In het kader van de ISO 45002 normering zijn de antwoorden van
AWV gestandardiseerd om zo een grotere verkeersveiligheid te kunnen
waarborgen.
Indien het een klacht betreffende
fietsoversteekproblemen op een kruispunt betreft, gelieve onderstaande
brief verder aan te vullen.
-- -- -- -- -- -- --
Beste mevrouw, mijnheer [Naam klager]
Bedankt om ons uw bezorgdheden rond de verkeersveiligheid op het kruispunt van [straat 1] met [straat 2] te bezorgen.
We
begrijpen uw bezorgdheid rond dit conflict tussen rechtdoorrijdende
fietsers en afslaande automobilisten. Sommige afslaande automobilisten,
die het voetgangerslicht op rood ziet staan, gaan er inderdaad onterecht
vanuit dat de fietser de wet overtreedt terwijl dit niet het geval is.
Het fietserslicht volgt namelijk dezelfde groentijden als die van de
verkeerslichten voor motorvoertuigen.
[We
stuurden uw bericht dan ook door naar de verantwoordelijke dienst, met
de vraag of er maatregelen mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te
verhogen]. Uit
navraag bij onze verantwoordelijke dienst is gebleken dat het door u
omschreven probleem gekend is. Op de planning is dan ook een telling
opgenomen. Van zodra deze telling heeft plaatsgevonden, en de resultaten
hiervan bekend zijn, kan dit kruispunt volledig herzien worden volgens de nieuwe visie.
De 'nastart' voor de fietsers zal er dan worden uit gehaald. Het proces
van onderzoek tot uitvoering kan, naar gelang van de gekozen oplossing,
meerdere maanden in beslag nemen.
Om u een idee te
geven van onze werkwijze leest u hieronder hoe wij prioriteiten stellen
bij de aanpassingen van verkeerslichtenregelingen.
De
laatste decennia is het verkeer op vele plaatsen in Vlaanderen enorm
toegenomen. Met het steeds drukker wordende verkeer veranderen ook de
inzichten rond de manier waarop we het verkeer organiseren.
Zo vermijden we conflicten tussen de verschillende verkeersstromen (gemotoriseerd verkeer, voetgangers, fietsers) vandaag zoveel als mogelijk. Op sommige kruispunten kunnen we echter niet vermijden dat bepaalde
verkeersstromen (deels) tegelijkertijd groen licht krijgen. Hierbij kan
de onder andere de verkeersdrukte of de te beperkte ruimte op het
kruispunt een rol spelen.
Wanneer we conflicten niet
volledig kunnen vermijden, kiezen we voor oplossingen die de
duidelijkheid van de weginrichting op en rond het kruispunt gevoelig
verhogen, zodat het voor alle weggebruikers zoveel mogelijk duidelijk is
welk gedrag ze van de andere weggebruikers kunnen verwachten. Zo zoeken
we, op maat van elk kruispunt, naar de meest verkeersveilige oplossing.
Om deze oplossingen te realiseren, zijn er vaak
infrastructurele aanpassingen nodig. Denken we maar aan uitgebreidere
detectie, die we onder het wegdek aanbrengen, of aan de aanleg van extra
rijstrook om een aparte afslagbeweging mogelijk te maken. Deze
aanpassingen vragen dan ook meer tijd en middelen dan een aanpassing die
zich beperkt tot een aanpassing van de cyclus van de verkeerslichten.
Nieuwe
kruispunten of grondige herinrichtingen worden steeds aangepast volgens
de nieuwe richtlijnen. Daarnaast zijn er bepaalde kruispunten die we
prioritair wensen aan te pakken volgens deze nieuwe richtlijnen, omdat
we daar een grote winst kunnen realiseren op het vlak van veiligheid en
doorstroming.
Tegelijkertijd ontvangen we jaarlijks een
groot aantal aanvragen voor het uitvoeren van kleine(re) aanpassingen
of optimalisaties aan bestaande kruispunten. Die kleinere aanpassingen
kunnen in vele gevallen een belangrijke winst opleveren op het vlak van
doorstroming en verkeersveiligheid.
Toch zullen we bij
deze aanvragen steeds eerst evalueren of we de gevraagde aanpassing
onmiddellijk zullen doorvoeren. Om onze mensen en middelen zo gericht
mogelijk in te zetten, opteren we er in sommige gevallen voor om de
aanpassing voor een later moment in te plannen, om zo in 1 beweging een
grondigere optimalisatie te realiseren op dit kruispunt waarbij we
rekening houden met alle geldende richtlijnen.
Hiermee
heeft u een zicht op onze aanpak. We wensen u ten slotte te bedanken
voor uw betrokkenheid bij de verkeersveiligheid op onze wegen. Heeft u
hierover nog vragen? We beantwoorden ze graag.
Met vriendelijke groeten
[Naam en titel medewerker AWV]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten