woensdag, september 26, 2018

Met een kluitje ...

In het kader van de ISO 45002 normering zijn de antwoorden van AWV gestandardiseerd om zo een grotere verkeersveiligheid te kunnen waarborgen.

Indien het een klacht betreffende fietsoversteekproblemen op een kruispunt betreft, gelieve onderstaande brief verder aan te vullen.

-- -- -- -- -- -- --

Beste mevrouw, mijnheer [Naam klager]

Bedankt om ons uw bezorgdheden rond de verkeersveiligheid op het kruispunt van [straat 1] met [straat 2] te bezorgen.

We begrijpen uw bezorgdheid rond dit conflict tussen rechtdoorrijdende fietsers en afslaande automobilisten. Sommige afslaande automobilisten, die het voetgangerslicht op rood ziet staan, gaan er inderdaad onterecht vanuit dat de fietser de wet overtreedt terwijl dit niet het geval is. Het fietserslicht volgt namelijk dezelfde groentijden als die van de verkeerslichten voor motorvoertuigen.

[We stuurden uw bericht dan ook door naar de verantwoordelijke dienst, met de vraag of er maatregelen mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te verhogen]. Uit navraag bij onze verantwoordelijke dienst is gebleken dat het door u omschreven probleem gekend is. Op de planning is dan ook een telling opgenomen. Van zodra deze telling heeft plaatsgevonden, en de resultaten hiervan bekend zijn, kan dit kruispunt volledig herzien worden volgens de nieuwe visie. De 'nastart' voor de fietsers zal er dan worden uit gehaald. Het proces van onderzoek tot uitvoering kan, naar gelang van de gekozen oplossing, meerdere maanden in beslag nemen.

Om u een idee te geven van onze werkwijze leest u hieronder hoe wij prioriteiten stellen bij de aanpassingen van verkeerslichtenregelingen.

De laatste decennia is het verkeer op vele plaatsen in Vlaanderen enorm toegenomen. Met het steeds drukker wordende verkeer veranderen ook de inzichten rond de manier waarop we het verkeer organiseren.

Zo vermijden we conflicten tussen de verschillende verkeersstromen (gemotoriseerd verkeer, voetgangers, fietsers) vandaag zoveel als mogelijk. Op sommige kruispunten kunnen we echter niet vermijden dat bepaalde verkeersstromen (deels) tegelijkertijd groen licht krijgen. Hierbij kan de onder andere de verkeersdrukte of de te beperkte ruimte op het kruispunt een rol spelen.

Wanneer we conflicten niet volledig kunnen vermijden, kiezen we voor oplossingen die de duidelijkheid van de weginrichting op en rond het kruispunt gevoelig verhogen, zodat het voor alle weggebruikers zoveel mogelijk duidelijk is welk gedrag ze van de andere weggebruikers kunnen verwachten. Zo zoeken we, op maat van elk kruispunt, naar de meest verkeersveilige oplossing.

Om deze oplossingen te realiseren, zijn er vaak infrastructurele aanpassingen nodig. Denken we maar aan uitgebreidere detectie, die we onder het wegdek aanbrengen, of aan de aanleg van extra rijstrook om een aparte afslagbeweging mogelijk te maken. Deze aanpassingen vragen dan ook meer tijd en middelen dan een aanpassing die zich beperkt tot een aanpassing van de cyclus van de verkeerslichten.

Nieuwe kruispunten of grondige herinrichtingen worden steeds aangepast volgens de nieuwe richtlijnen. Daarnaast zijn er bepaalde kruispunten die we prioritair wensen aan te pakken volgens deze nieuwe richtlijnen, omdat we daar een grote winst kunnen realiseren op het vlak van veiligheid en doorstroming.

Tegelijkertijd ontvangen we jaarlijks een groot aantal aanvragen voor het uitvoeren van kleine(re) aanpassingen of optimalisaties aan bestaande kruispunten. Die kleinere aanpassingen kunnen in vele gevallen een belangrijke winst opleveren op het vlak van doorstroming en verkeersveiligheid.

Toch zullen we bij deze aanvragen steeds eerst evalueren of we de gevraagde aanpassing onmiddellijk zullen doorvoeren. Om onze mensen en middelen zo gericht mogelijk in te zetten, opteren we er in sommige gevallen voor om de aanpassing voor een later moment in te plannen, om zo in 1 beweging een grondigere optimalisatie te realiseren op dit kruispunt waarbij we rekening houden met alle geldende richtlijnen.

Hiermee heeft u een zicht op onze aanpak. We wensen u ten slotte te bedanken voor uw betrokkenheid bij de verkeersveiligheid op onze wegen. Heeft u hierover nog vragen? We beantwoorden ze graag.

Met vriendelijke groeten

[Naam en titel medewerker AWV]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten