maandag, november 20, 2017

Parkpoort (3) : The arrongance of Space

AWV zorgt voor meer fietsveiligheid op Parkpoort.
Mooi, mooi.
Dat bekijken we eens wat nader.
Wegen en Verkeer werkt in de week van 20 november het middeneiland voor fietsers af op het kruispunt van de Leuvense ring (R23) en de Parkstraat (de “Parkpoort”). Het middeneiland maakt de afslagbeweging veiliger voor fietsers die uit het centrum komen en links afslaan om naar de Tiensepoort of het station te rijden.
UPDATE 17/11/17: de aannemer zal in de week van 20 november enkel werken tussen 10u en 14u, zodat het verkeer zo weinig mogelijk gehinderd wordt. Tijdens de werken zal het verkeer dat vanuit de Geldenaaksebaan (uit Haasrode) komt en in de richting van de Naamsepoort wil rijden, de ring rechts moeten indraaien en dan rechtsomkeer maken aan de Tiensepoort.

Opstelvak rood gekleurd, verkeerslichten Afgelopen zomer werden er al markeringen geplaatst, nu wordt het hele opstelvak rood gekleurd en extra zichtbaar gemaakt met bijkomende markeringen. Ook de verkeerslichten die deze linksafbeweging ondersteunen, worden volgende week in dienst genomen.

Tweede opstelvak op buitenring Wegen en Verkeer maakt ten slotte van de gelegenheid gebruik om ook een opstelvak aan te leggen voor fietsers die op het tweerichtingsfietspad aan de buitenring rijden in de rijrichting van Kapucijnenvoer en die daar de ring willen oversteken om de Parkstraat in te rijden.  

Meer plaats voor fietsersIn april 2017 legde Wegen en Verkeer al een opstelvak aan op de binnenring voor de fietsers die de Geldenaaksebaan links willen indraaien. In juni werd er voortgewerkt: toen legde een aannemer het opstelvak aan op het kruispunt (voor fietsers die van de Parkstraat komen en de ring linksaf willen indraaien, richting  station/Tiensepoort) en werd een nieuw verkeerslicht geplaatst zodat fietsers voortaan hun “eigen” groen licht krijgen. 

Het is niet direct duidelijk hoeveel "meer plaats voor fietsers" er zal worden gemaakt, dat zal pas kunnen geëvalueerd worden nadat de werken klaar zijn.

Ik maak al een prognose, en pas op bovenstaande foto de bekende "The Arrogance Of Space" methode toe van Copenhagenize.com.


Er is 58% gereserveerd voor exclusief autogebruik, en het extra fietsopstelvak bedraagt maar 1% van de totale mobiliteitsruimte. Er is 8% exclusief voor de fiets, en ook 8% gedeelde ruimte vooral in het midden van het kruispunt. Dit blijft voor veel mensen en voor veel kinderen een onoverzichtelijk en dus onveilig kruispunt.
Al bij al een mooi voorbeeld van aalmoesinfrastructuur.

1 opmerking:

  1. Laat staan dat het overzichtelijk is voor auto's: jarenlang zijn er maar twee stromen op de middenruimte als je wil afslaan naar Parkstraat of Geldenaakse, die elkaar niet kruisen, en de enigen zijn die op dat oment groen hebben. Nu ineens heb je, zonder bijkomende "hallo er is hier iets veranderd" ook nog fietsers uit de Parkstraat voor je neus bollen als je aan het eerste rood licht om af te slaan naar de Geldenaakse baan in de middenruimte groen krijgt. Ik weet wel niet of die student door het rood reed, of dat de interval tussen de lichten niet voorzien is op de 'tragere' fietser enz., maar 't was toch op een haar na een platte fietsende student die van mijn rechts kwam op een compleet onverwacht moment (om te zwijgen dat mijn aandacht als chauffeur was afgeleid door de auto die uit de Parkstraat was gekomen en linksaf richting Tiense Poort stond te pinken en waaromheen ik de auto moest manoeuvreren om naar de Geldenaakse te gaan)

    BeantwoordenVerwijderen