woensdag, maart 01, 2017

Van Leuven naar Mechelen

Goede fietsinfrastructuur is zeldzaam, vooral waar ruimte schaars is en wanneer AWV betrokken partij is.

Een voorbeeldje uit Herent waar ik regelmatig passeer.

Het tweerichting fietspad is ook de ontsluitingsweg voor twee woningen. Dat de voetgangers geen voetpad kregen in een zone 30, dat valt voor fietsers nog mee.

Maar om de auto's te dwingen een scherpe bocht te nemen en zo hun snelheid in te perken, of om fietsers niet rechtdoor te laten rijden maar wel op een stukje onnodig fietspad, of om auto's van het fietspad te weren, werd er ooit een kasseiheuveltje op het kruispunt gelegd. Er bovenop stond ooit nog een paaltje, maar dat werd er al lang afgereden.

Niet alleen de auto's van de bewoners moeten deze bocht nemen, maar ook de jeep met grote aanhangwagen van de tuinman. En dus wordt het heuveltje ontweken door over fietspad en stoep te rijden tussen kasseiheuvel en de haag. Waar de verharding van het voetpad dan stopt vormt zich bij regenweer een grote plas, met als gevolg veel modder op het fietspad.

Resultaat: als fietser moet je je bocht nemen op een bemodderd stuk fietspad.
Omleiding, Herent
Omleiding, Herent
Omleiding, Herent
Omleiding, Herent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten