donderdag, april 27, 2017

Ruimtelijk structuurplan in opmaak: Mindgate fietsroute (1)

Het nieuwe ruimtelijke structuurplan bevat veel goede ideeën. Gelukkig.
Persoonlijk vind ik het spijtig dat het ambitieniveau voor fietsinfrastructuur vaak zo laag blijft.

Een voorbeeldje: de Mindgate Fietsroute.


Ik legde al eens een analoog idee vast in een mogelijke route vast: de Velobaan, gebaseerd op de Slowlane in Eindhoven. Volgende maand fiets ik daar een weekendje rond met mijn allerliefste.
De Slowlane

Goede bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor het aantrekken van high tech bedrijven. Daarnaast, blijkt uit onderzoek, dat kenniswerkers sportfaciliteiten en groen blijken te waarderen. Groen compenseert op de een of andere manier het computerwerk. De Slowlane, een 32 km lang superfietspad, combineert groen, sport en bewegingsmogelijkheden.

De Slowlane verbindt de economische toplocaties in de regio op de snelste en meest milieuvriendelijke met elkaar. Het wordt een vier meter breed fietspad met een bijzondere kleur asfalt en een eenduidige en hoogwaardige uitstraling. Een vrijliggend fietspad in het groen, dat voor een groot deel parallel loopt aan de A2 (fastlane). Het fietspad verbindt bedrijventerreinen en campussen, zoals het Flight Forum, de Brainport Innovatie Campus en de High Tech Campus Eindhoven, ASML, Tue en Philips. De route voert naast de economische toplocaties ook door mooie natuur zoals bij het Beatrixkanaal en het Dommeldal. Vooral het gebied Dommeldal/De Hogt krijgt met de ontwikkeling van de Slowlane een extra impuls. De focus ligt hier op de ontwikkeling van natuur en recreatie.
Het voordeel van de Nederlandse fietspaden is dat deze kunnen ingeschakeld worden in een dergelijke route: breed, zo veel mogelijk conflictvrij aangelegd, ...

Het nadeel van de Vlaamse fietspaden is dat deze niet kunnen ingeschakeld worden in een dergelijke route: smal of niet bestaand, gevaarlijke conflicten met gemotoriseerd verkeer. Enkel stukjes fietssnelwegen komen hiervoor in aanmerking.

Er zijn vooral veel ongelijkgrondse kruisingen nodig met drukke rijbanen.

Voor de fijnmazigheid zouden Leuvense fietsers gebruik kunnen maken van onze fastlanes: de radiale steenwegen en de ring beheerd door het Vlaamse gewest, maar die fietsinfrastructuur en vooral de visie daarop zijn blijven steken in de 20ste eeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten