dinsdag, maart 19, 2024

Ontharding is ontfietsing? (1)

 Met veel tamtam worden projecten aangekondigd, die meer plaats maken voor voetgangers, fietsers en bijkomend groen.

Na uitvoering blijkt dat het vooral de fietser is die het gelag betaalt.

Bijvoorbeeld bij de tijdelijke herinrichting van het Jeanne Dormaelsplein.

Wat wordt er beloofd?

Nieuwe inrichting plein

• Parkeerplaatsen worden geschrapt

• Parkeerplaatsen voor personen met een handicap en voor de deelwagens verhuizen naar de kop van de grote parking

• De rijbaan op het plein wordt versmald tot 5 meter. Voorlopig gebeurt dit door belijning. Op strategische punten worden er ook verkeersremmende waterbakken geplaatst.

• De ruimte die vrijkomt door het versmallen van de rijbaan, krijgt een nuttig gebruik:

- wacht- en uitwijkzone voor de bus: die kan dan zonder extra (en vaak onveilige) manoeuvres een keerbeweging maken 

- meer ruimte voor wandelende scholieren

- plaats voor extra groen

• Wijzigen rijrichting Stationsstraat tussen huisnummers 3 en 41: het verkeer zal in de toekomst vanaf het plein richting Acht Meistraat rijden.

• Invoeren beperkt éénrichtingsverkeer vanop de parking richting het plein.


Wat werd er uitgevoerd?

Het volledige plein buiten de rijbaan van 5m breed en de parkings zijn ingericht als

a) rijbaan voor bussen (om een bocht te kunnen maken)

b) parkeerplaats voor bussen

en dus valt zowel de extra ruimte voor wandelende scholieren als de plaats voor extra groen weg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten