zondag, september 30, 2018

Vlechtwerk

Aan het station werd een rijbaan voor autoverkeer (voor K+R en levering voor stadskantoor, KBC en Provincie) en busverkeer, een tweerichtingsfietspad voor 5000 fietsers per dag, en een druk voetpad allemaal geperst in een gabarit van 9m van gevel tot gevel. Dat geeft conflicten die voor alle weggebruikers frustrerend zijn.

De plannen van het stadsbestuur om hieraan in de lente van 2019 weer eens wat te bricoleren, vindt Groen terecht onvoldoende.

Een voorstel tot oplossing is het anders vlechten van de verkeersstromen.

a) auto's en leveringen voor Stadskantoor, KBC en Provincie
Omwille van Vlaamse gierigheid werd destijds gekozen om enkel de uitrit te voorzien aan het Provincieplein, en de ingang aan het stadskantoor. Dat zorgt voor heel veel extra autoverkeer, net op het drukste punt voor fietsers en voetgangers, en altijd net in de spits. Vooral omdat er bij het in- of uitrijden onnodige lussen moeten gemaakt worden.

Inrit aan stadskantoor: onnodig verkeer ter hoogte van de ingang van de fietsenstalling
Inrit aan Provincieplein: geen onnodig verkeer ter hoogte van de ingang van de fietsenstalling
Dit is een verantwoordelijkheid voor Vlaanderen.

b) Kiss and Ride
Leuven moet hier een echte K+R zone aanleggen volgens de geldende verkeerswetgeving: Er moet allereerst een parkeerverbod zijn zodat de bestuurder zijn wagen niet mag verlaten, en de wachtende voertuigen dus op kunnen schuiven naargelang het afzetten/ophalen vordert. Dus hier ook geen brommerparking of parking voor het laden van elektrische voertuigen of parking om even het Stadskantoor binnen te lopen. Al het parkeren moet verhuizen naar de ondergrondse parkeergarage.

Dit is een verantwoordelijkheid voor Leuven

c) Ontvlechten
Op de smalste plaats is er geen plaats voor EN een rijbaan EN een dubbelrichting fietspad EN een breed voetpad. Vermits het een zone 30 is, kan het fietsverkeer verhuizen naar de rijbaan waardoor het voetpad breed blijft. Eén knelpunt dat blijft: het fietsverkeer van het Martelarenplein naar de fietsenstalling komt in de knel door de beperkte breedte van de rijbaan en het busverkeer. Maar dat is op te lossen met het leggen van een slanke brug over de geul. We zagen al dat AWV West-Vlaanderen dat wel kan over een geul van 4 rijstroken breed.





Het fietsverkeer zou dan als volgt verlopen:

Dit is een verantwoordelijkheid voor Vlaanderen.

d) Fietssnelwegen
Dit is het sluitstuk van de Fietssnelweg Tienen-Leuven, laten we dat dan ook in één keer deftig aanleggen, inclusief fietssnelwegbreedte en stoppen met het doorschuiven van de problemen naar de komende generaties zoals nu nog teveel gebeurt.



Dit is een verantwoordelijkheid voor Provincie Vlaams-Brabant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten