zaterdag, september 26, 2009

Bike corral

De laatste tijd zie ik steeds meer fietsstallingen met fietsbeugels verschijnen, ter vervanging van autoparkeerplaatsen. Dit juich ik als fietser natuurlijk hartelijk toe. Vervolgens zie ik dat deze stallingen op amper drie weken tijd compleet volzet zijn, wat ik dan weer ten zeerste betreur, vooral omdat het aantal weesfietsen er disproportioneel hoog is.

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt (ongeveer samenvallend met het bijplaatsen van de fietsbeugels) is het verhoogde aantal 'plooifietsen' in het straatbeeld. Hierbij bedoel ik niet de handige fietsen die men kan opplooien en meenemen op bus, tram en trein, maar fietsen die willens nillens toch geplooid worden. Eerst wist ik niet wat daarvan de oorzaak was, en omdat het vooral voorwielen betrof dacht ik domweg dat het fietsen waren die ergens frontaal tegen waren gereden, of een in een ongeluk waren betrokken geweest, of gewoonweg vandalenstreken. Maar als ook achterwielen er zo gaan uitzien, dan zijn er andere oorzaken.

Als deze fietsen in de stalling staan, zijn ze niet altijd voldoende afgeschermd van het autoverkeer, dat dan door het uitwijken voor tegenliggers rakelings langs de fietsenstalling rijdt, en daarbij soms eens een wiel mee plooit. Ook al zet je je fiets zo dat hij niet op de rijbaan uitsteekt, niets garandeert dat de volgende fietser jouw fiets niet een beetje verplaatst om zijn vehikel ertussen te krijgen.

Enkele plooibeelden, dit kunnen nog vandalenstreken zijn:

Maar hier heeft duidelijk een auto tegen gezeten:

Een mogelijke oplossing om auto's op afstand te houden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten