vrijdag, juni 04, 2021

Stationsstraat Wijgmaal

Terwijl ik aan het bijkomen was van een afgescheurde biceps en de bijhorende operatie en recuperatie, van een corona-lockdown en van twee kinderen die niet meer naar school kunnen en uiteindelijk TOAH krijgen, zaten de Leuvense stadsdiensten niet stil. Er kwam een eerste ontwerp (met eigenlijk maar weinig plaats voor voetgangers: die moeten maar in het midden van de rijbaan lopen).



Het werd afgetoetst met de bewoners, en bijkomend werd de rijrichting in de Stationsstraat omgekeerd, omdat er anders een gevaarlijke kruising op het plein moet gebeuren.

Men is volledig voorbij gegaan aan de essentie van de heraanleg van de Stationsstraat: het remmen van het sluipverkeer door het autoverkeer richting Wakkerzeel/Rotselaar via de parking te laten rijden.

Nu is de overgang van enkelrichting naar dubbelrichting autoverkeer op het kruispunt van de Acht Meistraat problematisch voor fietsers die uit Casinolaan/Acht meistraat komen.

Vanaf morgen zullen we met de kinderen dus omfietsen om dit kruispunt niet vanuit Casinolaan/Acht Meistraat te moeten oversteken. Het was nochtans de kortste route.

Nog enkele slechte punten:

Fietsers mogen nu door een rij putten met kasseien rijden, waar we vroeger nog tussen konden slalommen.


De automobilist (ook mindervalide) krijgt voorrang op de voetganger (ook mindervalide): je kan de stoep niet af zonder je tussen auto's te wringen. Ook vervelend als je kinderen op deze stoep fietsen op weg naar school.


De bus kan niet op zijn vak parkeren zonder over de gearceerde vakken te rijden, en dat worden later nog plantenvakken. De buschauffeur die hier al elf jaar rijdt, ziet dat niet goedkomen en zeker niet wanneer hij met een harmonicabus rijdt.

Wat ik ook nog mis is het door het schepencollege goedgekeurde aanvullende reglement van de Stationsstraat, waarin deze verkeersmaatregel staat beschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten