dinsdag, februari 02, 2016

Vaartkomkommerenkwel (4)

Elke fietser die door de Vaartkom (of Havenkant) fietst, klaagt over ontbrekende ruimte voor fietsers.

Een bloemlezing van Facebook verhalen, gelardeerd met lukraak geselecteerde foto's.
Ik vind het ook ingewikkeld: van aan de vaart richting Mechelsestraat is het nog te doen: eerst op het fietspad en voor dit de hoogte ingaat (naar waar eigenlijk? Dat lijkt gewoon 'dood' te lopen vlak onder de brug?) over het voetpad heen naar de gewone weg.
In omgekeerde richting kan ik er niet aan uit: als je vb. van aan de Albert Heijn terug richting vaart wil, dan kan je eerst op de gewone (auto)weg fietsen maar, als je dan naar het fietspad wil ... dan moet je over volle witte lijnen rijden en helemaal 'ongepast' oversteken ... Dat lijkt in elk geval niet voorzien te zijn. Blijf je de (auto)weg volgen, dan lijkt dit ook zo stom want er is wel een fietspad ...
In die richting ben ik dus al gewoon over het voetpad naar dat fietspad gefietst ... ook al mag dat waarschijnlijk niet ...
Het lijkt erop alsof fietsers daar niet echt gewenst zijn en eerder aan de andere kant van de gebouwen, op 'den dijk' langs de vaartkom moeten fietsen?
Ik zou het ook liever wat anders, duidelijker en veiliger hebben!

Dit is het fietspad op de Kolonel Begaultlaan aan kant van de Gamma: rechtdoor bonk je van een hoge boordsteen, linksaf kom je op de HST-route en ...
Kolonel Begaultlaan, Wilsele
dat fietspad omhoog loopt helemaal niet dood. Ik was ook nieuwsgierig. Het is echt tof om dat eens te proberen. Beetje avontuur ook, eigenlijk.
Het grappigste is wel dat het pad eindigt met enkele trapjes naar beneden. Een fietspad met trapjes, dus
Maar wel een aanrader om eens uit te proberen

--- en rechtsaf loopt het fietspad door naar ... ?
Vaartvest, Wilsele
Ik vond dat eigenlijk minder grappig toen ik daar aan kwam met de fietskar en dus het hele eind terug moest. Wat is dat nu weer voor iets? Een fietspad dat eindigt met trapjes? Het staat ook nergens aangegeven. En zoals hierboven al gezegd zijn sommige stukken echt gevaarlijk en volledig onduidelijk wat de bedoeling is..

Voor fietsers die de oude spoorwegbrug oversteken, is er geen aansluiting met het Engels plein, ze fietsen dan maar verder over de promenade ...
Kolonel Begaultlaan x Engelsplein, Wilsele
Vaartkom x Engelsplein, Leuven

... maar vinden dan een nieuw obstakel op hun weg.
Havenkant, Leuven

Aan Havenkant ontbreekt een fietsoversteekplaats, meer nog: er ontbreekt de ruimte voor een fietser om al fietsend over te steken, laat staan dat er maar een fietspad aan één zijde is.
Havenkant, Leuven
Havenkant, Leuven
Vaartkom, Leuven

Ook het 'plein' voor OPEk is afgescheiden met obstakels. Het hoeft dus niet te verwonderen dat er veel fietsers over de voetpaden fietsen.
Vaartkom, Leuven
Vaartkom, Leuven

Zit al lang met de vraag of er een zinnige redenering zit achter het feit dat er aan het Engels Plein geen fietspad voorzien is. Er was daar anders ruimte genoeg.
Weet iemand of er een plausibele verklaring is ?
's morgens vroeg in het atelier van West 8 had iemand een tas koffie omgestoten op het maagdelijk wit ontwerppapier. Adriaan Geuze, niet gehinderd door enige kennis van het project, laat staan de realiteit, meende dat het om een ontwerpschets voor iets ging en zag wel wat in. De stad Leuven meende vervolgens dat een internationaal gerenommeerd bureau toch niks fout kan doen. In de verdere detaillering van de vlekken werd de vooropgestelde oppervlakte asfalt voor de auto ruim gehaald, de doorstroming gegarandeerd en werd er voldoende compensatie in kassei voorzien voor die anderen die zich nog in het gebied zouden durven bewegen. Wéér een geslaagd project dus, volgens ons bestuur.

In Brussel gaat dat proces ook zoals hierboven beschreven:
Tuto: Plan de mobilité à la belge
Voici un petit tuto pour apprendre à réaliser un plan de mobilité à la belge. Profitez c'est gratuit ;-) #tunnelgate #Louisestephanieleopoldpfffyenatrop #cestpasmoicestlui
Geplaatst door Nimo op maandag 1 februari 2016

6 opmerkingen:

  1. Het verkeersbeleid is op verschillende vlakken ondermaats!
    Je kan aan op het nieuwe plein enkel ondergronds parkeren. Resultaat : parking van de dreamland staat vol. Alle andere mogelijk parkeerplaatsen worden gebruikt...
    Fietspad gaat alle kanten op....een beetje visie is toch welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hele plein is duidelijk ontworpen op maat van de auto en de voetganger. Weliswaar enkel vooor de voetgangers die net hun auto hebben geparkeerd, om daar te winkelen, niet om naar het centrum van Leuven te stappen.

      Dat is ook een visie, maar een autovisie. 40 jaar geleden was die nog modern, ondertussen al lang voorbijgestreefd.

      Een gemiste kans om toekomstbestendige weginfrastructuur te voorzien.

      Verwijderen
  2. Geef de fietsers volmondig gelijk.
    Men had beter 2 keer nagedacht voor men iets deed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is in België (Vlaanderen) voor onze politiekers altijd hetzelfde verhaal. Bij aanleg of heraanleg van infrastructuur van wegen wordt er bijna altijd gedacht vanuit het oogpunt van "De automobilist" en achteraf realiseert men zich oh ja : er zijn ook nog fietsers en voetgangers, maar die zijn blijkbaar altijd minderwaardig tov de auto NOCHTHANS zij zijn de zwakke gebruikers.....

      Verwijderen
  3. Het zou de moeite lonen om in de 'Bocht ad Albert Hein' eens te fotograferen hoe bussen/vrachtwagens hun bocht daar nemen. Geen enkele blijft binnen de witte lijn. Wat zou dat geven als een auto een fietser op een ongelukkig moment inhaalt? Rarara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het hele fietspad onder die brug ook met een fietskar afgefietst, om dan uiteindelijk gegroet te worden met trapjes aan de keizerberg. Ik dacht, goedgelovig als ik ben, dat het een goede omleiding was sinds de brug is afgesloten. Waarom zouden ze daar in godsnaam een fietspad plaatsen als het toch doodloopt?

    BeantwoordenVerwijderen