donderdag, oktober 01, 2015

Wielergeschiedenis Leuven (1)

Er zijn vroeger 3 velodromes geweest in Leuven, vooral in de tijd toen de toestand van de wegen te erbarmelijk was om wegkoersen te organiseren.

Foto Stadsarchief Leuven, via Erfgoedcel Leuven

Hieronder een stukje uit de thesis "Van wielerbaan tot ... 'Velo-droom'. De geschiedenis van het baanwielrennen in België van 1890 tot 2003." door Bert Moeyaert.

105. LEUVEN (Vlaams Brabant) [238]

105A. Wielerbaan geopend in 1909
A. Ligging
Tussen de Platte Lostraat en de Koning Albertlaan: de plaats van de huidige Guido Gezellelaan.

B. Wedstrijdjaren
1909-1913 [239]

C. Tech. gegevens
-

D. Bijzonderheden
De wielerbaan werd voor het eerst bereden op 16 mei 1909. [240]

105B. Wielerbaan geopend in 1928
A. Ligging
Parkpoort

B. Wedstrijdjaren
1928-1929 [241]

C. Tech. gegevens
-

D. Bijzonderheden
De naam van de wielerbaan was ‘Vélodrome Louvain Sportif’.
Het middenterrein werd gebruikt door voetbalclub Stade Leuven.
Dit terrein werd opgekocht door Philips: later kwam hier de Philipssite. [242]

105C. Wielerbaan geopend in 1933
A. Ligging
Kardinaal Mercierlaan

B. Wedstrijdjaren
1933-1942 [243]

C. Tech. gegevens
400 meter lang / 9000 toeschouwers mogelijk

D. Bijzonderheden
De openingskoers op deze piste was op 4 september 1933.
De naam was ‘Wielerbaan Sportpark’.
Voetbalclub Stade Leuven maakte de verhuis mee en speelt daar nu nog.
In 1939 kwam de wielerbaan in handen van Jean Van Buggenhout. [244]
voetnoten
[238] Het is onduidelijk waar de wielerbanen van Leuven juist lagen. Gilliams en Uytterhoeven spreken elkaar helemaal tegen. Gilliams weet niet waar de 1e wielerbaan lag, terwijl Uytterhoeven deze situeert in de huidige Guido Gezellelaan. De 2e wielerbaan was volgens Gilliams aan de Kardinaal Mercierlaan, terwijl Uytterhoeven zegt dat ze aan de Parkpoort lag. Volgens Gilliams is het de laatste wielerbaan die in de huidige Guido Gezellelaan lag, terwijl Uytterhoeven beweert dat het deze piste is die aan de Kardinaal Mercierlaan lag.

[239] HLN, 16/5/1909, 4. ; HLN, 1/4/1910, 3. ; HLN, 5/3/1911, 4. ; HLN, 3/5/1912, 3. ; SW, 24/9/1913, 1.

[240] VLA – Wielrennen: Doos 152: Wielerbanen. ; UYTTERHOEVEN, Heverlee 1846-1976, 177.

[241] SW, 31/3/1928, 3. ; SW, 19/3/1929, 3.

[242] GILLIAMS, Wielerbaan Sportpark, 1. ; VLA –-Wielrennen: doos 152: Wielerbanen. ; Brief van Paul Reekmans, 18/1/2003. ; UYTTERHOEVEN Heverlee 1846-1976, 177.

[243] HN, 2/10/1933, 6. ; HN, 6/5/1934, 7. ; HN, 6/4/1935, 5. ; HN, 24/5/1936, 6. ; HN, 14/9/1937, 5. ; HN, 24/4/1938, 7. ; HN, 26/6/1939, 3. ; HLN, 6/5/1940, 11. ; SE, 12/4/1941, 2. ; SE, 7/4/1942, 4.

[244] GILLIAMS, Wielerbaan Sportpark, 1. ; HN, 1/7/1939, 3. ; UYTTERHOEVEN Heverlee 1846-1976, 177.

1 opmerking:

  1. Dus als ze in Leuven (vooral) de wegen verbeteren is het voor de fietsers?
    Wegkoersen?

    BeantwoordenVerwijderen