woensdag, augustus 10, 2016

Spotty antidiefstalkit

Al jarenlang is het praktijk om je rijksregisternummer in je fiets te laten graveren ter bestrijding van fietsdiefstal. Het werd enkel gebruikt om eigenaars van gevonden fietsen op te sporen, en niet om rondrijdende fietsen te controleren. Het afschrikkend effect blijft beperkt.

Met de gewijzigde GAS-reglementering heeft dit graveernummer ook een tweede functie: door middel van je rijksregisternummer kan je een GAS-boete aangesmeerd worden wanneer je je fiets 'verkeerd' parkeert.

Een anti-fietsdiefstal project van Bpost stopte wegens te bewerkelijk
.
Het was namelijk niet zo dat de postbode maar in de buurt van een gestolen fiets moest komen, hij moest er effectief de scanner voor gebruiken en op de fietsen richten.

Voor gestolen fietsen is er nu ook Spotty.

Ik zocht het even uit.

Je ontvangt in je bestelling een kit om 2 fietsen te labelen. Op de website staat ook een video als voorbeeld. Het aanbrengen van de ets-labels was inderdaad zo gemakkelijk als werd voorgesteld.



OK. Voor het tweede deel van de test moet ik nu wachten tot één van de twee fietsen 'verloren' gaat.

Het diefstal-ontradend effect lijkt me even groot als bij het graveren.

1 opmerking:

  1. Ok.heb ook een set ontvangen vr mijn nieuwe fiets, maar hoe registreer ik mijn ontvangen label met code?
    Het moeten 8 cijfers zijn, maar als ik de code vh label invul, klopt het niet.

    BeantwoordenVerwijderen