donderdag, december 29, 2016

Obscuur

Facebook is en blijft een ideaal medium om af te geven op andere weggebruikers.  

Van zodra het onderwerp verkeersveiligheid is, wordt al snel de vraag gesteld waarom zoveel fietsers  zonder fietsverlichting rijden.

Echte cijfers spreken dat tegen.
Bijvoorbeeld bij een fietscontrole in Gent waren maar 5% van de fietsers niet in orde met hun fietsverlichting. Meestal is dat cijfer groter en schommelt het rond de 10%. Bij scholieren durft dat op te lopen tot 30%.

Maar wat is eigenlijk het grootste 'probleem'.
De zichtbaarheid van fietsers?

Er worden elk jaar 'superoplossingen' voorgesteld die het 'zichtbaarheidsprobleem' volledig oplossen.
Volvo lifepaint was vorig jaar nog een gimmick maar zou dit jaar in volle productie gaan. Zo leggen ze dat uit:
Voor Volvo is veiligheid steeds een prioriteit geweest. Tegen het jaar 2020 willen we het aantal slachtoffers − in of door een nieuwe Volvo − reduceren tot nul. En omdat niet iedereen met een Volvo rijdt, hebben we een product ontwikkeld dat ook voetgangers en fietsers beschermt: Volvo Life Paint.
Maar zoals bij andere 'oplossingen' draagt de fietser hier altijd de verantwoordelijkheid voor zijn eigen bescherming. De verantwoordelijkheid van de chauffeur om zijn ogen open te trekken komt bijna nooit aan bod.

Maar er is meer.
Er zijn radikale fietsers die in stedelijk gebied weinig nut zien in fietsverlichting, omdat de hele binnenstad helder wordt verlicht en de zichtbaarheid daar niets te maken heeft met fietsverlichting.
En dat klopt nog ook, voetgangers hebben ook geen voetgangersverlichting.

Terwijl een fietser nog veel kan zien in het donker, kunnen chauffeurs dat al veel minder, omdat de autoruiten altijd verduisteren. Blank glas zorgt gemiddeld al voor 13% lichtverlies. Maar omdat we onze auto voornamelijk selecteren om er met de hele familie (hierbij sla ik ook mea culpa) 's zomers mee naar warmere landen te rijden, moeten we getinte ramen hebben omdat anders de airco niet opkan tegen de zomerse zon. Gelukkig legt een Europese richtlijn hierbij een ondergrens op aan de sterkte van deze zonnebril.
6.3.1.1.
De totale lichtdoorlatingsfactor ... daalt in geen geval:
6.3.1.1.1.
onder 70 % voor andere ruiten dan voorruiten die moeten voldoen aan de voorschriften inzake het gezichtsveld van de bestuurder in alle richtingen;
6.3.1.1.2.
onder 75 % voor voorruiten in het gedeelte dat op normale doorlating moet worden gecontroleerd, als omschreven in punt 9.1.2.2.
Om de veiligheid om te krikken verwachten zonnebrildragende chauffeurs vervolgens dat alles en iedereen zichtbaar moet zijn in de krachtige lichtbundel van hun voertuig, en vervallen ze al gauw in de 'mirakeloplossing' van verplichte fluohesjes met reflecterende stroken. Voor politiediensten is een dergelijke blaming-the-victim aanpak ook gefundenes fressen.

Maar kan het niet anders?
Wanneer worden auto's uitgerust met nachtzichtruiten?
Wanneer worden nachtbrillen verplicht? Alhoewel massaal verkocht zouden ze toch niet zo veilig zijn.
Zijn nachtzichtbrillen voor chauffeurs nog een utopie?

1 opmerking:

  1. grappig is dat ik wel zo'n nachtbril heb (als automobilist), maar geen hesje (als fietser). #blamingthevictim

    BeantwoordenVerwijderen