vrijdag, oktober 19, 2018

F1 Antwerpen / Mechelen

Ik stipte het voordien al aan: de nonchalante aanpak van de Japanse Duizendknoop door alle wegbeheerders bij de aanleg van fietssnelwegen.

In juli bekeek ik eens de situatie in Mechelen van dichterbij

Deel 1: van Caputsteenstraat tot Vrouwvliet

Overal langs het nieuwe stuk achter Campus Caputsteen en de begraafplaats stonden veel nieuwe planten Japanse Duizendknoop, afkomstig van opnieuw gebruikte grond met rizomen afkomstig van de spoorwegtalud. Het is enkele jaren afwachten tot de duizendknoop zich onder of door de muur heen tunnelt en zich ook tussen de graven nestelt.

Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen

Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Bemerk ook op de kruispunten met de Caputstraat en de Kleine Nieuwedijkstraat dat fietsvriendelijke kruispunten voor fietssnelwegen in Vlaanderen niet bestaan. Het werd nochtans in 2015 al beloofd:
"Paaltjes en hekjes plaatst de provincie in principe niet op de fietsostrades”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). En dus kwam een andere oplossing uit de bus. Beslist werd om niet langer de auto’s, maar de fietsers voorrang te geven.
Wat is de oplossing uiteindelijk geworden? Juist ja, toch paaltjes en zelfs stop-borden. En wel om de fietsers geen "vals veiligheidsgevoel" te geven: een non-argument van AWV dat steeds meer en meer gebruikt worden door andere wegbeheerders. Voor Vlaanderen is "meer fietsveiligheid" namelijk altijd gelijk aan "voorrangsverlies voor fietsers". Er wordt dan ook steevast gekozen voor bovenstaand non-argument omdat "vlotter autoverkeer" niet kan gebruikt worden bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur.


Deel 2: van Vrouwvliet tot Duivenstraat

Op dit stuk is massaal de Boheemse Duizendknoop aanwezig, bemerk de grotere en meer hartvormige bladeren. Na de brug van de Duivenstraat werd deze al eens gemaaid, maar wel met overal achterlaten van de gemaaide stengels.
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen
Fietssnelweg F1, Mechelen

Update 2018-10-25
Langzaamaan komt er het besef dat er iets moet gebeuren.
Zo lees ik in de recente publicatie "Invasieve duizendknoop in Vlaanderen / Een kader voor goed beheer" van het Instituut Natuur- en bosonderzoek:
De hoge stengels gaan in de zomer over de rijbaan, het fietspad of het voetpad hangen en zorgen voor onveilige situaties of bemoeilijken de doorgang. Langsheen treinsporen kunnen de stengels verhinderen dat treinbestuurders de seinen kunnen zien.
...
Besmette grond mag in regel vrij hergebruikt worden, waardoor er steeds meer besmettingen bijkomen. Door rekening te houden met de aanwezigheid van invasieve duizendknoop bij grondverzet kan de opmars echter sterk vertraagd worden en de hinder beperkt worden. Een betere regulering en opvolging van grondverzet kan het risico op nieuwe besmettingen en een hoge beheerkost achteraf, drastisch verminderen.
...
Aanbevelingen voor beheer en/of beleid
  • De volledige verwijdering van invasieve duizendknoop uit Vlaanderen is geen reële optie meer gezien de problematische bestrijding en uitgebreide verspreiding in Vlaanderen, België en de aangrenzende landen. De opmars is niet onder controle en veroorzaakt in toenemende mate hinder. Daarom wordt als overkoepelende doelstelling naar voor geschoven om de uitbreiding van invasieve duizendknoop in Vlaanderen te vertragen.
  • Om deze doelstelling waar te maken is meer coördinatie en ondersteuning op Vlaams niveau nodig. Het Soortenbesluit laat de mogelijkheid om een beheerregeling op te stellen voor de soortengroep. Hierdoor kan onder meer voorzien worden in sensibilisatiecampagnes, beheer‐ en bestrijdingsacties, beheerovereenkomsten met partners en bepalingen die de verspreiding van de soort(en) reguleren.
  • Er is nood aan protocollen, bestaande uit een geteste set aan bioveiligheidsmaatregelen, voor het verzetten van besmette grond, het beheren van haarden en de afvoer en opslag van groenafval met invasieve duizendknoop. De opmaak van dergelijke protocollen wordt best uitgevoerd en gecoördineerd door het Vlaams of Federaal niveau in dialoog met de betrokken sectoren. Het is belangrijk dat de protocollen zich baseren op praktijkervaringen en wetenschappelijk onderzoek en samengesteld worden aan de hand van de wetenschappelijke opvolging van concrete cases. Echte successen kunnen pas geboekt worden, wanneer het project geflankeerd wordt door een communicatie‐ en bewustwordingsprogramma en tegelijkertijd wordt gezorgd voor doorwerking in de regelgeving.
  • Om draagvlak te generen voor bepaalde maatregelen of een beheerplan wordt best gelijktijdig een communicatieplan opgesteld en uitgevoerd. Hierin worden de percepties en kennis van de verschillende groepen betrokkenen geïnventariseerd en worden de meest geschikte communicatiekanalen (evenementen, sociale media, geschreven pers, elektronische communicatie enz.) voor elk van deze groepen geselecteerd. Het is belangrijk dat alle betrokkenen (aannemers, werfleiders, groenarbeiders, terreinbeheerders …) zich bewust zijn van de problematiek en goede beheerpraktijken kennen. Dit kan onder andere door vormingen en studiedagen te organiseren en aangepaste media te ontwikkelen.
  • Er wordt best een algemeen monitoring‐ en databanksysteem voor de documentatie van groeiplaatsen en beheeringrepen opgezet. Dit systeem laat toe om snel bestrijdingsacties op poten te zetten bij nieuwe besmettingen, de resultaten van bestrijdingsacties op te volgen en/of de evolutie van populaties op te volgen. Hierbij is de inzet van mobiele applicaties die gelinkt zijn aan geografische informatiesystemen en databanken onontbeerlijk. Een dergelijk systeem is bruikbaar voor de opvolging van meerdere invasieve soorten.
  • Op onderzoek én praktijkervaringen gebaseerde informatie zijn zowel voor professionele beheerders als de burger (vb. private tuineigenaren) essentieel. Daarom wordt best geïnvesteerd in gerichte kennisopbouw en onderzoek.
En nu maar wachten tot het beleid van Vlaanderen, onder de deskundige leiding van Joke Schauvliege, in actie schiet.

1 opmerking:

  1. Fietsinfrastructuur is maar zo goed als de zwakste schakel. Die fietsonvriendelijke delen in het ontwerp van de fietssnelweg zijn al een teken van onkunde. De verspreiding van een woekerplant met de planthoogte en groeisnelheid van bamboe is een teken van totale onkunde.

    Als de autosnelwegen zo in de jaren '70 en '80 waren aangelegd dan waren ze nu volledig onberijdbaar en 1 enorm veld van de Duizendknoopplant.

    Zou dat nu echt de bedoeling zijn van de wegbeheerders van de fietssnelweginfrastructuur en de spoorweginfrastructuur? Om hun infrastructuur op een paar decennia tijd onbruikbaar te maken door een quasi-onverwoestbare woekerplant zonder natuurlijke vijanden in België te verspreiden?

    BeantwoordenVerwijderen