverbindingen op - en rond de R23 Ludenscheidsingel in goede orde ontvangen.

Er loopt momenteel een uitgebreide alternatievenstudie welke fietsverbindingen mogelijk zijn, gelet op de huidige werken op de R23 Ludenscheidsingel en het bijhorende verdwijnen van het fietspad op het viaduct in het kader van deze werken.

Er worden in samenspraak met de diverse betrokken partijen op dit moment de verschillende mogelijke (technische en financieel haalbare) alternatieven bestudeerd en afgewogen. Eens de resultaten hiervan bekend zijn, zullen deze tijdig gecommuniceerd worden.

Een doorsteek realiseren tussen de Albert Woutersstraat en de R23 is niet meer mogelijk, aangezien al delen fysiek zijn opgebroken. In tussentijd blijft de omleiding die eerder werd gecommuniceerd dan ook van kracht.

Hopend u hiermee geïnformeerd te hebben,

Met vriendelijke groeten.

Het ziet er nochtans beter uit dan ooit tevoren, het is zonde om deze opgekuiste infrastructuur links te laten liggen.

viaduct Lüdenscheidsingel, Leuven
viaduct Lüdenscheidsingel, Leuven
viaduct Lüdenscheidsingel, Leuven
viaduct Lüdenscheidsingel, Leuven
viaduct Lüdenscheidsingel, Leuven
viaduct Lüdenscheidsingel, Leuven

dinsdag, januari 14, 2014

Viaduct (5) UItdaging

Met een beetje goede wil en wat verharding had het Vlaams Gewest de fietsverbinding tussen Wilsele-dorp en de Mechelsepoort kunnen openhouden. En ook de verbinding van de Vaartkom. Ik fietste er eens volledig illegaal door de modder langs.
Mechelsepoort, Leuven
afrit Lüdenscheidsingel, Leuven
afrit Lüdenscheidsingel, Leuven
afrit Lüdenscheidsingel, Leuven
afrit Lüdenscheidsingel, Leuven
Lüdenscheidsingel, Leuven
Lüdenscheidsingel, Leuven
doorsteek naar Albert Woutersstraat, Leuven
doorsteek naar Albert Woutersstraat, Leuven
doorsteek naar Albert Woutersstraat, Leuven

En omdat er boven aan het vernieuwde viaduct wat asfalt is 'vergeten' kunnen fietsers geen gebruik meer maken van de trapjes naast en onder het viaduct en van het fietspad dat er verder nog verlaten bijligt.
Lüdenscheidsingel, Leuven
Lüdenscheidsingel, Leuven

Op de eerste foto was een doorsteek te zien naar de Oude Rondelaan, enkel voor voetgangers wegens de aanwezige trapjes. En toch banen ook fietsers hier hun weg, er is dus een duidelijke behoefte aan fietsvoorzieningen.
Doorsteek naar Oude Rondelaan, Leuven

Een beetje verder richting Vaartkom zou er een gelijkgrondse doorsteek kunnen gerealiseerd worden zodat fietsers het hellinkje naast de trapjes niet meer moeten trotseren.
Doorsteek naar Oude Rondelaan, Leuven
Doorsteek naar Oude Rondelaan, Leuven

Er zijn zoveel mogelijkheden om aanvaardbare alternatieven en handige doorsteekjes uit te werken, en toch blijven stad, provincie en gewest steevast kiezen voor de ongemakkelijkste en onveiligste oplossingen voor fietsers: een wegomlegging langs de Donkerstraat.

Fietsinfrastructuur aanleggen zonder inspraak van fietsers leidt blijkbaar nog altijd tot aalmoesinfrastructuur. Wanneer neemt hier eindelijk iemand de handschoen op?

maandag, januari 13, 2014

Blijven rijden

In ons digitale tijdperk zijn er veel kabels nodig, iets wat men vroeger niet kon voorzien, want met de gekende nutsvoorzieningen elektriciteit / telefoon / televisiekabel had men immers decennialang voldoende.
De wereld draait tegenwoordig veel sneller, en dus moeten fietspaden / trottoirs regelmatig eens open voor een nieuwe generatie databekabeling.

Wie nog niet mee is in dit verhaaltje, dat zijn de kabelleggers zelf, want bij werken krijg je als fietsers steevast dezelfde oplossing voor een opgebroken fietspad: "Fietsers afstappen".
Wijgmaalsesteenweg, Herent
Iets wat fietsers vanzelfsprekend aan hun laars lappen, omdat het geen oplossing is. En dus fietsen we maar massaal spook op het fietspad aan de andere kant van de straat.

zondag, januari 12, 2014

Snelheidsbeperking

Tot op heden mocht er 90km/u gereden worden op het viaduct over de vaartkom.
Maria Artoisplein, Leuven


Dat was levensgevaarlijk voor de fietsers op het fietspad ernaast, met enkel een bescherming in de vorm van een streepje verf, en dus moest het fietspad er weg, zonder onmiddelijk alternatief.
Nadat het vernieuwde viaduct eindelijk heropend werd, verlaagt men plotseling de snelheid tot 70km/u.

Het is schrijnend dat deze snelheidsverlaging er nooit is kunnen komen voor de veiligheid van de fietsers.
Het is nog een lange weg naar het 70 / 50 / 30 principe van de Fietsersbond.

woensdag, januari 08, 2014

Toegang

De fietsenstalling onder dit plein zou het probleem van wildgeparkeerde fietsen in de binnenstad moeten oplossen.
Zou moeten.
Goedschiks of kwaadschiks.
Spijtig genoeg wordt de toegang constant verborgen in plaats van in de bloemetjes gezet.
Het kan nochtans anders.
Verkeerskundig trekt de toegang voor fietsers op gene zak.
Maar zonder het aanvaarden van fouten uit het verleden, zullen dezelfde fouten blijven gemaakt worden.
En blijven gemaakt worden.
Rector De Somerplein, Leuven
Rector De Somerplein, Leuven