maandag, april 22, 2019

Krap

Binnenkort beginnen de laatste werken om van de Aarschotsepoort het mooiste stukje Vlaamse aalmoesinfrastructuur te maken. Wat kunnen we nu al vaststellen?

Opstelruimte
Om de één of andere reden vinden de Vlaamse ingenieurs het grappig om fietsers voor het rode licht te laten wachten dwars op het fietspad van de fietsers die groen licht hebben.
Het was vakantie dus er was nog niet veel passage, normaal staan hier 30-50 fietsers te wachten.
Aarschotsepoort, Leuven

Drukknoppen
Om de één of andere reden vinden de Vlaamse ingenieurs het grappig om fietsers op een knopje te laten duwen om groen licht te krijgen om rechtdoor over te steken. Ze doen dat steeds van een artificiële voorrangsdenken (voor het gemotoriseerde verkeer natuurlijk). Zo krijgen de fietsers die de F3 of F8 volgen, er na het drukken op het knopje wel 6 seconden tijd om over te steken, een hele verbetering want vorige maand waren het nog maar 4 seconden.
Aarschotsepoort, Leuven

Schuwafstand
Drukke tweerichtingsfietspaden met veel bochtenwerk, dat verdient ook veel palen op 30cm van de rand van het fietspad. Echt waar!
Aarschotsepoort, Leuven

Verder zijn er nog veel mankementen te bespeuren, wat vooral te maken heeft met een pertinente onwil om het kruispunt volledig te herdenken.

Wat had hier beter gekund? Eerst en vooral een keuze om volledig conflictvrij te werken, en daardoor meer opstelruimte voor fietsers te creëren. En dan denk ik vooral aan Nederlandse fietsinfrastructuur.

Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven

Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Aarschotsepoort, Leuven
Bijschrift toevoegen

1 opmerking:

  1. Klopt het dat die fietsverkeerslichten altijd op rood staan, tot er op de fietsdrukknop wordt geduwd?

    Zou dat zijn wat AWV bedoelt met *slimme* verkeerslichten? De opdracht van de Vlaamse overheid om alle verkeerslichten 'slim' te maken krijgt zo een heel andere invulling. Eentje om fietsverkeer te hinderen. In dit specifiek geval het hinderen van lokaal fietsverkeer, bovenlokaal fietsverkeer (is hoofdroute BFF), fietssnelwegverkeer (onderdeel fietssnelweg F3/F8) & internationaal fietsverkeer (onderdeel van de langeafstandsfietsroute LF2 Brussel-Amsterdam).

    Dus een fietsblunder van internationaal formaat die heel negatief afstraalt op stad Leuven en provincie Vlaams-Brabant en bij uitbreiding Vlaanderen als fietstoeristische bestemming.

    Is dat echt de bedoeling van stad, provincie & gewest?

    BeantwoordenVerwijderen