vrijdag, maart 15, 2019

Deelsteps

In Leuven had ik dat nog niet gezien, maar in Brussel zijn die heel populair.

Grasmarktstraat, Brussel
Grasmarkt, Brussel

Zo populair blijkbaar dat de Brusselse regering meent dat zij wat betreft het stallen van voortbewegingstoestellen door middel van een ordonnantie boven de federale verkeerswetgeving kan staan.

Dat kan tellen als bevoegdheidsoverschrijding. Een verkeersmaatregel zoals een stallingsverbod kan namelijk enkel volgens de verkeerswetgeving opgelegd worden, en vervolgens aan de weggebruiker betekend worden door middel van de verkeersborden vastgelegd in de wegcode.
Art. 6. § 1. De exploitatievoorwaarden van de diensten voor vrije vloot fietsdelen worden door de Regering vastgelegd. De Regering kan een onderscheid maken tussen de verschillende categorieën fietsdeelvoertuigen. Hierbij worden ten minste volgende beginselen toegepast :
  1° fietsdeelvoertuigen die in het kader van een dienst voor vrije vloot fietsdelen ter beschikking worden gesteld, mogen enkel gestald worden overeenkomstig de Wegcode en de ter zake geldende gewestelijke regelgeving ;
  2° fietsdeelvoertuigen mogen niet gestald worden in zones die noodzakelijk zijn om in te stappen of af te stappen uit het openbaar vervoer ;
  3° de Regering kan, na consultatie van de gemeentes, zones vastleggen waarin het tijdelijk of permanent verboden is om fietsdeelvoertuigen te stallen. Deze zones worden aan de operatoren onmiddellijk ter kennis gebracht en opgelegd aan de gebruikers van de dienst voor vrije vloot fietsdelen ;
  4° fietsdeelvoertuigen die ter beschikking gesteld worden door de operatoren mogen niet beschadigd zijn en dienen op elk ogenblik te voldoen aan de technische voorschriften ;
  5° de Regering kan, na consultatie van de gemeentes, een maximale concentratie van fietsdeelvoertuigen op een bepaalde oppervlakte vastleggen. De maximale concentratie kan betrekking hebben op de fietsdeelvoertuigen van elke individuele operator of van alle operatoren samen ;
  6° de Regering kan een minimale rotatiegraad opleggen voor de fietsdeelvoertuigen.
  De Regering kan overeenkomstig het 3° en het 5° tijdelijke zones vastleggen voor een duurtijd van maximum 3 maanden en licht elke betrokken gemeente daarover in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten