zaterdag, mei 20, 2017

Fietssnelweg Leuven - Waver: Dode Beemde

Door de hoge grond- en huisprijzen in Leuven, verhuizen veel Vlaams-Brabanders naar net over de taalgrens, terwijl ze wel in Leuven blijven werken en hun kinderen in Leuven naar school gaan.
Er ontbreekt evenwel een goede fietsverbinding naar Leuven: de Waversebaan heeft veel hoogteverschillen, veel kruispunten, druk autoverkeer en al 50 jaar versleten fietspaden, maar die worden dit jaar eindelijk aangepakt.
Voor zwakke weggebruikers is de komst van de fietspaden uitstekend nieuws, want de Waversebaan is voor het school- en werkverkeer naast de Fonteinstraat de enige verbinding tussen Sint-Joris-Weert, Oud-Heverlee en Leuven. Bovendien zijn fietspaden langs de Fonteinstraat voorlopig geen optie, omdat het grenst aan natuurgebied de Doode Bemde en er eerst onteigeningen moeten volgen.
Een fietssnelweg langs de spoorlijn zou hiervoor een mooi alternatief zijn. In het artikel hierboven wordt vermeld dat er eerst onteigeningen zouden moeten volgen.

Raar, raar, raar.
Er is al heeeeel lang sprake van dit fietspad, maar het is vooral het Agentschap voor Natuur en Bos (Vlaams Gewest) dat al die jaren dwarsligt, dat lees je met nog meer info hier en hier. ANB houdt zich de laatste jaren vooral bezig met het opstellen van boskaarten. Wanneer die eindelijk klaar zijn kunnen ze zich misschien weer eens buigen over deze fietsroute.

Een fietspad op peilers in de talud van de spoorweg zou nochtans de natuurwaarden niet veel verstoren, naar ik schat toch niet meer dan de jaarlijkse doorgang van de sproeitrein van Infrabel door dit natuurgebied. Ook maken fietsers niet meer lawaai dan een passerende trein. Maar misschien zie ik dat weer te simpel.


We moeten dus weer eens vaststellen dat de fietsmobiliteitsvisie in Vlaams-Brabant achterop hinkt tegenover ander provincies.

Hierbij een voorbeeld uit Limburg waar het wel kon:ook
Uit Mobiliteitsbrief 39 - Module 10 en 13 - Inspraak
FIETSPADENPROJECT IN NATUURGEBIED [30-06-2002]
Auteur(s): Valère Donné, AWV Limburg
...
In het natte gebied van de Hamonterbeek zal het fietspad op pijlers in de vorm van een houten vlotter over het natuurgebied worden geleid. Voor de doortocht van het fietspad door het natuurgebied wordt een boscompensatie voorzien van 1ha nieuwe inheemse bosgoedbeplanting in de vorm van groenbuffers met een breedte van 10m op privé-domein.


In Nederland vind je veel fietsbrugggen/fietspaden op hoogte, die hebben daar veel expertise in.

Nieuwe rotonde N220 x N223, Maasdijk


Update 2018-05-17
Ook in de provincie Antwerpen werd dit al eens uitgevoerd:

1 opmerking:

  1. Fijn dat U zich deze impasse ook aantrekt. Onbegrijpelijk hoeveel onverschilligheid er is ondanks de negatieve impact op zo veel kinderen. Ik mail en lobby hier al 12 jaren over, zo lang als ik de tocht zelf met de fiets onderneem. Een fietsstrookje langs de bussen van de lijn en vrachtwagens (zoals nu in SJW wordt aangelegd) zal vrees ik onvoldoende zijn om een veilig woon-school/werk verkeer met de fiets te initiëren. Maar vandaag lijkt er toch zicht op vooruitgang, mail me gerust als U dit interesseert. michael.casaer@uzleuven.be
    (ik hoop dat deze reactie geen drie keer verschijnt ° technisch probleempje)

    BeantwoordenVerwijderen