donderdag, juni 13, 2013

Holle wegen / Bolle wegen

Vermits ik niet de luxe heb om me naar Velo-city in Wenen te kunnen begeven, had ik het boek "Cycle Infrastructure" van Artgineering besteld om er als surrogaat wat in te bladeren. Zo kondigden de schijvers het aan:
This is a book about bicycle infrastructure. It's not, however, merely a book highlighting good examples of cycle ways. It is an integral part of a greater road map. An important page in a growing, global instruction manual. It will provide you with a glimpse of the past and the key to the future of our cities. *

*Excerpt from Mikael Colville-Andersen’s foreword to Cycle Infrastructure

Er in bladerend kwam ik zelfs iets over Leuven tegen: de befaamde Parkweg aan Belle-Vue.

Hmmmm.

Twee betonstrookjes met een bolle kasseiworst ertussen, waar heb ik dat idee nog gezien?

Toen de provincie Vlaams-Brabant de fietsroutes Tienen-Leuven en Aarschot-Leuven aankondigde, vroeg ik wat uitleg daaromtrent. Dit is een deel van het antwoord dat ik in februari kreeg:
Voor deze trajecten zal in beide gevallen normaal gezien het bovenlokaal functioneel netwerk gevolgd worden. Voor Leuven-Tienen zijn er geen aanpassingen nodig aan het netwerk in Leuven. De veranderingen die daar komen zijn het fietspad langs de talud vanaf de Tiensesteenweg tot de Tivolibrug (en in een latere fase tot de brug aan Abdij van Park). In de Hoegaardsestraat zouden comfortstroken komen.
Ahha! Nu zie ik het! De Parkweg, de door het stadsbestuur bejubelde 'fietsstraat der fietstraten' is in wezen gewoon een bol kasseiweggetje met twee comfortstroken. We mogen er als fietsers de hele breedte van de weg gebruiken! Hoi hoi! Ook de bolle kasseien! Hoi hoi! Aangenaam en comfortabel mijn gat. Parkruimte is weeral veel belangrijker gebleken dan comfort en veiligheid voor fietsers.

Ze hadden er mijns inziens beter een smalle ventweg met kasseien voor de auto's gepland, en een afgescheiden functioneel fietspad in asfalt, dat aansluit op een echte snelfietsroute via de Delta-brug. Weer wordt duidelijk welke kansen Vlaamse en Leuvense besturen hebben laten schieten bij het aanleggen van de HST-lijn. En ook nu nog elke dag laten schieten.

Soms weet ik niet goed of ik daarmee moet lachen, of wenen. Of allebei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten