donderdag, juni 21, 2018

Tweede fiets

Ik beschreef de stallingsnoden in het station van Leuven al eens eerder:
Moest het vertrek- en aankomstpatroon vlak zijn, en helemaal in evenwicht, dan hadden we maar stallingen voor 5000 fietsen nodig. Dagstallers en nachtstallers zouden elkaar mooi afwisselen. Maar bovenstaande grafiek geeft duidelijk aan dat er twee pieken zijn, en dus ook capaciteitsproblemen:
- De ochtendlijke opstapper moet zijn fiets proberen te plaatsen in een stalling die nog vol staat met fietsen van nachtstallers die nog op de trein naar Leuven zitten.
- De avondlijke opstapper moet zijn fiets proberen te plaatsen in een stalling die nog vol staat met fietsen van dagstallers die ook nog op de trein naar Leuven zitten.
Vandaag zie ik dit bevestigd in een Nederlands onderzoek:
Belangrijk om te beseffen is, zegt het KiM, dat de fietsen op de stations dichtbij huis over het algemeen eerder arriveren (begin van de ochtendspits) dan dat de tweede fiets vertrekt (eind van de ochtendspits). Aan het eind van de dag is dit gespiegeld. “Op deze momenten is er dus een overlap en is het beroep op de beschikbare stallingscapaciteit het grootst”, staat in het rapport.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten