donderdag, september 13, 2018

Vernieuwing Valkerijgang

Hieronder een gast-artikel van Tara, ze verstuurde deze brief ook naar het schepencollege.

Er zijn twee grote problemen in haar straatje:
- de bewoners met een auto hebben wel de lusten maat niet de lasten: ze mogen hun wagen parkeren voor iemand anders voordeur (lees: tot tegen). Dat is een slecht ontwerp. Wanneer een straat te smal is om EN toegankelijkheid EN parkeerplaatsen te realiseren, moet men voor toegankelijkheid kiezen.
- foutparkeren, vooral door feestvierders, zonder dat politie ingrijpt. Dat is slecht bestuur.
Er is voldoende parkeercapaciteit in de Vaartkom om deze twee problemen gemakkelijk op te lossen.

---

Al meer dan 15 jaar woon ik in de Valkerijgang te Leuven.

In 2015 werd ik eigenaar van mijn huurhuis.

Sindsdien is er in onze buurt veel veranderd.


Onze buurt werd één grote werf, met verschillende projecten die ons allen ten goede (zullen) komen (foto’s).

Dankzij de Stad werd deze ‘donkere buurt’ geherwaardeerd en kreeg de omgeving van de Vaartkom, bv. het Sluispark, veel aandacht; het werd precies het tweede centrum van Leuven.


Sinds augustus 2016 is er ook een circulatieplan van kracht voor de binnenstad van Leuven met de bedoeling de leefomgeving aangenamer te maken voor de bewoners en bezoekers.

Op verschillende plekken kwamen er autovrije zones om het voetgangersgebied uit te breiden.

Blauw, rood, groen, oranje, paars en geel, er ontstond bijna een kleurenwiel om onze stad in verkeerszones in te delen.




Dankzij de stad werden de buurtbewoners betrokken in de ontwerpfases.

De Valkerijgang is een doodlopende straat en de meerderheid van de bewoners wilden een rustige sfeer met groen en speelmogelijkheden voor de kinderen.

Voor mij was eigenlijk het belangrijkste dat ik een parkeervrije straat wilde.




Er is toen een rondvraag georganiseerd en op het verslag van de buurtraad die naar de stad/het schepencollege verstuurd werd, stond er: “Er reageerden 16 mensen (van de 18 bewoners en 7 studentenhuizen): van de bewoners waren 10 voor het weglaten van parkeerplaatsen, 5 wilden absoluut parking behouden en 1 gezin was neutraal.


Maar er kwamen toch 5 parkeerplaatsen in de straat.

Na het lezen van het document van ruimtelijke ontwikkeling (d.d. 01-08-2013) verbaasde het me wat er genoteerd stond:
Deze voorstellen zijn het gevolg van een buurtbevraging bij 16 buurtbewoners. In de straat zijn er 20 gezinswoningen, 7 studentenhuizen en de vestiging van Leren Ondernemen op het einde van het straatje. In april ontvingen we een petitie waarin 16 ondertekenaars vragen om het parkeren in de straat te behouden.


Hoe kon dit gebeuren?


Bon!

Bij het ontwerp van de stad heb ik wel wat vragen.

De ‘stoep’ is bv. slechts 80 cm breed.

Ik begrijp dat dit de minimummaat is, benodigd voor een enkel persoon.
Maar de stoep ligt op hetzelfde niveau als de parkeerplaatsen. De kleuren en het materiaal van het aanliggende voetpad en de parkeerplaats bevat wel weinig verschil. De accentuering helpt hier ook niet echt. Zonder het niveau verschil van een stoep en de parkeerplaatsen krijgen de parkeerders vrij spel.

Grote auto’s staan nu bijna tegen onze voordeur en we hebben zodoende heel veel moeite om onze woning binnen of buiten te geraken (zie foto’s).






Als er dan nog fietsen tegen de gevel gezet worden (heel regelmatig gebeurt dat, ook door een te vol fietsenrek aan het begin van de straat), kunnen we helemaal niet meer door.

De parking voor mijn deur is bestemd voor 2 auto’s. Maar men volgt de regels niet helemaal en meestal staan ze hier zelfs met 3 auto’s geparkeerd (zie foto’s).


Dit betekent dat de doorgang naar mijn huisdeur heel nauw wordt.



Ik mag er niet aan denken dat er iemand in huis ziek wordt of dat er zich brand ontwikkelt.

De hulpdiensten zouden alle moeite van de wereld hebben om ons te bereiken. Ook zouden wij niet tijdig het huis uit geraken, laat staan dat we vlot een rolstoel binnen en buiten kunnen brengen mocht dat nodig zijn.

Mijn dochter zat bv. door een ongeval voor een lange tijd in een rolstoel (voor de her-aanleg van de straat), dus ik weet dat als er ooit nog zoiets gebeurd we door de krappe ruimte tussen de auto’s en mijn voordeur, niet meer zomaar binnen of buiten kunnen.

Ook als ik mijn vrienden (met rolstoel of krukken) uitnodig dan heb ik hetzelfde probleem omdat mijn voordeur bijna niet toegankelijk is.

Als er toevallig 2 kleine auto’s staan die met wat respect mijn voordeur vrijlaten, is het beter. Maar dat gebeurt zelden.

Ook kunnen we onze fietsen nooit in onze gang zetten omdat er gewoonweg niet genoeg ruimte is om ze binnen of buiten te nemen, Als gevolg daarvan zijn de nieuwe fietsen van mijn dochters al twee keer gestolen geweest.


Ook maken de auto’s de planten kapot die naast de muur aan onze voordeur staan.


Dit gebeurt omdat sommige buitenbewoners in deze straat proberen om te keren in plaats van achteruit te rijden en natuurlijk komen hun auto’s hierdoor op mijn geveltuin terecht. Op de foto’s ziet u hoe de mensen hier op een agressieve manier parkeren. Het is bijna onleefbaar geworden. Meestal staan er zelfs 8 à 9 auto’s op de 5 parkeerplaatsen (zie foto’s).





De verkeersregels worden niet gerespecteerd, zeker niet ’s avonds en in het weekend als de feestvierders van De Hoorn hier komen parkeren. Hier dringt zich dus ook meer controle op. Ja, mensen moeten natuurlijk parkeren. Maar er zijn ook parkeerplaatsen in de Glasblazerijstraat en vlakbij is er een parkeertoren. Het zou dus geen ramp zijn om de 5 parkeerplaatsen in de Valkerijgang weg te laten. In tegendeel: deze 5 parkeerplaatsen veroorzaken veel ongemak, (nacht)-lawaai en problemen in het dagdagelijks leven van verschillende buurtbewoners.

En wat voor zin heeft de aanleg van de mooie geveltuintjes dan? Ze zijn nochtans aangelegd mét aanmoediging en toestemming van de stad. Men kan er bijna niet van genieten doordat de auto’s het zicht versperren.  Zelf heb ik ook een auto, maar ik kom alleen in deze straat om te laden en te lossen.
Om te parkeren huur ik een plaats in de parking van Dijledal op het Glasblazerijplein.

Mijn verzoek aan het stadsbestuur is of het mogelijk is om van deze kleine doodlopende straat een echte parkeervrije zone te maken met respect voor de bewoners. Het zou ook het beschermd stadsgezicht meer accentueren (onze huisjes zijn meer dan 100 jaar oud en beschermd als bouwkundig erfgoed). In de website van Kom op voor je wijk’ https://www.leuven2030.be/oplossingen/komop-voor-je-wijk) zag ik dat je een parkeerplaats
kan vervangen met een tof idee. Ik denk dat dit mijn laatste hoop is.



Ik zit nu met verschillende ideeën in mijn hoofd en ik droom ervan om tenminste de parkeerplaats voor mijn voordeur (en liefst allemaal…) te kunnen weghalen, zodat ik weer van mijn huis en de omgeving kan genieten. De stad wil absoluut het groot verkeersplan doorvoeren : mag ik dan ook meer aandacht vragen voor een parkeervrije zone in een kleine doodlopende straat?

Het zou mijn inziens het welzijn van de bewoners ten goede komen en een aangenamere sfeer creëren voor de bewoners.


Artikel en foto's: Shuktara Momtaz (www.shuktara.be).

2 opmerkingen:

  1. ik kan de inhoud van deze brief alleen maar beamen.
    Sterk geschreven en goede argumentatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In een woonerf mag volgens de wegcode enkel geparkeerd worden op aangeduide parkeerplaatsen (meestal zie ik dat de wegbeheerder daarvoor een letter P-blok inbed in het parkeervak, maar een bord kan ook: wegcode artikel 22bis, 4°, a).
    https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/182-art22bis

    In wegcode artikel 25 staat ook dat het verboden is een voertuig te parkeren op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig.
    https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/190-art25

    In wegcode artikel 24 staat dat het verboden is een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren waar het de andere weggebruikers onnodig zou kunnen hinderen.
    https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/189-art24
    Dus zo dicht bij de gevel parkeren lijkt me niet toegelaten volgens de wegcode.

    Ik merk op de website van stad Leuven dat de Valkerijgang in een blauwe zone ligt
    https://www.leuven.be/op-straat-parkeren#fcid-8619
    Dus is het parkeren daar dus beperkt tot max. 2 uur (tenzij er een onderbord aan het blauwe schijfbord hangt dat anders zegt) en is de parkeerschijf verplicht van maandag tot zaterdag tussen 9 en 18 uur.

    De Valkerijgang ligt ook in zone 13 van het bewonersparkeren
    https://www.leuven.be/file/1351/download?token=81WNXHMB
    Dus enkel bewoners met een parkeerkaart mogen er gratis en zonder parkeerschijf parkeren.

    Stad Leuven legt ook voorwaarden op aan het voertuig van de bewoner met parkeerkaart.
    Namelijk: "Het gaat om een personenwagen, firmawagen of lichte vrachtwagen (max. lengte 4,90 m en max. hoogte 1,90 m)".
    https://www.leuven.be/bewonersparkeerkaart#fcid-447

    Maar sowieso mag er daar nooit meer dan 5 auto's parkeren, omdat het een woonerf is met slechts 5 aangeduide parkeerplaatsen.
    Auto's zonder blauwe schijf hebben in principe een parkeerkaart van bewoners om reglementair te parkeren.
    Natuurlijk moet hun auto dan wel voldoen aan de door stad Leuven opgelegde maximumafmetingen.

    Uiteraard is gezien de reeds aanwezige en zeer uitgebreide autoparkeermogelijkheden daar in de buurt (verschillende ondergrondse autoparkings en een parkeergebouw) het duidelijk onnodig om bovengronds parkeren op publiek domein nog toe te laten voor zowel bewoners als bezoekers (dus enkel nog stilstaan voor laden en lossen). Dat zou eigenlijk een evidentie moeten zijn voor elke wegbeheerder bij het ontwerpen van een straat zoals de Valkerijgang.

    BeantwoordenVerwijderen