maandag, september 05, 2016

No-no-no-bike zone (2)

In het centrum werd het voetgangersgebied uitgebreid. Alleen de echte voetgangerszone wordt met één straat uitgebreid, daar rond komt een pseudo-voetgangersgebied. Zo legt Leuven het uit:
Twee zones
Het voetgangersgebied bestaat uit twee zones:

Voetgangerszone type 1: de winkel-wandelstraten
Voetgangerszone type 2: de andere autovrije straten waar iets meer uitzonderingen gelden.
Ikzelf zou bij het tweede type niet durven spreken van voetgangersgebied, omdat de voetganger er geen voorrang heeft. Artikel 42.4.4 blijft er onverminderd geldig.
42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Omwille van alle veranderingen werden veel aanvullende reglementen vernieuwd, ook dat van de voetgangerszone. En wat las ik daar?
2016_CBS_05063 - Aanvullend reglement houdende verkeersmaatregelen - Betreffende de voetgangerszone in de binnenstad van Leuven - Goedkeuring

De reglementering betreffende de voetgangerszone wordt gesignaleerd met de verkeersborden F103 (begin van een voetgangerszone) en F105 (einde van een voetgangerszone) op onderstaande locaties:

F103 (uitgezonderd laden en lossen van 6 tot 11u en van 18.30 tot 20.30u, fietsen toegelaten van 18.30 tot 11u):
- (en dan een hele lijst met straten)
Het gehele voetgangersgebied zou dus voor fietsers ontoegankelijk worden tussen 11u tot 18u30, wat een nieuwe beperking zou betekenen voor de Grote Markt, Parijsstraat, Brusselsestraat, Naamsestraat, Tiensestraat, Vital Decosterstraat en Vanderkelenstraat. Niet echt 'meer ruimte voor fietsers' zoals er in de folder over het circulatieplan wordt beweerd.

Vier geleden trad eenzelfde verwarring ook al eens op.

Ik vroeg verduidelijking aan de verkeerspolitie, maar die bleken niet echt fietsvriendelijk.
Wat betreft het juiste bord voor de voetgangerszone: het gaat om het bord dat in het aanvullend reglement wordt vermeld, dus dat bord waarbij er niet kan gefietst worden tussen 11 en 18u.
Later bleek dat er weldegelijk een fout werd gemaakt door de verschillende regimes die er bestonden binnen de voetgangersgebieden in één zone met venstertijden te gieten. Er komt een nieuw aanvullend reglement, en de (verkeerd bestelde) borden worden aangepast zodat de vroegere regeling behouden blijft:

  • Muntstraat: fietsen nooit toegelaten
  • Diestsestraat en Mechelsestraat: fietsen toegelaten buiten venstertijden
  • Andere voetgangerszones: fietsen toegelaten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten