donderdag, juli 30, 2020

Station Wijgmaal

De omgeving van Station Wijgmaal verandert de komende tijd:
- het stationsgebouw wordt eindelijk vernieuwd;
- het stationsplein krijgt een nieuw ontwerp;
- er komt eindelijk een bijkomende fietsstalling, en de oude worden vernieuwd. Het lijnloperspad wordt hierbij een stukje verlegd.


Dit staat er onder andere in de verantwoordingsnota:
Momenteel beschikt het station van Wijgmaal over 195 fietsrekken:

  • 67 overdekte en 36 niet-overdekte plaatsen langs het stationsgebouw (totaal 103)
  • 20 overdekte en 72 niet-overdekte plaatsen aan de zijde van de Remysite (totaal 92)

Gelet op de huidige bezettingsgraad en de verwachte groei in aantal treinreizigers, voorziet dit project in de uitbreiding van het aantal fietsplaatsen door de bouw van 3 overkapte fietsenstallingen met een totale bijkomende capaciteit voor circa 100 fietsen, waarvan een aantal gereserveerd voor buitenmaatste fietsen en bromfietsen.

Ondanks de quasi gelijke verdeling van het huidig aantal beschikbare stalplaatsen aan beide zijden van de sporen, worden de rekken niet gelijk gebruikt: de stalling aan de zijde van het stationsgebouw is meer dan 100 % bezet; de stalling langs de Remysite haalt amper een bezettingsgraad van 25 %. Daarom dient de stalcapaciteit aan de dorpszijde uitgebreid te worden.

Gezien de beperkte ruimte tussen het stationsgebouw en de overweg, werden er 3 locatie onderzocht:

  • de plaatsing van bijkomende stallingen op het plein voor het stationsgebouw; niet weerhouden omdat dit het pleinaspect teniet zou doen en omdat hierdoor de circulatie van het busverkeer verstoord wordt;
  • de plaatsing van bijkomende stallingen aan de andere zijde van het stationsgebouw; niet weerhouden omdat de grotere afstand tot de overweg zou resulteren in extra spoorlopen;
  • de plaatsing van bijkomende stallingen op het driehoekige terrein naast het Lijnlopers(fiets)pad, deze bevindt zich vlakbij de overweg en grenst quasi onmiddellijk aan de bestaande, te vernieuwen fietsenstalling, waarvoor deze uitbreiding bedoeld is.

Zodoende situeren de werken zich op 3 locaties:
langs de Stationsstraat, tussen het stationsgebouw en de overweg:

  • De bestaande, verouderde fietsenstalling wordt vervangen door een nieuwe fietsenstalling met een oppervlakte van 63 m² (= 1e planelement). De bestaande fietsenstalling heeft een oppervlakte van 56 m², waardoor de afbraak niet vergunningsplichtig is (art. 13.2° vrijstellingsbesluit).
  • langs de Remylaan, grenzend aan de Remysite, vlak nabij de overweg: De bestaande, verouderde fietsenstalling en aangrenzende onoverdekte fietsrekken worden vervangen door een nieuwe fietsenstalling met een oppervlakte van 94 m² (= 2e planelement). De bestaande fietsenstalling heeft een oppervlakte van 24 m², waardoor de afbraak niet vergunningsplichtig is (art. 13.2° vrijstellingsbesluit).
  • langs de Remylaan, vlak nabij de overweg, tegenover de stalling naast het stationsgebouw, grenzend aan het Lijnlopersfietspad: Hier wordt een nieuwe fietsenstalling gebouwd met een oppervlakte van 188 m² (= 3e planelement). Om kruisingen tussen fietsers en voetgangers zo veel mogelijk te vermijden, wordt voorgesteld de stalling te plaatsen waar nu het fietspad ligt. Het Lijnloper(fiets)pad schuift aan 8-tal meter op (= 4e planelement “Verplaatsing fietspad”), waardoor de aansluiting beter in lijn komt met de fietsroute over het plein voor het stationsgebouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten