dinsdag, oktober 09, 2018

Steekvlammobiliteit (1)

Open brief aan Bieke Verlinden, schepen van sociale zaken, werk en studentenzaken van en te Leuven.

Hoogachtend.

Zoals U waarschijnlijk wel weet, heeft Leuven geen enkele schepen met de bevoegdheid mobiliteit, laat staan fietsmobiliteit. Dat wordt in Leuven pragmatisch opgelost door die bevoegdheid uit te smeren over meerdere schepenen.

Als fietsers van en te Leuven maakte ik daarom al kennis met de mobiliteit-tripartite gevormd door burgemeester Louis Tobback, bevoegdheid veiligheid-mobiliteit, met schepen Dirk Robbeets, bevoegdheid openbare werken-mobiliteit en schepen Carl Devlies, bevoegdheid ruimtelijke ordening-mobiliteit. Helaas heb ik nooit kennis gemaakt met de andere schepenen die dunner besmeerd waren met de bevoegdheid mobiliteit. Ik denk maar aan de schepen van goed gesnoeid groen langs de fietspaden-mobiliteit, of de schepen van leefmilieu-mobiliteit, of de schepen van studentenzaken-mobiliteit.

Er was al eens een schuchtere poging geweest van de schepen van sociale zaken-mobiliteit om hier in Wijgmaal het sluipverkeer in één straat op te lossen, wat ter sprake was gekomen in een sociale buurt-babbel in desbetreffende straat. En ja: het sluipverkeer rijdt nu effectief door een andere straat en maakt een kruispunt waar veel kinderen fietsen wel wat drukker en gevaarlijker. maar soit.

Tijdens de zomer kon ik van ons idyllisch kampeerplekje in Zuid-Frankrijk de strapatsen volgen van onze kornuiten bij AWV, die later werden teruggefloten door hun minister vanop zijn idyllische vakantie in het buitenland. Gelukkig konden we rekenen op uw steekvlammige verontwaardiging om de Leuvense fietsers te verdedigen.


Maar toch. Wat deed U eigenlijk voor de Leuvense fietser tijdens uw afgelopen schepenambt?

Bij de invoering van het circulatieplan kwam er meer plaats vrij voor voetgangers en fietsers, en in het kader van het verbeteren van de sociale cohesie tussen de Leuvense burgers werden straten of pleinen hertekend met kom-op-voor-je-wijk projecten.
Mooi mooi.
Eén van de vaste elementen daarbij was dat de bestaande fietsrekken of beugels steeds werden vervangen door wielplooiers.
Minder mooi.

Het waren eerst rekken MET beugels om je fiets slotvast aan te bevestigen, en waartegen je je fiets kon laten steunen, of losstaande beugels die stevig in de wegverharding waren verankerd. Als je nader naar de rekken kijkt zie je dat de beugels van de rekken werden verwijderd. Fietswielen worden hierdoor massaal beschadigd, en fietsdiefstal massaal vergemakkelijkt. Dit is een achteruitgang in het streven naar een Leuvense identiteit als fietsstad.

Ik vermoed dat met een serieus en open fietsoverleg tussen stadsdiensten en bijvoorbeeld de Fietsersbond dergelijke onzin nooit was geplaatst.


Enkele voorbeelden ter illustratie, deze lijst is niet exhaustief.

Brabançonnestraat

Brabançonnestraat, Leuven, 'nieuwe' rekken met gevandaliseerde fiets
Brabançonnestraat, Leuven, 'nieuwe' rekken
Brabançonnestraat, Leuven, 'nieuwe' rekken
Brabançonnestraat, Leuven, je ziet nog duidelijk waar de beugel ooit op het rek was bevestigd.
Brabançonnestraat, Leuven, 'nieuwe' rekken


Frederik Lintstraat

Frederik Lintstraat, Leuven
Frederik Lintstraat, Leuven
Frederik Lintstraat, Leuven, hier stonden de oude beugels stevig verankerd
Frederik Lintstraat, Leuven, oude beugels - foto oktober 2016
Frederik Lintstraat, Leuven, 'nieuwe' rekken


Ridderstraat
Ridderstraat, Leuven, parklets op parkings.
Ridderstraat, Leuven, 'nieuwe' rekken
Ridderstraat, Leuven, 'nieuwe' rekken
Ridderstraat, Leuven, 'nieuwe' rekken

Doordat er parkeerplaatsen zijn weggevallen, parkeren buurtbewoners nu illegaal op de rijbaan (= fietsstraat) waar dat expliciet verboden is. De politie grijpt echter niet in, ook niet wanneer de auto's de fietsers massaal voorbijsteken. Is dat nu echt vooruitgang?

1 opmerking:

  1. Die laatste drie foto's bevatten fietswielplooiersrekken die enkel toegankelijk zijn via het voetpad in plaats van via de rijbaan. Een rijbaan die daar nota bene een fietsstraat is.

    Dus alsof de wegbeheerder daarmee ook een extra boodschap aan de fietsers in de fietsstraat wou meedelen.

    BeantwoordenVerwijderen