woensdag, april 22, 2015

Politie gaat "te snelle" elektrische fietsen controleren

De discussies over de snelle fietsen die nu overal losbarsten, doen me ergens denken aan de discussies over de eerste bromfietsen.

Snelle e-bikes zijn geen bromfietsen! Fietshelm en familiale verzekering zijn aangewezen, maar geen motorhelm of dure voertuigverzekering. (Beluister het interview)

Posted by Fietsersbond on woensdag 22 april 2015


Van toen het nog echt fietsen waren waar een motor werd aangehangen, en later steeds meer motor en minder fiets werden.

Even wat knip en plakwerk van deze vergeten vaderlandse geschiedenis der rijwielmotoristen:
Tussen 1955 en 1970 was het 50cc racen op de openbare weg in België, zeker in Vlaanderen, razend populair. Ontstaan in de schoot van de Belgische Wielrijdersbond (B.W.B.), had de "rijwielmotorist"(= het officiële woord voor brommerkoerser) ook nog de kledij en zelfs de pedalen gemeen met de wielrenner. De 50cc motor kon aldus met eigen pedaaltred gevoelig opgedreven worden. Zo bereikten de piloten soms snelheden van 110km per uur! Later werd de N.B.B. (Nationale Bromfietsersbond) opgericht, werden de "brommers" echte race-tuigen om ... na 1970 verbannen te worden naar aparte circuits. Alweer een (weliswaar lawaaierig maar sfeervol) straatgebeuren dat verdween. Meerdere Nederlandse, Franse en Duitse piloten namen deel aan deze wedstrijden.
En die eerste bromfietsen zagen er echt nog wel uit als fietsen, een mooi voorbeeld is de Kaptein, en werd er verschil gemaakt tussen bijstekers en meestekers.
Er werden ook meerdere termen gebruikt voor deze sport binnen de B.W.B. : velomotoristen, cyclomoteurs, rijwielmotoristen. In Velo gebruikt men de term velomotoristen. In de ene krant heeft men het dan over de cyclomoteurs in een andere spreekt men over bromfietskoers enz.
Hier reden de bromfietsen destijds ook onder een licentie van de Belgische Wielrijders Bond, op de racevergunning stond "rijwielmotorist" of "velomotorist". Toen er teveel ongevallen gebeurden werden de "rijwielmotoristen" door de B.W.B. aan de deur gezet maar vonden gelukkig onderdak bij de N.B.B., die opgericht was als crossersbond voor 50 cc machientjes.
Tenslotte vind je hier een filmpje met beelden van een oude velomotoristenkoers te Ruiselede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten