maandag, april 27, 2015

Langst de Wakkerzeelse bane (2)

De werken zijn klaar, joepie!

Volgens de aannemer en de bouwheer althans.
De werfsignalisatie is weggehaald.

Volgens de fietsers nog niet helemaal.

Is er iets veranderd sinds de vorige keer dat ik hier kritisch keek?

Jawel, aan het kruispunt met de Baron Descampslaan werden boordstenen verlaagd.
Welke?

Deze alvast niet:
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Ik beschrijf even wat je ziet:
- de fietsers uit de voorrang kregen een boordsteenverlaging en een oversteekplaats
- de fietsers in de voorrang kregen boordstenen en hun fietspad wordt niet visueel doorgetrokken.

Ik kan nog zo goed proberen om de pijnpunten te beschrijven en ze op de kaart te zetten en dit door te geven, maar ik kan niet op tegen manifeste onwil van stadsambtenaren, of van gebrek aan controle bij superviserende provincieambtenaren.

Update 2015-05-11
De verkeerssituatie is gewijzigd. De fietsers richting Wakkerzeel zijn ongewenst.
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal
Baron Descampslaan x Wakkerzeelsebaan, Wijgmaal

Opstel

Zondag zijn we een beetje met de auto in Gent gaan rijden, aan 30km/u natuurlijk. Naar de opendeurdag van het KASK waaraan we volgend jaar misschien een student mogen leveren.

Op een kruispunt zag ik een opstelstrook waarover Roel Vanderbeuren, kabinetsmedewerker van Filip Watteeuw, eerder deze week vertelde.
Citadellaan x Overpoortstraat, Gent

We fietsten maandag met een afvaardiging van Groen door de stad ter voorbereiding van het debat 'De mobiele stad'. Op Parkpoort bekeken we onder meer de onbestaande infrastructuur voor fietsers die vanaf de ring het kruispunt willen oversteken.



In Leuven kan je nu wel als fietser dezelfde beweging maken, maar heb je geen verkeerslicht om aan te duiden wanneer je mag oversteken. En zo een 'rechtsaf door rood' bordje wanneer je uit de Parkstraat komt, dat mag er natuurlijk ook wel bij.

zondag, april 26, 2015

Leeftuinen (3)

In de Tervuursestraat liggen enkele enkele autostadskankers dicht bij elkaar.


Ooit was dit een garage. Zo eentje waar je auto's kan kopen of laten herstellen. Met garagist. Omwille van de belachelijk grote etalages die heden ten dage nodig zijn om überhaupt auto's nog te kunnen verkopen, zijn alle garagisten reeds lang vertrokken uit de binnenstad.
Nu is dit enkel nog een parkeergarage. Zonder garagist.

Tervuursestraat, Leuven

Bike Drive In

Eventjes tussendoor een activiteit van Helix, het opkomend praesidium van Apolloon.

donderdag, april 23, 2015

Leeftuinen (2)

In de Tervuursestraat liggen enkele autostadskankers dicht bij elkaar.


De toegang via de (naar ik vermoed) studentenwoontoren is enkel voor zeer lage wagens, en brengt je op een zorgvuldig gebetonneerde buitenparking met veel garageboxen. We zien hier duidelijk dat het openbaar domein ontlast wordt van geparkeerde wagens door er tuinen voor te betonneren als autoparking, duidelijk een teken van een niet-duurzame parkeernorm en een niet-duurzaam mobiliteitsbeleid.

Tervuursestraat, Meuven

woensdag, april 22, 2015

Politie gaat "te snelle" elektrische fietsen controleren

De discussies over de snelle fietsen die nu overal losbarsten, doen me ergens denken aan de discussies over de eerste bromfietsen.

Snelle e-bikes zijn geen bromfietsen! Fietshelm en familiale verzekering zijn aangewezen, maar geen motorhelm of dure voertuigverzekering. (Beluister het interview)

Posted by Fietsersbond on woensdag 22 april 2015


Van toen het nog echt fietsen waren waar een motor werd aangehangen, en later steeds meer motor en minder fiets werden.

Even wat knip en plakwerk van deze vergeten vaderlandse geschiedenis der rijwielmotoristen:
Tussen 1955 en 1970 was het 50cc racen op de openbare weg in België, zeker in Vlaanderen, razend populair. Ontstaan in de schoot van de Belgische Wielrijdersbond (B.W.B.), had de "rijwielmotorist"(= het officiële woord voor brommerkoerser) ook nog de kledij en zelfs de pedalen gemeen met de wielrenner. De 50cc motor kon aldus met eigen pedaaltred gevoelig opgedreven worden. Zo bereikten de piloten soms snelheden van 110km per uur! Later werd de N.B.B. (Nationale Bromfietsersbond) opgericht, werden de "brommers" echte race-tuigen om ... na 1970 verbannen te worden naar aparte circuits. Alweer een (weliswaar lawaaierig maar sfeervol) straatgebeuren dat verdween. Meerdere Nederlandse, Franse en Duitse piloten namen deel aan deze wedstrijden.
En die eerste bromfietsen zagen er echt nog wel uit als fietsen, een mooi voorbeeld is de Kaptein, en werd er verschil gemaakt tussen bijstekers en meestekers.
Er werden ook meerdere termen gebruikt voor deze sport binnen de B.W.B. : velomotoristen, cyclomoteurs, rijwielmotoristen. In Velo gebruikt men de term velomotoristen. In de ene krant heeft men het dan over de cyclomoteurs in een andere spreekt men over bromfietskoers enz.
Hier reden de bromfietsen destijds ook onder een licentie van de Belgische Wielrijders Bond, op de racevergunning stond "rijwielmotorist" of "velomotorist". Toen er teveel ongevallen gebeurden werden de "rijwielmotoristen" door de B.W.B. aan de deur gezet maar vonden gelukkig onderdak bij de N.B.B., die opgericht was als crossersbond voor 50 cc machientjes.
Tenslotte vind je hier een filmpje met beelden van een oude velomotoristenkoers te Ruiselede.

dinsdag, april 21, 2015

Fietsgesakker

Het is weer die tijd van het jaar.
Fietsen met vliegjes.
Met Belgerinkel naar de Winkel.
Leuven doet dit jaar weer eens niet mee.
Dit jaar geen fiets te winnen dus.
Dat wordt dan met fietsgesakker naar de bakker.
Vooral als de auto's het fietspad blijven versperren.

maandag, april 20, 2015

Meldingblues (2) Gent

Vorig jaar werd er op Fietsbult geargumenteerd over de fietsopstelstroken op het kruispunt Koekoekslaan x De Pintelaan. Het opstelvak strekt zich namelijk uit tot voorbij de verkeerslichten, waardoor de fietsers eigenlijk niet kunnen zien op het rood dan wel groen is, en of je dan wel of niet voorbij het rode licht mag rijden.

Ik vond dat maar een raar ding zo door het rode licht rijden, en dus maakte ik er een melding van. Ik werd vervolgens aangenaam verrast door het parcours van deze melding.

Eerst werd de melding doorgegeven aan Gent.be
From: info@meldpuntfietspaden.be
Sent: 31/03/2014 11:02:46
To: gentinfo@gent.be;
Subject: Meldpunt Fietspaden - ref. XX4B56D174
Beste wegbeheerder,

Het Meldpunt Fietspaden kreeg een melding van een knelpunt onder uw bevoegdheid. Het betreft een probleem op de volgende locatie :

Straatnaam : De Pintelaan
Gemeente/stad : Gent
Provincie : Oost-Vlaanderen

Via onze databank kwamen we bij u terecht, het e-mail adres gentinfo@gent.be

Klik op de onderstaande hyperlink om de volledige melding te bekijken en een antwoord te versturen. U kan deze e-mail ook doorsturen naar een collega voor antwoord via deze link :

http://www.mobielvlaanderen.be/mfe/index.php?id=XX4B56D174

Is er een fout opgetreden, of heeft u opmerkingen bij deze melding dan kan u dit laten weten via een eenvoudige reply e-mail.
Contactgegevens:
Telefoon: -
E-mail: erik.daems@gmail.com

Datum ontvangst: 31/03/2014 13:02
Vervolgens verhuisde de melding naar de juiste persoon:
Van: Gentinfo Midoffice [mailto:gentinfo.midoffice@gent.be]
Verzonden: dinsdag 1 april 2014 8:07
Aan: DKC-STD-BBO / Meldpunt
Onderwerp:  201404004 Meldpunt Fietspaden - ref. XX4B56D174 - OFOS De Pintelaan - GENTINFO-14-024665

Ons kenmerk GENTINFO-14-024665

Geachte
onderstaande Melding werd via E-mail aan Gentinfo bezorgd.

Kunt u dit hiervoor het nodige doen? Graag een antwoord aan de burger met onze dienst in CC.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

XXXX
Consulente
Gentinfo - Departement Communicatie en Promotie - Stad Gent
Correspondentieadres: stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent
Tel. 09 210 10 90 - Fax 09 210 10 20
Webpagina: www.gent.be/gentinfo
E-mail: gentinfo@gent.be
Openingsuren: van maandag tot en met zaterdag, van 8 tot 19 uur.

Omschrijving:
Daems
Voornaam Erik
Adres Kroonstraat
3018 Wijgmaal
Telefoon : 31472408149
E-mail : erik.daems@gmail.com


INFO KNELPUNT

Plaats De Pintelaan
Gent (Oost-Vlaanderen)

Zie ook bijgevoegde kaart ter informatie
Lokalisatie Ter hoogte van zijstraat : Koekoeklaan

Omschrijving Verkeerssignalisatie

De gebruikte signalisatie is niet reglementair of de voorrangssituatie is onduidelijk

Toelichting van het knelpunt

De OFOS'en werden achter de verkeerslichten aangelegd, waardoor fietsers een verkeersovertreding begaan om op de OFOS te rijden: door rood licht rijden, overtrdeing categorie 3. Vervolgens kunnen fietsers die op de OFOS staan te wachten niet zien wanneer het licht groen wordt (wel aan de andere kant van het kruispunt, maar dit is bezwaarlijk reglementair te noemen). 
vervolgens:
Van: DOP-VD / Dienst Verkeer - Leiding
Verzonden: donderdag 3 april 2014 12:06
Aan: DOP-VD-BVT / Bureau Verkeerstechniek
CC: 'gentinfo.midoffice@gent.be'
Onderwerp: FW:  201404004 Meldpunt Fietspaden - ref. XX4B56D174 - OFOS De Pintelaan - GENTINFO-14-024665

Voor gevolg aub

Met vriendelijke groeten,

Ann Buysse| Commissaris - Diensthoofd

Politiezone Gent | Directie Operaties | Dienst verkeer
Antonius Triestlaan 12 | 9000 Gent
tel. 09 266 67 87 | fax. 09 266 60 31
xxxx@politie.gent.be | www.politiegent.be

uw politie altijd nabij
vervolgens:
Van: xxxx [mailto:xxxx@politie.gent.be]
Verzonden: vrijdag 11 april 2014 11:44
Aan: Mobiliteitsbedrijf
CC: Gentinfo: midoffice; DKC-STD-BBO / Meldpunt; XXXXX; erik.daems@gmail.com
Onderwerp: De Pintelaan (NG): opstelvak voor fietsers O.Ref. 2014/1418

Geachte heer/mevrouw,

Wil, gelet de bevoegdheid dienaangaande van uw diensten, voor passend gevolg kennis nemen van onderstaande vraag.

Met vriendelijke groeten
XXXXX | inspecteur van politie
Politiezone Gent | Verkeersdienst - Bureau Verkeerstechniek
Peerstraat 3, 9000 Gent
Tel. 09/266/64/87
www.politiegent.be
Uw politie altijd nabij
vervolgens:
Mobiliteitsbedrijf
18-04-14

aan mij, Gentinfo:, meldpunt, xxxxx
Beste

Bedankt voor uw melding.

We kunnen u meegeven dat het kruispunt op korte termijn zal worden heraangelegd.

Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groeten

XXXXX
Consulente
Mobiliteitsbedrijf Stad Gent - Departement Ruimtelijke Planning, Mobiliteit en Openbaar Domein - Stad Gent
Bezoekadres: Sint-Michielsplein 9, 9000 Gent
Postadres: stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent
Tel.09 266 28 00
Internet www.gent.be
en tenslotte:
Wegbeheerder
29-07-14
aan mij
Beste Daems Erik,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : XX4B56D174) op volgende locatie :
    De Pintelaan
    Gent
    Oost-Vlaanderen
Melden we u het volgende :

Ons kenmerk: Gentinfo-14-024665

Geachte heer Daems

Dit bericht wordt naar u verstuurd om u te laten weten dat dit dossier ondertussen afgehandeld werd.

Met vriendelijke groeten

XXXXX
Gentinfo - Departement Communicatie en Promotie - Stad Gent
Postadres: stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent
Tel. 09 210 10 10 - Fax 09 210 10 20
Webpagina: www.gent.be/gentinfo
E-mail: gentinfo@gent.be
Openingsuren: maandag tot en met zaterdag, van 8 tot 19 uur.
Ik vond het hartverwarmend dat mijn melding door een heleboel handen was gegaan van allemaal mensen die duidelijk betrokken zijn op fietsers en die communicatie hoog in het vaandel hebben. Bravo!

Als kers op de taart kunnen we een jaar later constateren dat het kruispunt effectief heraangelegd wordt.

zondag, april 19, 2015

Meldingblues (1)

Zoals elk jaar bevraagt Vlaanderen zijn burgers over de werking van Meldpunt Fietspaden en Meldpunt Wegen het afgelopen jaar.

Deze keer moest ik helaas slechte punten uitdelen, vooral omdat ik nog altijd op antwoorden wacht uit 2013.

En ja, in 2014 heb ik dus bijgevolg niet meer zoveel gemeld, omdat ik de indruk kreeg dat het in Leuven / Vlaams-Brabant weinig uitmaakt. Soms wordt er iets met je melding gedaan zonder dat je antwoord krijgt, en soms wordt je melding vertikaal geklasseerd zonder dat je antwoord krijgt, en soms krijg je een voorlopig antwoord zo van 'het wordt doorgegeven'.

vrijdag, april 17, 2015

Ploeg

De Sellekensstraat in Herent is een fietsverbinding tussen Gasthuisberg en Herent / de Brusselsesteenweg. Ze staat ingekleurd op het Bovenlokaal Functionele Fietsroutenetwerk als "alternatieve functionele fietsroute".


Een nadeel van dergelijke halfverharde fietsroutes is dat ze soms half omgeploegd worden, en bijgevolg een hobbelparcours worden.

Sellekensstraat, Herent
Sellekensstraat, Herent

donderdag, april 16, 2015

Handhaving

Tussen Groeneweg en Terbankstraat (dus tussen Sociale School Heverlee en Gasthuisberg) ligt een "Weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters".

Eigenlijk zouden er dus geen auto's mogen rijden.

Geen.
Maar zelfs de Google-wagen is er zomaar doorgereden om zijn streetview foto's te nemen.
Andere auto's negeren ook massaal de verkeersborden, want het is een gemakkelijke short-cut van Tervuursesteenweg naar de E314.

De politie komt bovendien niet uit zijn kot zonder melding.

Vandaag was het nog vakantie, dus wandelden en fietsten er geen studenten. Vanaf volgende week mogen die weer in de kant springen.
Terbankstraat, Heverlee
Terbankstraat, Heverlee
Terbankstraat, Heverlee
Update 2015-06-04
Op 17 april schreef de Fietsersbond de verkeerspolitie aan, dit is het resultaat:
Verslag vergadering werkgroep signalisatie d.d. 21 mei 2015
13.02. Groeneweg - Mijlboomweg
sluipweg naar E314
Mijlboomweg:
een tractorsluis voorzien aan de zijde van het op- en afrittencomplex
Groeneweg:
fysiek afsluiten met betonblokken, ter hoogte van de aansluiting met de Terbankstraat
gedeelte tussen de Tervuursesteenweg en de hogeschool, enkel plaatselijk verkeer
toelaten vanaf de hogeschool tot de Terbankstraat enkel de zwakke weggebruiker en
landbouwers (tot aan de betonblokken) toelaten
INP Vandenbergh - HINP Hoeterickx

Mijlboomweg:
gunstig advies om een tractorsluis te voozien aan de zijde van het op- en afrittencomplex
en het bord F99 te plaatsen.

Groeneweg:
gunstig advies om ter hoogte van de aansluiting met de Terbankstraat,
gedeelte tussen de Tervuursesteenweg en de hogeschool, fysiek af te
sluiten met betonblokken en het bord F99 te plaatsen.
Yep. Melden heeft zin.

woensdag, april 15, 2015

Wheelmap

In Leuven hebben we al Hidden City, een vzw mede opgericht door Brecht Provoost ter bevordering van de toegankelijkheid van handelzaken voor rolstoelgebruikers.

Maar wie kent er ook Wheelmap.org? Een open organisatie met dezelfde doelen die vooral kaartgericht werkt op basis van Openstreetmap gegevens en met vrijwillige input.


Leuven is op de kaart nog veel te grijs gekleurd. Wie helpt er mee zaken te evalueren betreffende toegankelijkheid en zo Leuven groen te kleuren op de wereldkaart?

dinsdag, april 14, 2015

What One Hand Giveth, the Other Hand Taketh Away

Nooit parkeerproblemen met de fiets ...
Plein 1992, Maastricht
Plein 1992, Maastricht

... tot maandag 13 april.
Plein 1992, Maastricht
Plein 1992, Maastricht

maandag, april 13, 2015

De blauwe ring

Avenue Céramique, Maastricht
Avenue Céramique, Maastricht
Limburglaan, Maastricht

zondag, april 12, 2015

Fahrradfreundlichkeit

Toen het internet met al zijn mogelijkheden nog niet bestond, moesten mensen alles vastleggen in boeken of pamfletten om ideeën te verspreiden of te bewaren. Wat niet altijd lukte.

Via het nieuwe boek van Carlton Reid kwam ik dit pareltje tegen uit 1981: "Radfahren in der Stadt" van Hans-Erhard Lessing, waarvan ik de komende weken nog wel stukjes zal openbaar maken. Want van de gegevens is na 35 jaar veel verloren gegaan, en is er dikwijls helemaal niets meer van te vinden op internet. Fietsadvocaten moeten zo steeds weer het warm water uitvinden.


Op een dubbele pagina beschrijft de auteur bijvoorbeeld de fietsvriendelijkheidsscore die ontwikkeld werd door Nils Sorén, stadsplanner te Vasteras in Zweden. Eén ding staat vast: in 2013 staat deze gemeente nog steeds aan de top van de fietsvriendelijkheid, zij het dan met een andere berekeningsmethode.


Voor Leuven schat ik die score (los uit het hoofd) op 231: 135km fietspad, 2 fietstunnels, 9000 fietsparkeerplaatsen, 98232 inwoners.

Zouden we deze score ergens kunnen verzilveren?

donderdag, april 09, 2015

Borditis

Gisteren zag ik voor de eerste keer borden met een correcte verwijzing naar het gecoördineerd politiereglement.
Mooi mooi, meer van dat denk ik dan.


Tot ik wat nader kijk en ga lezen wat er staat.

Het gele bord onderaan
Artikel 435
Het is verboden om het even welke afvalstof te verbranden in open lucht.
Dit verbod geldt niet wanneer het gaat om plantaardige afvalstoffen afkomstig van onderhoud van tuinen, ontbossing en ontginning van terreinen of andere bedrijfslandbouwkundige werkzaamheden. Voor deze plantaardige afvalstoffen gelden de bepalingen van het veldwetboek, volgens het veldwetboek (Art. 89) is het verboden om vuur aan te steken op minder dan honderd meter afstand van huizen, bossen, boomgaarden, hagen, …
Het verbranden van onbehandeld hout is toegelaten in zogenaamde sfeerverwarmers (vb.vuurkorven, Mexicaanse vuurpotten,...).
Het verbranden van allerhande snoeiafval en groenafval in zogenaamde 'tuinafvaloventjes' of afvalvaten is verboden
In het politiereglement staat helemaal geen absoluut vuurverbod (enkel voor afvalstoffen), geen rookverbod of een verbod op open vlammen. De pictogrammen en de titel op het bord komen dus duidelijk niet overeen met het politiereglement. Foei foei! Ik verduidelijk het even hieronder:
  • niet-plantaardige afvalstoffen: verboden te verbranden in open lucht
  • plantaardige afvalstoffen in tuinafvaloventje: verboden te verbranden
  • plantaardige afvalstoffen buiten tuinafvaloventje: mag mits volgen van veldwetboek
  • onbehandeld houtafval: enkel in Mexicaanse vuurpot
  • niet-afvalstoffen: niet bepaald in dit reglement
Dus wie zijn Mexicaanse vuurpot en wat onbehandeld afvalhout meebrengt mag er wel een vuurtje stoken.
In tegenstelling tot op het containerpark dan weer:
Artikel 413
Op de containerparken is het verboden te roken of om op enige andere wijze vuur te maken. Het is verboden om enige beschadiging aan te brengen aan de omheining, containers, gebouwen, beplantingen of uitrusting. 
Het blauwe bord in het midden
Artikel 440
Het is eigenaars of de personen die zelfs tijdelijk een dier onder hun hoede hebben, verboden deze dieren te laten rondzwerven op het openbaar domein. 
Ik lees niets over een leiband, hier wel:
Artikel 443
Behalve tijdens het uitoefenen van de jacht, op afgesloten private terreinen op
hondenloopzones, is het verplicht de honden waarvan men eigenaar is of waarover men de feitelijke bewaking heeft, aan de leiband te houden op het openbaar domein. Kwaadaardige honden moeten gemuilband worden. 
Verwijzing naar het foute artikel. Foei foei!

Het verkeersbord bovenaan
Een verkeersbord regelt het verkeer OP de openbare weg, je gebruikt dat dus niet om het fietsen in een natuurgebied buiten de openbare weg te verbieden. Bovendien geldt dit bord niet voor bromfietsers. Hang hier a.u.b. ook een bordje met een correcte verwijzing naar het politiereglement. Oeps vergeten, er staat nog geen artikel in het politiereglement dat kan toegepast worden. Foei foei!

Zoals het verkeersbord nu geplaatst is, verbiedt het enkel de toegang recht de vijver in voor fietsers, en niet voor bromfietsers of andere bestuurders. Ik ken persoonlijk niemand met nijgingen om recht deze vijver in te fietsen, maar wie ben ik? Met de bromfiets, te paard of met de wagen mag het blijkbaar wel. Rare wereld.

En wat moet ik denken van dezelfde totempaal een beetje verder. Mag je plots niet meer fietsen op het Lijnloperspad?
Lijnloperspad, Wijgmaal
Hondeneigenaars komen deze borden dan weer niet tegen, of ze zijn compleet analfabeet.
Lijnloperspad, Wijgmaal

woensdag, april 08, 2015

Slalom

Fietsers alleen kunnen het hoge aantal ongevallen met fietsers niet verminderen. Verkeersgedrag en infrastructuur zijn namelijk twee grote boosdoeners.

Het fietspad van de Wakkerzeelsebaan maakt een unieke slinger waar het doorloopt over het kruispunt met de Hambosstraat, iets dat er nog niet was in ontwerpfase. Ik vermoed dat men plots heeft ontdekt dat waterslikkers niet thuishoren op een fietspad, en dat het fietspad daarom maar wat op moeten schuiven.
Leuvense ambtenaren slagen er zo telkens weer in om een goed ontwerp slecht uit te voeren.

Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal

En het gedrag van autochauffeurs door een werfzone die afgebakend werd met "verboden toegang", daar moet ik geen tekening bij maken.
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal
Wakkerzeelsebaan x Hambosstraat, Wijgmaal