donderdag, januari 05, 2017

Privaatweg

Na de herstellingswerken vorige maand, ziet het wegdek er na de eerste grote regenpartij al als volgt uit:

Privaatweg, Wijgmaal
Privaatweg, Wijgmaal
Privaatweg, Wijgmaal
Privaatweg, Wijgmaal
Privaatweg, Wijgmaal

In de zijstraat is het nog erger. In deze druk gebruikte fietsverbinding is amper nog plaats om naast de alsmaar groter wordende plas te fietsen.
Molenpad, Wijgmaal

7 opmerkingen:

  1. Dolomiet is totaal ongeschikt om gebruikt te worden als verharding voor wegen waar auto's op rijden, de minste bult of put wordt onmiddellijk versterkt. Aan de Parkweg (Philipssite) is het ook zo. De mannen van Van Gansewinkel hebben daar stelselmatig de wegenis kapot gereden om de file op de Geldenaaksebaan te ontwijken. Heb dat eens gemeld aan de stad. Het wegdek werd snel en goed hersteld met nieuwe dolomiet en een week later was alles terug vol putten. Nu is de doorgang uiteraard versperd nadat het zwaar verkeer de parkwegbrug heeft kapotgereden en de fietsers ook gejost zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik check eens bij de gemeente Boutersem welk materiaal die gebruiken voor de (proefopstelling van) een soortgelijk pad naar hun gemeentehuis (Domein van Kwabeek).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig ligt er enkel proefstrook aangelegd door de firma Greenroad. De rest van de wegenis zal in hetzelfde materiaal worden uitgevoerd voor een eenheidsprijs van 41,09€/m².

      Dit materiaal werd als variant opgenomen in het lastenboek. Ik geef hieronder ook de opmerking van het studiebureau (Pauwels) mee:

      Als het College uitdrukkelijk verzoekt deze variant te vermelden in de aanbesteding, dan zullen wij dit op vraag van het College zeker doen.

      We willen er echter uitdrukkelijk op wijzen dat er tot op heden geen enkel project is waar deze opbouw op lange termijn reeds is geëvalueerd bij frequent autogebruik. De firma die jullie overtuigd heeft, heeft ons op technisch vlak nog niet kunnen overtuigen.

      Deze opbouw is ook nog niet opgenomen in het nieuwe typebestek 250.3.1., wellicht omdat de degelijkheid op termijn nog niet is bewezen.

      Tenslotte willen we ook nog meegeven dat de firma geen duidelijkheid verschaft over zijn materialen. Wij kunnen dus niet beoordelen of ze voldoet aan alle vereisten van het typebestek.

      Wij formuleren dan ook uitdrukkelijk voorbehoud voor het voorzien van deze variant en raden dit gezien bovenstaande argumenten af. Op technisch vlak kunnen wij deze variant niet goedkeuren en wij wensen hierin dan ook geen verantwoordelijkheid te nemen.

      Voor zover het College toch aandringt op het voorzien van deze variant zullen wij deze vermelden, zij het op haar risico en op haar verantwoordelijkheid.

      Wij verzoeken het College dan ook om het voorzien van deze variant nogmaals uitdrukkelijk te verzoeken, rekening houdende met bovenstaand voorbehoud.

      In het bestek werd uiteindelijk het volgende opgenomen:

      De toplaag bestaat uit een gebroken natuursteen gradatie 0/10 met wit cement gestabiliseerd.
      Eigenschappen natuursteen:
      Kleur: oker
      Slijtvastheid: Los Angeles op fractie 10/14 (EN 1097-2): 28
      Micro-Deval op fractie 10/14 (EN 1097-1): 25
      Weerstand tegen vorst-dooi (EN 1367-1): 0,6
      Type witte cement:
      CEM I 42,5N LA wit
      Dosering: 300 kg/m3
      Fundering: met toevoegsel behandelde steenslagfundering type IIA (dit is gebroken betonpuin 0/20 + 125kg
      cement/m3.
      Aandachtspunten in verband met cement gestabiliseerde funderingen en verhardingen:
      - de producten mogen niet verwerkt worden bij regen, vorst of zware nachtvorst;
      - de producten moeten aangevoerd worden met afgesloten kipwagens (zeildoek);
      - de materialen moeten aangelegd en verdicht kunnen worden binnen de 4 uur na aanmaak.
      Alle verkeer op de lagen is verboden gedurende de eerste 7 dagen na het aanleggen.

      Verwijderen
  3. Onderhoud van halfverharding is een een complexe materie. Zo staat het ook beschreven in een Vlaams vademecum, misschien moet dat eerst eens geraadpleegd worden voor de vrachtwagen hun ternair zand te laten uitkappen. https://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/technisch-vademecum-infrastructuur-deel-i-paden-en-verhardingen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens de stad is die weg blijkbaar eigendom van de school en daarom willen/kunnen ze er niets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. privaatweg is dan ook geen openbaar domein...of openbare weg, het is eigendom van de school aldaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Privaatweg is openbaar domein en een openbare weg. Zo heeft ze een officiële straatnaam, staan er huizen waar mensen gedomicilieerd zijn, en wordt ze al sinds meer dan 30 jaar als openbare weg gebruikt. Vruchtgebruik en blote eigendom zijn niet hettzelfde begrip.

    BeantwoordenVerwijderen