dinsdag, februari 11, 2020

VMI

Daarnet werd er op de afrit van de autostrade achter mij gebumperkleefd door een mega grote auto met een klein vrouwtje er in. Ik begon te dagdromen over een Vehicle Mass Index, analoog aan de Body Mass Index, maar dan zijnde het gewicht van de nuttige lading gedeeld door het gewicht van het voertuig.
En dan lees ik 's even later dit artikel, waar onder andere dit in staat:
Ter vergelijking: de passagier-voertuiggewichtverhouding van een fiets is 0,2. Een Vespa: 1,1. Een volle moderne bus: 5. Een volle Boeing 787-9: 6,3. Een Japanse sneltrein: 7,7. En een braaf automobiel als de Fiat 500: 13.

Nogmaals, de Mercedes G500 4x4 Squared: twee-en-veertig.
Lap, ik moet al niets meer narekenen, behalve mijn eigen VMI op de fiets: 0,22. Een mooi staaltje van multiple discovery.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten