woensdag, oktober 18, 2017

Parkbrug (1)

Dit idee lag al lang stof te vergaren, en ik dacht dat de werkelijkheid mijn fictie in snelheid zou overtreffen. Niet dus. Gisteren ging het bericht rond dat er eindelijk een akkoord is voor een nieuwe Parkbrug, maar dat ze er wel pas tegen 2020 zal zijn. Een typisch staaltje van aalmoesbeleid.

Er wordt natuurlijk weer veel onzin verkocht door Infrabel, zeker als het over de tijdelijke brug gaat. Want eigenlijk zijn er voor een fietsbrug geen zware bruggenhoofden in de talud nodig. Hebben we dan geen stadsingenieur die dergelijke onzin onmiddellijk kan afschieten?

Fietsbrug over N31/E17, Brugge, zonder zware brughoofden

Maar er wordt door het stadsbestuur ook veel onzin verkocht, zeker als het over de tijdelijke brug gaat. Erfgoedsite, dat wel, maar de brug vormt de grens er van en is bovendien helemaal niet zichtbaar vanop de site, enkel de balustrade steekt boven de spoorwegtalud uit. En trouwens een tijdelijke brug is toch ook maar tijdelijk. Hebben we dan geen stadsingenieur die dergelijke onzin onmiddellijk kan afschieten?



Maar we vergeten ook dat we ten noorden van Leuven ingenieurs hebben die gespecialiseerd zijn in het bedenken van tijdelijke oplossingen. En daar dik hun boterham mee verdienen.

Wie weet hebben ze op hun terreinen nog wat stukken liggen waarmee een tijdelijke brug in no time en goedkoop kan gefabriceerd worden? Ik geef alvast een voorzet.

Onder deze constructie kan men een tijdelijke lichte brug hangen die de bouw van de nieuwe brug niet hindert.


Zouden niet meer tijdelijke podiumconstructies kunnen eindigen als permanente fietsbruggen in de regio? Dat zou pas een fiets-toeristische attractie kunnen vormen, een fietsregio waardig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten