zondag, oktober 11, 2015

Transitie naar een fietsstad: tip 2

Fietsomleidingen. En dan nog het liefste met fietsomleidingsplannetjes. De plannen worden dikwijls wel gemaakt, maar ze staan gegarandeerd ergens verloren op de website van een wegbeheerder. En de omleidingspijlen blijven niet altijd braaf staan.

Logischer voor fietsers zou zijn om aan de afsluiting niet alleen pijlen te zetten, maar ook een geplastificeerd plannetje: de verplaatsingen ven een fietser zijn veel diffuser, dus de fietser heeft niet altijd de volledige omleiding nodig. Ook voor het inschatten van de omrijfactor is een plannetje belangrijk.

En dat niet alleen voor wegenwerken, maar ook voor kermissen of activiteiten die doorgaand fietsverkeer verbieden op regionale of internationale fietsroutes. Knooppuntroutes worden daar ook onbruikbaar door wanneer je geen kaart bij je hebt.

Voorbeeld 1
Tijdens de Vaartchallenge wordt de Vaartdijk gedurende een heel weekeinde afgesloten voor alle verkeer, maar toch blijven fietsers zich door de activiteiten wurmen. Waarom toch? Waarschijnlijk omdat het je als fietser die het kanaal volgt niet duidelijk is hoe groot de omleiding is die men je wil laten volgen.
Vaartdijk, Wijgmaal
Vaartdijk, Wijgmaal
Vaartdijk, Wijgmaal

Voorbeeld
De eerste donderdag van oktober passeerde ik het nieuwe fietspad langs de E40, dat voor 95% af is. De verlichtingspalen moeten nog geplaatst worden, en ook de aansluiting met de Waversebaan is nog niet klaar. Dit kon ik (achteraf) lezen op de website van gemeente Oud-Heverlee:
REALISATIE FIETSEROVERSTEEKPLAATS WAVERSEBAAN: TIJDELIJKE AFSLUITING WAVERSEBAAN IN DE RICHTING VAN LEUVEN (28/09/2015)

Momenteel wordt in opdracht van de Vlaamse overheid een veilige aansluiting gemaakt van het nieuwe fietspad langsheen de E40 op de Waversebaan. Deze werken omvatten de 2e fase  van het project van het fietspad door het Heverleebos.

Ten gevolge van de realisatie van de aansluiting van het fietspad op de Waversebaan, is de Waversebaan vanaf maandag 28 september 2015 ter hoogte van de brug over de E40 onderbroken voor het verkeer in de richting van Leuven. Er is een omleiding voorzien via de Blokkenstraat, de Fonteinstraat, de Oud-Heverleestraat en de Herendreef. Hier kan het verkeer opnieuw aansluiten op de Waversebaan, richting Leuven.
Verkeer in de richting van Oud-Heverlee is tijdens de werken op de Waversebaan steeds mogelijk.

Fietsverkeer is in de werfzone niet mogelijk. Fietsers dienen om te rijden via de Dennenlaan en de Fonteinstraat of via de Dennendreef.

Deze werkzaamheden zullen vermoedelijk vier weken in beslag nemen en tegen eind oktober beëindigd zijn.



Maar ik kwam van de Naamsesteenweg (grondgebied Leuven), waar het niet aangeduid was dat deze nieuwe fietsweg door werken versperd is. Kan signalisatie dan niet over gemeentegrenzen heen worden geplaatst, of is Idiocracy al geen toekomstmuziek meer? Bovendien is het omleidingsplannetje enkel gericht op het autoverkeer.

aan Naamsesteenweg, Heverlee
aan Naamsesteenweg, Heverlee
aan Waversebaan, Oud-Heverlee
aan Waversebaan, Oud-Heverlee

Er stond wel een fietsomleidingsbordje aan de Raalbeeklaan, waarvan niets gezegd werd in de uitleg hierboven. Het verschil tussen een theoretische fietsomleiding en de praktische uitvoering ervan?
Waversebaan x Raalbeeklaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten