vrijdag, augustus 08, 2008

Herinrichting Geldenaakse baan : Gebuisd op veiligheid!

Alweer een nieuwe kwakkeloplossing voor fietsers en voetgangers in de maak. Een fietspad van 77cm breed? Bovendien vlak langs de rijbaan, met enkel de breedte van de stoeprand als tussenruimte met het brede verkeer.
Een fietser heeft recht op meer dan 1m fietspad volgens de wegcode, en anders moet de rijbaan er maar breed genoeg zijn om alle verkeer te slikken. Zoniet moet er misschien bepaald verkeer, waar eigenlijk geen plaats voor is, geweerd worden. Niet zoals dikwijls eerst de rijbaan aanleggen in functie van auto's en vooral dan bussen, en dan de fietsers en voetgangers maar de overschotjes geven.
Zoals op het prentje kan je zien dat de straat zo smal is dat er geen plaats voor goten voorzien is, dus vrachtwagens/bussen die mekaar kruisen rijden met hun wielen tot tegen de boordsteen. Je zal maar als fietser op een dergelijk smal fietspad een spiegel tegen je achterhoofd krijgen, of een zijdelingse duw van de harmonicabus. Tof!


Geachte Schepen van openbare werken, Burgemeester, politie-commissarissen,

Hoe valt de aanleg van een fietspad van 77cm op de toekomstige Geldenaakse baan te rijmen met de minimale vrije doorgang groter dan 1 meter die een fietser moet krijgen volgens de Belgische wegcode? En hoe valt dit rijmen met de maatvoering van het vademecum? En waar is de afscherming gebleven tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers (Vademecum fietsvoorzieningen: zie hieronder)


Conclusie: hier wordt duidelijk niet gewerkt aan veiligheid, maar aan de perceptie van veiligheid: het ziet er mooi uit en veilig, maar in werkelijkheid is het nog gevaarlijker of even gevaarlijk als vroeger. Alleen zijn er nog geen doden gevallen, want het is voorlopig nog toekomstmuziek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten