woensdag, juni 10, 2015

Gabarit van een vrijliggend fietspad

Deze benaming werd enkel gebruikt in het inspectierapport voor fietspaden dat ik enkele jaren geleden vermeldde. Ondertussen staat er geen tekeningetje meer in dit document. En ook Google levert geen betere resultaten.



In het Vademecum Fietsvoorzieningen staan andere breedtes vermeld voor veiligheids- of schuwafstanden, dat kon je hier lezen.

Helaas houdt men bij ontwerp nog altijd te weinig afstand met deze veiligheidsafstanden. Op een weinig gebruikt fietspad kunnen fietsers nog wel het één en ander ontwijken, maar ook de huidige fietssnelwegen worden nog ontworpen zonder degelijke veiligheidsafstanden. Bij de fitsivist zie je hiervan beelden.

Dit werd recent in het Vademecum fietsvoorzieningen duidelijker weergegeven.

uit Vademecum fietsvoorzieningen Hoofdstuk 4

Een afstand van 25cm tussen rand fietspad en kleine obstakels om het botsen met de pedalen te vermijden. Wil men een boordsteen plaatsen, dan moet er dus ook een brede goot worden voorzien. Indien men geen goten plaatst, versmalt men best het fietspad optisch door middel van belijning.

Dus niet zo:
Meerdaalboslaan x Geldenaaksebaan, Heverlee

Een afstand van 50cm tussen rand fietspad tussen grotere obstakels om het botsen met stuur, bagage of met fietszakken te vermijden. Denk hierbij aan verkeerspalen, verlichtingsmasten, hagen of leuningen van bruggen. Een fietspad van 3m leg je dus centraal op een brug van 4m.

Dus niet zo:
Kampenhout-sas
of zo:
Brampad, Herent

Een afstand van 100cm tussen rand fietspad en volle wanden. Een fietspad van 3m leg je dus centraal in een tunnel van 5m. Is dit teveel voor een fietstunnel? Kan Vlaanderen dat niet betalen? In autotunnels wordt nog meer ruimte voorzien om het botsen van voertuigen tegen de wanden te vermijden en daar is het wel betaalbaar.

Dus niet zo:
Kampenhout-sas
of zo:
Expresweg, Leuven

1 opmerking:

  1. Op https://fietsbult.wordpress.com/2015/05/29/nederland-fietsdepressie/ zie je een foto van een gelijkaardige ondertunneling in Zeeland, Nederland.

    De tunnel is op het smalste deel nog wel een beetje breder dan die van de expresweg te Leuven.
    Maar het deel voor de eigenlijke overbrugging geeft een héél ander gevoel als fietser. Er werd bij de ene tunnel duidelijk meer rekening gehouden met schuwafstanden dan bij de andere.

    Niet dat er ook daar geen verbeteringspunten zijn.
    Die van Zeeland kon nog een beetje beter door belijning bij de waterslikkers en boordstenen (afgeschuinde boordstenen was nog beter geweest) en een paar verlichtingspalen die eigenlijk te dicht staan zonder dat dit technisch nodig was.

    BeantwoordenVerwijderen