maandag, april 11, 2016

Aprilvis

Meestal zijn 1 april grappen om te lachen.
Soms ook niet.
Zelfs niet voor mensen die met slechte humor kunnen lachen.

Oordeel zelf:


Kijk even mee naar de situatie zoals ze er nu uitziet:



Voor wie het centrum verlaat en naar de Diestsesteenweg of naar de Vaartkom wil, kan hier oversteken en aan de overkant naar links fietsen.

Binnenkort dus niet meer, dan verdwijnt de fietsoversteekplaats.

Wie denkt om dan maar naar links te fietsen op het fietspad aan de binnenkant van de ring komt bedrogen uit. Het verkeersbord werd teruggeplaatst na jarenlange afwezigheid, ergens rond september 2015 (toen is het me plots opgevallen dat er een nieuw verkeersbord hing). Op Google Streetview is aan de verlichtingspaal tussen 2009 en 2014 enkel de beugel te zien waar ooit een bord aan heeft gehangen.

Diestsevest, Leuven

Fietsers die hier het centrum verlaten zullen dus wettelijk gezien om moeten rijden langs het station.
Joepie!

Dan kan de politie hier haar boetekas weer spijzen en een boze vinger maken naar de gevaarlijke fietsers die de verkeersregels niet volgen.

Wat is er juist op de PVC besproken? Dat er een oud vrouwtje op het zebrapad werd doodgereden en dat dus logischerwijze de fietsoversteek moet verdwijnen?

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

6 opmerkingen:

  1. Er komt een nieuw zebrapad rechts (nu links) en de fietsoversteek komt te vervallen (of lees ik dat slecht). Dan mag je als fietser dat zebrapad (zelfs al fietsend) gebruiken om over te steken, voorrang heb je echter enkel als je afstapt en als voetganger oversteekt. Rondrijden tot aan het station is niet nodig. Kortom je had geen voorrang (fietsOVERSTEEKPLAATS) en je zal er geen hebben (fietsen op zebrapad), dus eigenlijk wijzigt er niet zo heel veel (buiten de ligging). Hoe zat dat met dat oude vrouwtje juist? Was dat niet op een ander zebrapad/fietsoversteekplaats?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard is eerst wèl oversteekruimte voor fietsers voorzien en daarna niet meer, moeilijk een vooruitgang te noemen.

      Enkel assertieve fietsers steken via een zebrapad en zonder fietsoversteekplaats over en dat middeneiland zal ook veel kleiner worden dan voordien. Wat oversteken van zowel voetgangers als fietsers extra moeilijk maakt door weinig opstelruimte.

      Het is daarmee helaas een voorbeeld van de kleine fietsinfrastructuren die jaar na jaar verdwijnen in Leuven. Zonder dat het voor fietsers daarna beter werd op die plaatsen.

      Als ik me niet vergis is dat dodelijk ongeval op dat zebrapad daar gebeurt op 1 november 2009.
      http://www.nieuwsblad.be/cnt/5934r4c0

      Als het effectief omwille van dat dodelijk ongeval is dat de wegaanpassing gebeurt, is dat helemaal geen echte oplossing daarvoor.
      De fietsoversteekplaats had niets met dat ongeval te maken.
      Die 2 keer 2 autobaanvakken wel.

      Verwijderen
    2. Tja, maar de politie blijft wel vermanend optreden tegen fietsers die het zebrapad gebruiken. Gisteren ook weer meegemaakt dat ik werd aangemaand om af te stappen aan het zebrapad.Na lang discussiëren en aanhalen dat ik een e-mail van de politiecommissaris heb gekregen dat het wel mag, toch half mijn gelijk gekregen. 10 Minuten tijdverlies om in mijn recht te zijn.... Toch nog eens mailen naar de politie

      Verwijderen
    3. Dat dodelijk ongeval is al lang geleden, ondertussen gebeurden daar geregeld nog ongevallen met fietsers en voetgangers.

      Meestal omdat de chauffeur op één baanvak stopt en die op het andere baanvak nog snel voorbijsteekt. Chauffeurs denken vaak dat de auto voor hen vertraagt om af te slaan, en dan blijkt het omwille van een overstekende fietser/voetganger te zijn. Die verwarring is minder wanneer de oversteek achter het kruispunt ligt.

      Verwijderen
  2. Ja, we hebben natuurlijk een stadssnelweg nodig die over de hele lengte 2x2 is. Dus ook een afzonderlijke baan om de autodiarree richting "shared space" van het station en 'winkelpromenade' Bont te voeden. Hoe simpel en veiliger zou het leven zijn de vest daar (en elders ?) even naar 1 rijstrook te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag daarnet dat ook de fietsoversteek op tiensevest aan het provinciehuis weggehaald is. Absurd!

    BeantwoordenVerwijderen