zaterdag, april 08, 2017

Beste publieke ruimte

Zo werd het voorgesteld op het infopunt publieke ruimte voor de publieksprijs van 2017:
De historische Voer, een zijriviertje van de Dijle, is na meer dan een eeuw overwelving weer opengelegd. De Kapucijnenvoer is nu een aangename, groene verblijfsruimte. De chaotische verkeerssituatie is aangepakt en er werd een veilige schakel in de fietsas tussen de binnenstad, het sportkot en de Arenbergcampus gecreëerd.
©Tom D’Haenens

Veilige schakel? Fietsas? Sta me enige vorm van kritische twijfel toe.

Hieronder het antwoord dat ik ontving van de stedenbouwkundigen, op mijn vraag om de teksten wat meer waarheidsgetrouw te maken.
Beste Erik

Dank voor uw bericht en voor de interesse in de werking van Infopunt Publieke Ruimte.

De inzendingen voor de Prijs Publieke Ruimte gebeuren via een projectoproep. Ontwerpers en opdrachtgevers kunnen hiervoor een uitgebreid dossier (tekst, plannen en foto’s) indienen dat door een vakjury wordt beoordeeld. Daarbij gaat steeds aandacht naar de integrale kwaliteit van het project. Het is dus best mogelijk dat realisaties op sommige vlakken zeer goed scoren en op andere vlakken minder.
Gezien het grote aantal inzendingen is het onmogelijk om elk project ter plaatse te evalueren. De jury heeft in de tien jaar dat de Prijs Publieke Ruimte wordt uitgereikt zijn deskundigheid bewezen bij de selectie van de genomineerde projecten. We zijn ervan overtuigd dat de Kapucijnenvoer in zijn totaliteit en met zijn minpunten een zeer degelijk project is omwille van de inbreng van groen, water, rust en verkoeling in het stadscentrum.

De informatie die wordt aangeleverd voor het praktijkboek Publieke Ruimte (waarin de beste projecten worden gepubliceerd) is voor rekening van de inzenders.
Infopunt Publieke Ruimte respecteert de overeenkomsten met externe auteurs en de teksten zullen bijgevolg niet worden gewijzigd.

Vriendelijke groet,

... .....
adviseur publieke ruimte | stedenbouwkundige
hoofdredacteur 'publieke ruimte'
Welkom in Vlaanderen. De regio waar stedenbouwkundigen nog steeds bezig zijn om de publieke ruimte aan te passen voor autobestuurders en voetgangers, en waar fietsers steevast worden vergeten.

Stelletje klimaatleugenaars en greenwashers.

1 opmerking:

  1. Heb je ook eens gekeken hoveel bomen daar in de volle grond staan, bomen die echt groot gaan kunnen worden? Ik denk maar een stuk of vier. De rest zijn bomen in ondergrondse bloembakken en zullen nooit uiotgroeien tot mooie, nuttige grote bomen. Zo wordt groen omgevormd tot iets perfect onderhoudbaar, perfect vervangbaar. Het bomenbeleid van de stad is triest, even triest als het fietsbeleid, namelijk veel blabla over slechte beslissingen.

    BeantwoordenVerwijderen