maandag, september 28, 2015

Overlangs - dwars (3)

Hoe kan de kruispunten op de kop van de Diestsesteenweg aangepast worden zodat fietsers er geen last meer hebben van de autodrukte? Momenteel zijn deze kruispunten oververzadigd tijdens de spits, er kunnen op geen enkele manier meer voertuigen doorgeperst worden dan nu. Waarom gaat men niet voor minder autoverkeer en meer fietsverkeer? Omdat het openbaar vervoer mee in de file zit tussen de auto's, is de enige oplossing die men kan bedenken is alle ruimte opofferen aan de doorstroming van het autoverkeer.

Ik doe hierbij een poging. In plaats van afslagstroken kies ik voor een oplossing van aparte groenbewegingen, en meer plaats voor doorgaand en wachtend fietsverkeer. De rijbaan op de kruispunten heeft dus nog maar één rijbaan, waardoor er automatisch meer plaats is voor de actieve weggebruiker.

De twee kruispunten worden als één kruispunt bezien, en de verkeerslichten tussen Leuvensestraat en Martelarenlaan dienen enkel om de fietsoversteken te beveiligen.

We krijgen dan de volgende fasen:
Groen voor verkeer uit richting Diest
Groen voor verkeer uit Leuvensestraat
Groen voor verkeer uit Martelarenlaan
Groen voor verkeer uit richting Leuven
Tussen elke groenfase van het autoverkeer een AFTG fase.
AFTG
Doordat er voldoende opstelplaats is voor fietsers (in tegenstelling tot nu), kunnen doorgaande fietsers gemakkelijk passeren.
Doorgaand fietsverkeer

Dit blijft nog een pijnpuntje: de uitrit van de parking. Misschien moeten we die toch maar via de IJzerenwegstraat sturen.

2 opmerkingen:

  1. Erik, buiten dit hier te posten kaart je het ook elders aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Suggesties?
    Dit kruispunt kwam enkele jaren ter sprake tijdens een overleg AWV-Leuven-fietsersbond. Er kwam stoom uit de oren van de dienstkringingenieur van AWV toen ik enkele seconden langer groen voor fietsers vroeg, want het kruispunt was al zo verzadigd en de doorstroming zo belangrijk. Er kwam stoom uit de oren van de politie toen ik BEV in de IJzerenwegstraat vroeg want dat was veel te gevaarlijk, om nog maar te zwijgen over andere punten.
    Het ging maar over de gevaarlijke fietsers zus en de gevaarlijke fietsers zo. Ik had daar bijna manuele smaad aan de politie gepleegd maar gelukkig waren er ook mensen van FOD mobiliteit die mij konden kalmeren, maar die even weinig hadden te zeggen als ik. Zo lang Vlaanderen uitdrukkelijk wil blijven klungelen met zijn fietsinfrastructuur, zie ik niet veel verandering mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen