maandag, januari 18, 2016

Zone zone zone (2)

Het stadsbestuur heeft een groot probleem met het wettelijk invoeren van zonale verkeersmaatregelen.
De binnenstad is één grote zone 30, en er is ook de blauwe zone die de binnenstad omvat.

Er kan dus in de Leuvense binnenstad geen bijkomende zone ingevoerd worden zonder dat er één van deze andere zones eindigt.

Helaas lopen alle zones in een grote warboel door elkaar, waardoor de weggebruiker niet meer weet in welke zones hij zich allemaal bevindt.
Net om dat te vermijden legt de wetgever een bovengrens van twee overlappende op.

Niet voor niets schreef Goethe (1749-1832):
Wer Grosses will, muss sich zusammenraffen;
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,
Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

Wederom een voorbeeld: een weggebruiker komt leveren in Leuven en rijdt tot op de Grote Markt.

Aan de Naamsestraat rijdt hij zowel de zone 30 als de blauwe zone binnen, het maximale aantal wettelijk cumuleerbare zones is daarmee al bereikt.


Maar binnen deze zones heb je dan nog eens een voetgangerszone.


En binnen deze voetgangerszone heeft men nog eens een fietsparkeerverbodszone ingericht, dat is toch wel een beetje te veel.


Dus alle boetes die uitgedeeld werden aan fietsers die door de voetgangerszone reden buiten de toegelaten uren, zoals bijvoorbeeld de Diestsestraat, waren niet helemaal wettelijk?

2 opmerkingen:

  1. De volgende borden gelden als zoneborden => http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/248-art65 en de rest zijn aanwijzingsborden => http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/257-art71d
    dus wel wat juiste informatie posten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klopt. Inderdaad maximale cumul van 2 telt niet voor borden F4a/b (zone 30) en F117/188 (lage emissiezone) zie art. 6.7.5.3° van de code voor de wegbeheerder, ik pas deze artikels bij gelegenheid aan.

    BeantwoordenVerwijderen