vrijdag, augustus 07, 2015

Velobaan

Men is bezig om veel fietssnelwegen naar Leuven te ontwerpen. Helaas missen ze een duidelijk doel, en daarom verbinden ze maar station met station. Terwijl veel fietsers niet aan het station moeten zijn, want dan waren ze wel met de trein gekomen.

Er zijn veel te weinig goede fietsverbindingen tussen Leuvense deelgebieden, en die lost men niet op met nog meer radiale fietssnelwegen. Wat er in dit plaatje ontbreekt is goede fietsinfrastructuur die tewerkstellingspolen verbindt, en scholen en ontspanningscentra. In Eindhoven hebben ze daarvoor de Slowlane.

Ik ontwierp voor jullie de Leuvense Velobaan, waar fietssnelwegen dan op aanpikken of deels samenvallen. Het grote voordeel van een dergelijke fietsring is dat ze een solide kapstok is voor andere fietsinfrastructuur, die nu vaak besluiteloos ergens eindigt. De fietspaden op de ring van Leuven zijn niet voorzien voor massaal doorgaand fietsverkeer.

Velobaan Leuven
Met een dergelijke ambitieus project kan men ook ruimte reserveren voor het toekomstige fietsverkeer. Eerst alles volbouwen, en dan tot de conclusie komen dat er voor de fiets geen plaats meer is, dat doen ze in Leuven nu al lang genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten